Arbejder du med Google Analytics Universal? Har du husket at filtrere jeres egen trafik fra? Hvis ikke, undersøger du formentlig helt misvisende trafik.
Måske tror du, at du undersøger trafik fra dine kunder, men i virkeligheden er det dine kollegaers trafik, du forsøger at optimere din hjemmeside og markedsføring i mod. Hvis du vil have det optimale ud af Analytics Universal, er det afgørende, at du gør brug af filtre, så du måler på den rigtige trafik.
Hvorfor skal du bruge filtre?
Der kan være mange gode grunde til at oprette filtre i Analytics. En af de mest udbredte er, at det er nødvendigt at filtrere intern trafik fra i jeres Analytics-resultater.
Hvor ofte besøger du jeres egen hjemmeside? Måske 5 gange i løbet af en arbejdsdag? Lad os regne med det i gennemsnit. Det giver 25 gange i løbet af en uge. Lad os antage, at ti af dine kollegaer gør det samme. Det er 250 besøg i løbet af ugen – og hele 1.000 besøg på en måned. Som du nok kan regne ud, giver det virkelig meget trafik fra jer selv. Trafik, der ikke må falde i ét med jeres kunders.
Hvad er et filter?
Et filter handler, i ordets enkleste forstand, om at filtrere trafikken, så den viser de ønskede resultater. Det kan for eksempel være ved at fjerne irrelevant og/eller intern trafik eller ved at lave et filter, der kun viser trafik, som du er særligt interesseret i.
I Google Analytics Universal kan du finde mange forskellige former for filtre. Filtre oprettes på visningsniveau, og du skal have redigeringstilladelse på kontoniveau for at kunne håndtere filtre i Analytics.
Filtre kan bruges til at ændre og/eller begrænse de data, du ser i rapporterne i Google Analytics. Hvad der er særligt vigtigt at fremhæve er, at filtre er destruktive. Og hvad betyder det så?
Det betyder, at udfaldet fra et filter overskriver dataene i rapporterne. Eller sagt med andre ord: Hvis du filtrerer dine data, vil disse data ændre sig permanent i den pågældende visning. Du vil ikke kunne fjerne filteret igen og se dataene uden filter. Derfor skal du altid beholde en ufiltreret visning af dine data som backup.
Du skal altid bevare en ufiltreret visning som backup.
I Analytics vil du kunne se dine forskellige filtre på følgende måde på startsiden, efterhånden som du får dem oprettet.
Som du kan se på ovenstående billede, har vi bevaret en visning uden filtre, som vi altid kan bruge som backup.
Hvordan opretter man et filter?
Når du skal oprette et filter, skal du ind under ”Administrator-panelet” i Analytics. For at kunne oprette filtre kræver det, at du har redigeringstilladelse på kontoniveau.
Under ”Visning” i administratorpanelet finder du menupunktet ”Filtre”, som du kan se på nedenstående billede.
Når du klikker på filte, vil du få mulighed for at oprette et nyt filter. Under ”Filtertype” vil du kunne vælge mellem et foruddefineret eller et tilpasset filter.
Hvis du ikke har stor erfaring med brug af filtre, vil vi anbefale, at du i første omgang kun vælger de foruddefinerede filtre.
Herefter kan du under filtertype vælge enten ”Ekskluder” eller ”Inkluder kun”. Hvis du for eksempel gerne vil sortere intern trafik fra resultaterne, vælger du selvfølgelig ”Ekskluder”.
Næste valg omhandler ”Kilde eller destination”.
Her kan du se en liste over de foruddefinerede filtre, der er i Google Analytics Universal.
Inkluder/ekskluder trafik fra ISP-domænet
Med dette filter kan du inkludere/ekskludere trafik fra et bestemt domæne. Det kan for eksempel være en bestemt virksomheds netværk eller en bestemt internetudbyder.
Inkluder/ekskluder trafik fra IP-adresserne
Med dette filter kan du inkludere/ekskludere trafik fra en bestemt kilde-IP-adresse. Her har du forskellige muligheder. Du kan f.eks. vælge at filtrere et bestemt interval af adresser ved at gøre brug af ”slutter med” eller ”begynder med”.
Inkluder/ekskluder trafik til undermapperne
Med dette filter kan du inkludere/ekskludere trafik til en bestemt undermappe/underside på din hjemmeside. Det kan f.eks. være ”/dagskurser”.
Inkluder/ekskluder trafik til værtsnavnet
Med dette filter kan du inkludere/ekskludere trafik til et bestemt værtsnavn.
Som minimum vil vi anbefale, at du sørger for at ekskludere trafik fra jeres egne IP-adresser. Det er vigtigt, at du har ”rene” data fra dine kunder og potentielle kunder, så du ikke optimerer mod intern brug.
Begrænsninger ved brug af filtre i Analytics
Som ved alt andet, er der selvfølgelig også nogle begrænsninger ved brug af filtre i Analytics. De mest relevante begrænsninger er:
Filtre er destruktive
Som vi allerede har været inde på, er den første og vigtigste begrænsning, at filtre er destruktive. Så husk nu altid at bibeholde en ufiltreret visning i Analytics.
Op til 24 timers ændringstid
Du skal væbne dig med tålmodighed, når du opretter filtre i Analytics. Der kan nemlig gå op til 24 timer, før filtrene anvendes på dine data.
Filtre er knyttet til kontoniveau
Endelig skal du også huske på, at filtre er knyttet til kontoniveau. Det betyder, at hvis du redigerer et filter under ”Visning”, vil alle andre visninger, der bruger dette filter, også blive ramt af ændringen.
Held og lykke med filtrering i Analytics
Vi håber, at du har opnået en forståelse af, hvad filtre er, og hvorfor det er vigtigt at gøre brug af filtre i Google Analytics Universal.
Hvis du gerne vil have bedre styr på Analytics, og alle de muligheder og opsætninger, der er i programmet, kan du deltage på vores kursus.