facebook1pximg
Tlf: 61 66 76 28
kursusfabrikken logo
Kurser
search icon

Ordbog til online markedsføring

Programmer, nøgletal og begreber

Online ordbog til online markedsføring

Har du også svært ved at finde hoved og hale i de mange digitale programmer og begreber? Begreber som; Google Ads, KPI, CPC, Search Console, Long Tail, SERP, cookies, ROI, nofollow, site map, CTA, CTR, alt tag, domæne, crawling, algoritme.

Listen med begreber og programmer er lang, inden for digital markedsføring. Meget lang!

Med vores ordbog til online markedsføring, kan du opnå en solid forståelse for den online verden. Hent vores gratis ordbog som PDF eller brug vores digitale ordbog her på siden. Du kan frit navigere til de emner du finder interessante, ved klik på nedenstående emner.

Online markedsføring begreber - klik på udvalgt emne for at læse mere

Primary Item (H3)Sub Item 1 (H3)Sub Item 2 (H4)
Sub Item 3 (H5)
Sub Item 4 (H6)
Orange Background element
Ordbog til online markedsføring
Download ordbogen som e-bog

Hos Kursusfabrikken ynder vi at dele viden af højeste kvalitet, med et fokus på din personlige læring og kommende selvstændighed i program og drift.

Hent som e-bog

Tekniske begreber

Algoritme

Hvad er en algoritme?

Hvis du arbejder med online markedsføring, vil du formentlig støde på betegnelsen “Algoritme”. En algoritme er en matematisk betegnelse, eller en udregning. I arbejdet med online markedsføring henvises der typisk til algoritmer i forbindelse med søgemaskineoptimering (SEO).

Side 1 på Google viser de sider og resultater, som søgemaskinen vurderer, er de mest relevante for søgningen. Rangeringen af de forskellige sider er baseret på avancerede matematiske algoritmer, som tager højde for mange forskellige forhold. Det er kun hos Google selv, at de præcist ved, hvad algoritmerne lægger vægt på.

Cookie

Hvad er cookies?

En cookie er i IT-forstand en fil, som gemmes på din computer, når du besøger forskellige sider på nettet. Cookies bruges i forbindelse med webshops, login-sider, markedsføring og meget mere. Har du f.eks. Besøgt en webshop, hvor du tidligere har lagt en vare i kurven, vil webshoppen kunne gøre brug af cookies til at huske dine tidligere handlinger.

Når det kommer til remarketing eller retargeting markedsføring, er cookies essentielle. Cookies gør det nemlig muligt at følge besøgende rundt på nettet og vise relevante annoncer, efter de har besøgt en hjemmeside.

Hvis du f.eks. Har besøgt en webshop med løbesko, er det altså cookies, der muliggør, at du efterfølgende vil se disse sko rundt omkring på nettet – hvis webshoppen vel og mærke gør brug af remarketing

Brugervenlighed (usability)

Hvad er brugervenlighed (På engelsk Usability)?

Målet med en hjemmeside vil altid være at opnå så høj brugervenlighed som overhovedet muligt. Hvis en hjemmeside er brugervenlig, betyder det, at den er let at anvende og navigere i for brugerne.

Hvis det for eksempel er svært at finde et konkret produkt, er brugervenligheden lav, og dine besøgende vil formentlig hurtigt forlade hjemmesiden igen uden at købe dine produkter.

Vil du gøre din hjemmeside mere brugervenlig?
Vores blogindlæg “Konverteringsoptimering: 10 hurtige trin” guider dig til en mere brugervenlig hjemmeside.

CMS

Hvad er CMS?

CMS står for Content Management System. Et CMS-system (f.eks. WordPress) gør det muligt for ’almindelige’ mennesker at rette i HTML-kildekoden, uden at kende til kodning. CMS-systemerne efterligner i mange tilfælde almindelige Office-programmer i deres funktionalitet.

Opbyg en hjemmeside
Få hjælp til at komme i gang med opbygningen af din hjemmeside med e-bogen “WordPress mini-guide”.

Domæne

Hvad betyder domæne?

Du vil støde på betegnelsen “Domæne” i forbindelse med hjemmesider. Et domænenavn er den adresse/URL, som du skriver ind i din browser, når du gerne vil hen til en bestemt hjemmeside.

Et domæne kan f.eks. Være Kursusfabrikken, som du skriver ind i browseren, når du gerne vil besøge vores hjemmeside: www.kursusfabrikken.dk

CPA, CPC, CPM

Hvad er en konvertering?

Når du arbejder med online markedsføring, ønsker du at opnå så mange konverteringer som muligt. En konvertering finder sted, når en person foretager en handling, du har defineret som værdifuld for din virksomhed.

Konvertering dækker over en proces, hvor besøgende konverterer til kunder. En konvertering kan for eksempel være et køb i en webshop eller en tilmelding til et nyhedsbrev.

Konverteringsoptimering

Konverteringsoptimering

Konverteringsoptimering handler om at få mest muligt ud af de besøgende, der allerede har fundet frem til din hjemmeside. Modsat søgemaskineoptimering og Google AdWords handler det altså ikke om at skabe mere trafik eller at få nye kunder.

Derimod er det essentielle at få det maksimale ud af dine besøgende, hvad enten du vil have dem til at købe en vare eller bestille en serviceydelse.

Din hjemmeside eller blog må aldrig blive en statisk side, som du ikke ændrer på. Opsætningsmulighederne, interaktionen og indholdet på nettet ændrer sig hele tiden, og det er derfor vigtigt, at du følger med.

Konverteringsoptimering kan være mange forskellige ting. Det kan for eksempel være et nyt design, ændring i funktionalitet eller bedre navigationsmuligheder.

Vil du vide mere om konverteringer?
Vil du vide mere om, hvad konvertering er, og hvordan du kan arbejde med konverteringsoptimering? Læs vores guide med 10 hurtige trin til konverteringsoptimering!

E-mail markedsføring

E-mail marketing

E-mail markedsføring går ud på, at virksomheder udsender nyhedsbreve til deres eksisterende og potentielle kunder. Nyhedsbrevene udsendes på faste tidspunkter til de mennesker, der har sagt ja tak til at modtage dem.

Når du skal udsende dine nyhedsbreve, er det en fordel at benytte et af de mailprogrammer, der er lavet til formålet. Du kan finde flere forskellige mailprogrammer og platforme på nettet. Et af de mest brugervenlige, og derfor anbefalelsesværdige, er MailChimp. Vores kurser i e-mail markedsføring tager også udgangspunkt i Mailchimp. Det er gratis at sende nyhedsbreve ud med MailChimp, så længe du ikke har over 2.000 modtagere og sender mere end 12.000 nyhedsbreve om måneden.

Google Ads

Google Ads

Hvad er Google Ads?

Google Ads er en annonceplatform fra Google, hvor du kan købe og markedsføre annoncer, både på Google og på andre hjemmesider. Du kan oprette forskellige former for annoncer, alt efter hvad formålet med annonceringen er.

I Google Ads køber du annonceringsplads af Google. AdWords (Google Ads) er det, man kalder et PPC-produkt. PPC står for Pay-Per-Click. Det betyder, at du kun betaler penge, når besøgende klikker på dine annoncer. Hvis du ikke får nogle klik på dine annoncer, betaler du altså ikke for annonceringen. Hvis du har lyst til at lære mere om Google Ads, anbefaler vi dig et opstartskursus.

Vil du vide mere om Google Ads
Vil du have succes med AdWords (Google Ads)? Så skal du sørge for at undgå denne klassiske fodfejl, som ofte resulterer i spildte annoncekroner.

Læs vores blogindlæg og kom godt i gang med Google Ads.

Google Adsense

Hvad er Google Adsense

Google AdSense er et gratis værktøj, som du kan bruge til at tjene penge ved at vise annoncer fra Google, der matcher indholdet på din hjemmeside eller blog. Du kan tjene penge ved at vise annoncer, og/eller når besøgende klikker på dem.

Med Google AdSense sælger du annonceringsplads til annoncer, der er relevante for din målgruppe.

CPA, CPC, CPM

CPA, CPC & CPM

CPA (pris pr. kunde)
Cost-Per-Acquisition (eller på dansk: Pris pr. kunde) er et udtryk for det, du skal betale, hver gang en potentiel kunde foretager en konvertering. Det kan for eksempel være et salg i en webshop eller en tilmelding til et kursus.

CPC (pris pr. klik)
Cost-Per-Click (eller på dansk: Pris pr. klik) er ganske enkelt et udtryk for det, du skal betale, hver gang en potentiel kunde klikker på din annonce.

CPM (pris pr. 1.000 visninger)
Cost-Per-Mille (eller på dansk: Pris pr. 1000 visninger) er et udtryk for det, du skal betale, hver gang din annonce er blevet vist 1.000 gange. Det kan for eksempel være gennem bannerannoncering på Google eller annoncering på Facebook.

Afvisningsprocent også kaldt bounce rate

Afvisningsprocent / Bounce rate

“Afvisningsprocent” er et vigtigt nøgletal, når du arbejder med online markedsføring. Det kan være både i Google Analytics og i Google AdWords.

Afvisningsprocenten viser, hvor mange besøgende der er kommet ind på en specifik side på din hjemmeside for derefter at forlade den igen, uden at interagere med andre sider. Det er altså personer, der kun har set én side af din hjemmeside.

En høj afvisningsprocent kan indikere, at besøgende ikke finder den information, de søger, eller at indholdet på siden ikke fungerer optimalt. På engelsk hedder afvisningsprocenten; Bounce Rate.

CTR

CTR - Click-through-rate

Nøgletallet CTR står for Click-through-rate (på dansk: klikfrekvens).

Tallet giver en indikation af, hvor effektive dine annoncer og/eller søgeord er. CTR udregnes som klik/visninger*100.

Resultatet fortæller, hvor ofte en visning af din annonce resulterer i et klik. En lav CTR betyder altså, at personer, der bliver eksponeret for din annonce, ikke finder indholdet relevant nok til at klikke på det.

Call to action

Call to Action

Call to Action handler om, at du med forskellige virkemidler opfordrer dine besøgende til at foretage en handling. Det kan for eksempel være, at du gerne vil have dem til at tilmelde sig et kursus, bestille en vare eller at skrive sig op til et nyhedsbrev.

Velplaceret – og velformuleret – Call to Action efterlader ingen tvivl om, hvad formålet med siden er.

Hvordan bruger man Call to Action?
Der kan være flere måder at implementere call to action på, alt efter om det er på din hjemmeside eller i dine markedsføringsaktiviteter.

I det store hele handler call to action dog altid om det samme, uanset hvordan og hvor brugerne præsenteres for dit produkt og din virksomhed; nemlig at fortælle, hvad du gerne vil have dem til at gøre.

Som du måske allerede har oplevet, er langt størstedelen af call to action på nettet indlejret i knapper. Dermed ikke sagt, at du bare kan sætte en masse knapper ind på din hjemmeside, og så er lykken gjort.

Når det handler om konverteringsoptimering, i forhold til call to action, har du flere muligheder for at optimere dine knapper. Ofte er det langt fra nok bare at skrive „klik her“.

Hvis du blot skriver „klik her“, kan det faktisk ende med at have den modsatte effekt. Hvis du ikke fortæller de besøgende præcis, hvad de får ud af at klikke på knappen, risikerer du at miste potentielle kunder. Derfor er det for webshops langt mere effektivt at skrive „køb nu“ eller „læg i kurv“. Derudover kan du også lege med forskellige knapfarver for at skabe blikfang.

Tip
For hjemmesider kan en „kontakt os“-knap på en underside være med til at øge konverteringen.

Google Ads editor

AdWords Editor

Google AdWords Editor er et gratis program fra Google, som er målrettet de personer, der administrerer store AdWords-konti. Selvom Google AdWords Editor har mange fordele, er det kun relevant for dig, der arbejder med store konti.

I Google AdWords Editor kan du f.eks. Bruge masseredigeringsværktøjer, eksportere/importere filer, se statistik og arbejde offline.

Vil du godt igang med Google AdWords (Google Ads)?
Vil du have succes med Google AdWords (Google Ads)? Du skal sørge for at undgå denne klassiske fodfejl, som ofte resulterer i spildte annoncekroner.

Google AdWords manager

Google Ads Manager (MCC)

En managerkonto i Google Ads gør det muligt at samle alle dine Ads-konti under en paraply-konto. Hvis du f.eks. Arbejder ved et bureau eller administrerer en række Ads-konti, kan du altså spare meget tid ved at oprette en managerkonto.

Google Adsense

Kvalitetsresultat

Kvalitetsresultatet er et tal fra 1-10 i Google Ads, som Google giver de enkelte søgeord.

Du får et højt kvalitetsresultat, hvis du har en høj CTR og laver gode annoncer og landingssider, som matcher dine søgeord. Et højt kvalitetsresultat giver en lavere klikpris. Google belønner dig med andre ord for at skabe kvalitet for brugerne.

Remarketing

Remarketing

Remarketing, også kaldet retargeting, er en annonceringsform, der gør det muligt at nå ud til personer, som tidligere har besøgt din hjemmeside uden at købe dine produkter eller bestille dine ydelser.

Remarketing betyder i sin enkleste forstand, at du markedsfører dig igen. Det er altså en mulighed for at få kontakt til besøgende igen, efter de har forladt din hjemmeside.

Remarketing fungerer ved, at der bliver lagt en cookie, som er en lille tekstfil, på dine besøgendes computer, når de er inde på din hjemmeside. Gennem et remarketing-tag på din hjemmeside får Google adgang til disse cookies, så de besøgende kan følges rundt på nettet. Google har naturligvis ikke adgang til at se informationer om brugerne. De får kun oplysninger om, at den pågældende computer har været inde på de udvalgte sider.

SEO

SEO

Hvad er SEO?

Søgemaskineoptimering bliver ofte forkortet SEO, der står for Search Engine Optimization. Det betyder ganske enkelt at optimere din hjemmeside til søgemaskinerne, så den får bedre placeringer. SEO er som markedsføringsdisciplin med til at øge en virksomheds synlighed, og hermed konkurrenceevnen, i søgemaskinerne.

Hvor Google Ads omfatter de betalte annoncer på Google, omfatter SEO en optimering i de organiske søgeresultater, som du ikke skal betale for. SEO er nemlig en optimeringsindsats, som du har få eller ingen økonomiske udgifter ved, medmindre du betaler et webbureau for at udføre optimeringsarbejdet. I stedet koster SEO i både tid og kræfter. Det kræver også viden om SEO før man giver sig i kast med det. Vi har derfor stor succes med vores kursus i SEO, hvor man på et intens og ambitiøst forløb får den nødvendige viden til selv at gå igang.

Organiske søgeresultater

Organiske søgeresultater

De organiske søgeresultater står i modsætning til Google Ads. Når du arbejder med SEO, er det gode resultater i de organiske søgeresultater, der efterstræbes. På Google er de organiske søgeresultater placeret under online annoncerne fra Google Ads.

Hvis du for eksempel søger efter “SEO kursus” på Google, vil du både få vist annoncer fra Google Ads og fra de organiske søgeresultater. De første fire resultater i Google er annoncer fra Google Ads. De har alle et farvet mærkat, hvor der står “Annonce”. De efterfølgende resultater er organiske søgeresultater.

Organisk trafik

Organisk trafik

Organisk trafik kaldes også naturlig trafik. Det omhandler den trafik, du modtager fra søgemaskinerne. Det er altså trafik, som du ikke betaler penge for gennem annoncering.

Content marketing

Hvad er content marketing?

Content marketing er en markedsføringsstrategi, der kort fortalt handler om at udforme og distribuere relevant og værdifuldt indhold til en defineret målgruppe. Indholdet skal hverken have fokus på salg eller virksomhedens services og produkter. I stedet skal det handle om at give forbrugerne den viden og information, som de finder relevant.

I stedet for at råbe “mig, mig, mig” eller “køb, køb, køb” handler det om, at virksomheden skal rodfæstes i forbrugernes bevidsthed på en positiv måde; netop fordi forbrugerne får noget, der faktisk er relevant og interessant for dem.

Få succes med content marketing
Arbejder du med content marketing? Eller skal du i gang med arbejdet?

Hvad mange virksomheder desværre glemmer er at måle værdien af det indhold, de bruger kræfter og tid på at producere. Du må aldrig glemme at følge op på og analysere værdien af indholdet. Ellers finder du aldrig ud af, hvad der virker og – måske endnu vigtigere – hvad der ikke virker. Du kan blive meget klogere på Content marketing på vores kursus – læs mere her.

Læs vores blogindlæg – og kom sikkert i gang med content marketing!

Duplicate content

Duplicate Content

Duplicate content er indhold, der findes mere end én gang på enten din egen eller andre sider på nettet.

Google slår hårdt ned på duplicate content, og du skal derfor gøre alt, hvad du kan, for at undgå at have duplicate
content på din hjemmeside.

Du kan for eksempel bruge hjemmesiderne Siteliner.com og Copyspace.com til at få foretaget en gratis analyse af, om du har duplicate content på din hjemmeside.

Vil du vide mere om SEO?
Læs vores blogindlæg: “Begynderguide til SEO: Sådan kommer du godt fra start”.

Ankertekst

Ankertekst / Linktekst

Når du indsætter links på en hjemmeside, vil du have mulighed for også at indsætte en ankertekst. En ankertekst er en beskrivelse af, hvad linket fører til. I stedet for at indsætte et link i brødteksten, der hedder: https://www.kursusfabrikken.dk/google-analytics-4-kursus/, vil du i stedet kunne indsætte en ankertekst som f.eks. “Dagskursus i Analytics 4”.

Ankerteksten bliver ofte brugt som “klik her” eller “læs mere”. Men det kan være en god idé at være mere specifik omkring, hvad der gemmer sig bag linket – både for dine besøgende og for Google.

Brug af understreget tekst
Selvom du måske kan blive fristet til at understrege tekst for at fremhæve ord eller passager i din brødtekst, skal du aldrig gøre det, medmindre der er tale om links. Brugerne er nemlig vant til, at understreget tekst er linktekst/ankertekst. Hvis du vælger at understrege tekst, der ikke er links, vil det formentlig irritere brugerne, fordi de ikke kan klikke på teksten, som de plejer.

Linkbuilding

Linkbuilding

Linkbuilding handler om at skaffe links fra andre hjemmesider til din egen side. Både offline og online har din virksomhed brug for et solidt omdømme og at blive anbefalet af andre.

Ligesom det er et faktum, at kunder tror mere på, hvad andre kunder siger, tror Google også mere på din hjemmeside, hvis den bliver anbefalet af andre sider med relevante links.

Linkbuilding er et vigtigt værktøj til at opnå succes med SEO. Det er uden tvivl det vigtigste enkeltstående element, men det skal altid forekomme i samspil med den on-site optimering, som du foretager på din hjemmeside.

Alt tag

Hvad er et Alt-tag?

Et “Alt tag” bruges i forbindelse med upload af billeder på en hjemmeside. Når du uploader og indsætter billeder, skal du huske at indsætte et Alt tag på billederne. Med Alt tag kan du hjælpe søgerobotterne med at forstå, hvad der er på billedet. Og det har stor betydning i forbindelse med søgemaskineoptimering (SEO).

I WordPress kan du indsætte et Alt tag, når du uploader dine billeder til en WordPress side. På billedet herunder kan du se, hvordan du kan tilføje et Alt tag i WordPress. Det gør du ved at udfylde feltet “Alt Tekst” ved upload.

Meta beskrivelse

Meta-beskrivelse

Den tekst, der står lige under title i søgeresultaterne, bliver kaldt for meta beskrivelse.

Meta beskrivelsen har som sådan ikke direkte indvirkning på SEO, men det er alligevel en rigtig god idé at optimere teksten. For det første ved du aldrig, hvornår Google ændrer algoritmen. For det andet, og vigtigere, har meta beskrivelsen stor effekt på mængden af trafik.

Hvis du har en god og relevant meta beskrivelse, vil der alt andet lige være flere, der klikker ind på din side.

Crawling

Crawling

Når søgemaskinerne skal vurdere, hvor din hjemmeside skal placeres i søgeresultaterne, sender de deres robotter ud.

Robotterne “crawler” hjemmesiden for at vurdere værdien af indholdet – og dermed rangeringen i søgemaskinerne.

Vil du vide mere om søgemaskiner og SEO?
Skal du bruge mere viden om søgemaskiner og SEO, så læs vores blogindlæg: “Begynderguide til SEO: Sådan kommer du godt fra start”.

I WordPress kan du indsætte et Alt tag, når du uploader dine billeder til en WordPress side. På billedet herunder kan du se, hvordan du kan tilføje et Alt tag i WordPress. Det gør du ved at udfylde feltet “Alt Tekst” ved upload.

Nofollow

Nofollow

Når du indsætter et link på din hjemmeside, har du mulighed for at indsætte et Nofollow-tag. Hvis du indsætter et Nofollow-tag, betyder det, at linket ikke giver Page Rank videre til den side, der linkes til. Du har formentlig hørt Nofollow i sammenhæng med Noindex, men der er meget stor forskel på de to.

Noindex

Noindex

Hvis du ikke ønsker, at søgemaskinerne skal indeksere din side, har du mulighed for at tilføje et Noindex-tag. Hvis du har indhold på din side, der kan skade dine SEO-aktiviteter, er det en god idé at tilføje et Noindex-tag. Det kan for eksempel være, hvis du har en side med tyndt indhold.

Black Hat SEO

Black Hat SEO - Definition

Når du arbejder med søgemaskineoptimering (SEO), vil du formentlig støde på betegnelsen Black Hat SEO. Og det er bestemt ikke noget, du skal stile efter. Black Hat SEO dækker over, at man bevidst gør alt, hvad man kan, for at snyde sig til bedre placeringer i søgemaskinerne.

Der er ikke tale om en ulovlig indsats, men du kan blive straffet af Google, da det er i direkte modstrid med deres retningslinjer. Google slår hårdt ned på brugen af Black Hat SEO og straffer med dårlige placeringer.

Eksempler på Black Hat SEO er:

  • Keyword stuffing
    Hvis indholdet er fyldt med søgeord og ikke giver værdi for brugeren. Det er derimod et forsøg på at snyde Googles robotter.
  • Systematisk og overdrevet brug af ankertekst
    Sørg for at variere din brug af ankertekster. Google vil straffe din side, hvis alle links, der fører ind til en given underside, eksempelvis har ankerteksten „Nike free sko“.
  • Mange indgående links fra sider af meget lav kvalitet (linkkataloger, blogs etc.)
    Sørg for at få kvalitetslinks, eksempelvis links fra troværdige sider, der handler om det samme som din hjemmeside.
  • „Usynlige“ sider som kun er lavet for at trække trafik
    Lav en naturlig struktur på din side, så der ikke er sider, som ikke er tilgængelige fra din hjemmeside.
  • Skjult tekst og skjulte links
    Kort fortalt: Lad være med at forsøge at snyde Google.

Det kan være en balancegang at afgøre, hvad der er white hat SEO, og hvad der er black hat SEO. Men det er altid en god idé at tænke på, at det arbejde, du laver, først og fremmest skal give værdi for brugeren.

White Hat SEO er det modsatte af Black Hat SEO

White Hat SEO - Definition

White Hat Seo er, som navnet måske antyder, det modsatte af Black Hat SEO. White Hat SEO dækker over et søgemaskineoptimerings-arbejde, hvor alle Googles retningslinjer opfyldes. Her gøres alt efter bogen.

SEO

Google Search Console

Ligesom størstedelen af Googles produkter er også Search Console et gratis produkt.

Google Search Console leverer data og analyser, så du kan forbedre din hjemmesides effektivitet på Google. Hvis du for eksempel vil undersøge, hvilke indgående og udgående links din hjemmeside har, kan du finde svaret i Search Console.

Vil du vide mere om SEO?
Vil du vide mere om søgemaskineoptimering?

Læs vores begynderguide til SEO og kom godt fra start med dit SEO-arbejde

Indeksering

Indeksering

I forbindelse med, at din hjemmeside bliver crawlet af eksempelvis Googlebot, bliver indholdet registreret i Googles indeks, så det bliver tilgængeligt for søgninger i Google.

Googlebot er Googles robot til webcrawling. Crawling er den proces, hvor Googlebot finder nye og opdaterede sider, der skal føjes til Google-indekset.

Hvis du vil undersøge, om din hjemmeside er blevet indekseret, og i så fald hvilke undersider, kan du foretage en site-search på Google. Det gør du ved at skrive ”site:ditdomæne.dk” på Google.

Hvis vi for eksempel vil undersøge, hvilke sider der er blevet indekserede fra Kursusfabrikken, skal vi altså skrive ”site:www.kursusfabrikken.dk” på Google.

Organiske søgeresultater

Keyword density & Keyword stuffing

Begreberne bruges ofte i forbindelse med søgemaskineoptimering (SEO). Når du arbejder med søgemaskineoptimering, er det afgørende, at dit indhold ikke bliver opfattet som Keyword Stuffing, men som relevant og gyldig tekst.

Som tommelfingerregel må dit søgeord kun fylde 3-5 % af det samlede indhold.

Redirect

Redirect

Når du har broken links, er det afgørende, at du formår at redirecte dem til en eksisterende URL. En redirect dækker over en automatisk viderestilling fra en URL til en anden. Det kan for eksempel være, hvis du rykker en underside på din hjemmeside.

Der findes to former for redirects: 301 og 302 Redirects. 301 Redirects dækker over en permanent flytning, hvor link-juicen videresendes til den nye URL. 302 Redirects er derimod midlertidig, og de giver derfor ikke værdi videre.

404 sider

Hvad er en 404-side?

En 404-side er en fejlmelding. 404-sider angiver, at du har forsøgt at gå ind på en hjemmeside, der ikke længere eksisterer. Det vil typisk være fordi, du har tastet forkert, eller at du har fulgt et gammelt link. Du har selv mulighed for at style dine 404-sider, så du holder fast i dine besøgende, selvom de kommer ind på din hjemmeside via et gammelt link.

Title tag

Hvad er en SEO Title?

Title er det samme som title tags. Det er den overskrift, der bliver vist i søgeresultatet. Title tags vil også kunne ses øverst i din hjemmesides faneblad. Title tags er sammen med URL’s de vigtigste onsite parametre, når du arbejder med SEO. Det er derfor langt fra ligegyldigt, hvad du skriver i titlen.

Når du formulerer dine titles, er det en god idé at tænke call to action ind i dem. Du skal dog huske på, at titles skal være unikke. Derfor kan du ikke afslutte alle titler med ”køb her”. Brug i stedet variationer som ”køb”, ”download”, ”book”, ”bestil”, ”få tilbud” og ”læs mere”.

En sidste ting, der er vigtigt i forbindelse med titles, er, at du altid skal prioritere de vigtigste ord først. Det betyder, at dine vigtigste søgeord skal stå længst mod venstre.

Responsiv hjemmeside

Responsiv hjemmeside

En responsiv hjemmeside er en hjemmeside, der automatisk tilpasser sig forskellige skærmstørrelser, så din hjemmeside altid fungerer optimalt, uanset hvilken skærmstørrelse brugerne benytter. Det betyder med andre ord, at din hjemmeside fungerer og er brugervenlig, uanset om de besøgende tilgår den fra en computer, tablet eller en smartphone.

Der er ingen tvivl om, at responsive designs har og får mere og mere betydning for SEO, da Google tillægger brugervenlighed stor værdi. Sørg derfor for at teste, om din hjemmeside er responsiv ved at tilgå den fra eksempelvis din mobil og/eller tablet.

Vil du vide mere om hjemmesidedesign?
Vil du vide mere om, hvordan du laver en hjemmeside og hjemmesidedesigns?

Læs vores begynderguide til WordPress og få styr på responsive hjemmesider.

Robots txt

Robots txt

Robots.txt er en fil på din hjemmeside, som er rettet mod søgemaskinerne. Med Robots.txt har du mulighed for at fortælle søgemaskinerne, at den ikke skal læse sider eller områder på din hjemmeside. Du kan f.eks. bruge Robots.txt, hvis du vil undgå at blive ramt af duplicate content på din hjemmeside.

SERP

SERP

SERP står for Search Engine Results Page. Det er den side, der kommer frem, når du har foretaget en søgning i søgefeltet på Google. Jo højere oppe et søgeresultat er, jo mere relevant mener Google, at siden er for din søgning.

Du kan arbejde på at ligge højt i SERP gennem søgemaskineoptimering.

Sitemap

Sitemap

Et sitemap er en fil, som du kan bruge til at fortælle Google, hvordan din hjemmeside er organiseret. Et sitemap gør det nemmere for crawlere, som f.eks. Googlebot, at læse og gennemgå din hjemmeside.

 

Long tail

Long tail

Long Tail handler om at finde søgefraser, der typisk består af tre, fire, fem eller flere ord. Der er ofte mindre konkurrence på disse ord, og derfor er det nemmere at få gode placeringer i søgemaskinerne.

Derudover siger en tommelfingerregel også, at chancen for konvertering er højere, jo længere søgefrasen er. Søges der kun på et enkelt ord, er det typisk fordi, brugeren er i gang med at researche. Derimod er en søgning på flere ord et udtryk for en langt mere specifik søgning.

En person, der søger på ordet ”fladskærm”, er typisk i gang med at undersøge, hvilke muligheder, mærker og størrelser, der er på markedet. Derimod vil en person, der søger på en specifik fladskærm, for eksempel ”LG LCD 27”, være længere i beslutningsprocessen.

Page Rank

Page Rank - definition

Page Rank er en algoritme, der er opkaldt efter en af grundlæggerne af Google, Larry Page. Page Rank udtrykker på en måde en websides popularitet.

Du kan blandt andet bruge Page Rank i forbindelse med linkbuilding. En af de måder, hvorpå du kan vurdere, hvor meget værdi et link giver til din hjemmeside, er ved hjælp af Page Rank.

Page Rank er et tal fra 0-10, som Google har tildelt en side, alt efter hvor vigtig og betydningsfuld den er. Google opdaterer ikke hjemmesiders Page Rank længere, så du skal være opmærksom på, at tallene kan være forældede. Det kan dog stadig være en god indikator for sidens styrke.

Social SEO

Social SEO

Forholdet mellem SEO og sociale medier kommer til udtryk gennem ”Social SEO”, hvor formålet er at gøre brug af sociale medier for at kunne forbedre virksomhedens placeringer i søgemaskinerne.

Social SEO er et udtryk for, at sociale aktiviteter bliver medregnet i søgemaskinernes algoritmer. I De seneste år er det blevet tydeligt, at spørgsmålet ikke længere er, om sociale aktiviteter har en effekt på hjemmesiders ranking. Det er snarere et spørgsmål om, hvor stor effekten er.

For at få succes med social SEO er det afgørende, at du formår at skabe indhold, som dine følgere gerne vil dele med andre. Samtidig skal du huske at gøre det nemt for andre at dele dit indhold. Jo lettere det er at dele dit indhold, jo større er sandsynligheden for, at dine følgere faktisk gør det.

google

Google My Business

Google My Business er en sammenlægning af forskellige Google-ydelser. Hvad der tidligere var kendt som Google Places og Google+ for virksomheder, er nu blevet samlet i et værktøj: Google My Business.

Google+ blev lukket ned i februar 2019, og hørte under Google My Business. Det var Googles svar på et socialt netværk, hvor du kunne være i kontakt med venner og kunder.

Vil du vide mere om Google My Business, kan du læse vores blogindlæg om Google My Business her!

Google Analytics

Google Analytics

Hvad er Google Analytics

Google Analytics er et gratis program, der giver indsigt i en virksomheds online aktivitet. Programmet kan bruges til at overvåge og dokumentere udvikling og trafikmønstre over længere eller kortere perioder. Med Google Analytics får du indblik i, hvordan dine besøgende konverterer til kunder. Du bliver klogere på trafikmønstre, så du lettere kan skabe tilbagevendende trafik og potentielt forbedre salget.

Resultaterne i Google Analytics er opdelt i en række rapporter, der blandt andet giver indblik i dine besøgendes adfærd, trafikkilder og besøgsvarighed. Selvom du ikke har planer om at bruge data fra Google Analytics her og nu, så er det en rigtig god ide at sætte det op alligevel, så du engang i fremtiden altid kan gå tilbage og analysere tallene. Det og meget mere gennemgår vi også på vores Google Analytics kursus.

Vil du godt fra start med Google Analytics? Læs vores guide om Analytics og få hjælp til at komme sikkert fra start med trafikmåling.

URL & URL Builder

Hvad er UTM & URL Builder?

Uniform Ressource Locator (URL) er det, der beskriver selve adressen, eksempelvis www.ditdomæne.dk

URL Builder er et effektivt værktøj, hvis du vil tilpasse dine egne kampagner og derefter kunne spore dem. Værktøjet kan bruges til alle typer af tilpassede kampagner, eksempelvis Facebook og e-mail kampagner.

Når du anvender URL Builderen, kan du se fem parametre:

1. Kilde
2. Medium
3. Udtryk
4. Indhold
5. Navn.
Du skal altid huske at udfylde kilde, medium og navn. Indhold og udtryk er valgfrit.

Tilpassede kampagner med URL Builder er brugbare, hvis du vil spore, hvor din trafik kommer fra i Google Analytics. Jo mere information du kan få om de enkelte kampagner, jo lettere er det at optimere og udvikle dem.

Filtre i Analytics

Filtre i Google Analytics

Et filter handler, i ordets enkleste forstand, om at filtrere trafikken i Analytics, så den viser de ønskede resultater. Det kan for eksempel være ved at fjerne irrelevant og/eller intern trafik eller ved at lave et filter, der kun viser trafik, som du er særligt interesseret i.

I Google Analytics kan du finde mange forskellige former for filtre. Du kan f.eks.

  • Inkludere/ekskludere trafik fra ISP-domænet
  • Inkludere/ekskludere trafik fra en IP-adresse
  • Inkludere/ekskludere trafik til undermapperne
  • Inkludere/ekskludere trafik til værtsnavnet

Guide: Filtre Analytics
Du kan læse mere om filtre i Analytics på vores blog, og dermed sikre, at du måler på den rigtige trafik?

Tracking af data

Tracking

Du bør til enhver tid sætte tracking op på din hjemmeside. Med tracking har du nemlig mulighed for at måle din hjemmesides effekt og effekten af dine online markedsføringsaktiviteter. Et af de mest kendte og anvendte tracking-systemer er Google Analytics.

Sociale Medier

Sociale medier

Hvad er sociale medier?

Sociale medier er en fællesbetegnelse for digitale tjenester, hvor brugere selv kan skabe og dele indhold. Det er medier, der understøtter fællesskab, interaktion og dialog. Det kan for eksempel være Facebook, Instagram og LinkedIn.

Helt overordnet kan sociale medier siges at være kendetegnet ved, at brugerne selv kan skabe og dele indhold med andre. Brugerne går altså fra at være passive modtagere af mediestrømmen til at være aktive deltagere. Samtidig muliggør de sociale medier også, at virksomheder kan gå i direkte dialog med deres kunder.

Fordelen ved de sociale medier er, at du møder dine kunder, der hvor de er. Du møder dem på en platform, hvor de allerede er til stede og agerer dagligt. Ulempen er, at det er deres hjemmebane. Med de sociale medier følger en brugergenereret magt, som du ikke må ignorere. Din markedsføring skal foregå på deres og det valgte medies præmisser, ellers risikerer du at blive skudt i sænk.

Facebook logo

Facebook Business Manager

Facebook Business Manager er lavet med det formål at hjælpe virksomheder og bureauer med at styre deres annoncekonti, Facebook-sider og apps fra ét centralt sted. Med Facebook Business Manager kan man som virksomhed nu administrere sine sider og annoncekonti fra én platform. Business Manager gør det muligt at se, hvem der arbejder på hvad, og hvilke tilladelser den enkelte medarbejder har på de forskellige sider. Du kan også komme på kursus i Facebook hos Kursusfabrikken.

Facebook logo

Facebook Canvas

Facebook Canvas er en annonceringsform, der er målrettet til mobil brug. Med Facebook Canvas kan du oprette mobil-optimerede landingssider, der kan indeholde både billeder, videoer, tekst og links. Du kan også bruge Facebook Canvas til at øge interaktionen i din app eller til at få flere brugere til at downloade og installere din app.

Hvis du vil oprette et Canvas, skal du bruge Canvas-opbyggeren i Facebook Power Editor.

Followers også kaldt Følgere

Followers

Det er typisk i forbindelse med sociale medier, at du vil støde på følgere, eller på engelsk followers. Følgere bliver også kaldt for fans, venner og medlemmer, alt afhængigt af, hvilket medie der er tale om.

Brede begreber

B2B vs B2C

B2B vs. B2C

B2B betyder ”Business to Business”. Begrebet dækker over handel fra en virksomhed til en anden virksomhed.

B2C betyder ”Business to Consumer”. Begrebet dækker over handel fra en virksomhed til en privat forbruger.

Push og Pull markedsføring

Push og Pull markedsføring

Push markedsføring er en form for massemarkedsføring, eksempelvis tv, radio og avisannoncer, hvor man ”presser” budskaber ud til forbrugerne.

Modsat er det med pull markedsføring, hvor forbrugeren selv opsøger information.

Vil du have succes med din online markedsføring?
Her får du vores allerbedste råd til, hvordan du får succes med online markedsføring!

Du kan finde den gratis e-bog lige her: 88 tips og tricks til at få succes med online markedsføring.

Split test

Split testing

Det er ofte en god idé at teste forskellige versioner af både landingssider, nyhedsbreve og annoncer. Hvis du for eksempel splittester landingssider, betyder det, at halvdelen af dine besøgende bliver præsenteret for en variant af landingssiden, og den anden halvdel bliver præsenteret for en anden variant.

Dine besøgende vil aldrig opdage, at de er med i en test, og derfor er splittests et effektivt værktøj til at undersøge, hvilke varianter af din landingsside, annonce eller nyhedsbrev der klarer sig bedst.

Ip-adresse

Hvad er en IP-adresse?

Hvis en computer er på et netværk, får den tildelt en IP-adresse. Dette sker helt automatisk. En traditionel IP-adresse består af fire sæt tal. Hver eneste computer og enhed, der er koblet til nettet har i udgangspunktet sin egen IP-adresse. IP-adressen bruges til at identificere en computer på nettet.

ROI - Return on investment

Hvad er ROI?

ROI står for Return On Investment. ROI er et udtryk for, hvad afkastet af en given investering er. Definitionen på ROI ved investering er: (indtjening-omkostninger)/omkostninger.

En positiv ROI betyder, at du har tjent mere, end du har brugt, mens en negativ ROI betyder, at du har tabt penge.

ROI og Google Ads
ROI er blandt andet relevant i forbindelse med Google Ads. Hvis du vil have succes med Google Ads og undgå de klassiske fodfejl, som ofte resulterer i spildte annoncekroner, så læs med i vores blogindlæg og kom godt i gang med Google Ads.

Leadgenerering

Hvad er leadgenerering?

Leadgenerering handler om at lede personer frem mod en ønsket handling. Lead bruges ofte i forbindelse med Affiliate markedsføring, hvor formålet er at lede de besøgende over på en hjemmeside for at foretage en bestemt handling.

Det kan for eksempel være en tilmelding til et kursus, et nyhedsbrev eller noget helt tredje.

Landingsside

Hvad er en landingsside?

En landingsside (også kaldet destinationsside) er den side, besøgende lander på, når de kommer ind på din hjemmeside. Din hjemmeside har mange indgange, og besøgende kan lande på mange andre sider end din forside.

KPI

Hvad er KPI?

KPI er en forkortelse af Key Performance Indicators. En virksomheds KPI, eller direkte oversat til dansk: ‘nøgle handlinger’, er en definition af de vigtige handlinger for virksomheden. Alle virksomheder bør formulere deres KPI’er, så medarbejderne ved, hvad målet er. Det kan for eksempel være x-antal tilmeldinger, x-antal salg mv.

Kursusfabrikken ApS