Flere og flere virksomheder benytter sig af indholdsproduktion, eller mere populært sagt: content marketing. Selvom det essentielle naturligvis er indholdet, er der en anden vigtig ting, som du aldrig må glemme, når du arbejder med content marketing; nemlig at måle værdien af dit indhold. I denne guide sætter vi fokus på, hvordan du kan måle værdien af det indhold, du laver.
Content marketing
Det må efterhånden være de færreste, der ikke har hørt om content marketing. Men ikke desto mindre er det vigtigt først og fremmest at slå fast, hvad content marketing er for en størrelse. Content marketing er en markedsføringsstrategi, der kort fortalt handler om at udforme og distribuere relevant og værdifuldt indhold til en defineret målgruppe.
Content marketing er altså en form for markedsføringsstrategi, der forsøger at gøre op med de udfordringer, som traditionel markedsføring står over for.
Traditionel markedsføring har ikke længere den gennemslagskraft, som den havde engang. Som forbrugere er vi blevet så vant til den store annonce- og reklameeksponering, at vi efterhånden bliver mere og mere immune over for den. Simpelthen fordi det er irrelevant for os. Der skal altså noget andet og mere til, før vores opmærksomhed fanges og fastholdes.
Essensen af content marketing er at skabe indhold, som kan engagere og fastholde forbrugerne. Indholdet skal hverken have fokus på salg eller virksomhedens services eller produkter. I stedet skal det handle om at give forbrugerne den viden og information, som de finder interessant.
I stedet for at råbe ”mig, mig, mig” eller ”køb, køb, køb” handler det om, at virksomheden skal rodfæstes i forbrugernes bevidsthed på en positiv måde; netop fordi forbrugerne får noget, der faktisk er relevant og interessant for dem.
Indhold på den korte bane, salg på den lange
På trods af at det er selve indholdet, der er essensen af content marketing, kan vi ikke komme uden om, at content marketing er en form for markedsføring. Derfor er målet, at indsatsen på den ene eller den anden måde skal lede mod en ønsket handling, for eksempel et salg. Eller sagt med andre ord: Ved at skabe relevant og værdifuldt indhold til forbrugerne håber virksomheder, at de i sidste ende belønnes med et salg. Indholdet er altså et middel til at nå målet.
Undgå den største fejl
Hvad mange virksomheder desværre glemmer er at måle værdien af det indhold, de bruger kræfter og tid på at producere. Du må aldrig glemme at følge op på og analysere værdien af indholdet. Ellers finder du aldrig ud af, hvad der virker og - måske endnu vigtigere - hvad der ikke virker, samt hvad forbrugerne faktisk er interesserede i. Alle disse informationer er afgørende for, om du ender med at få succes med content marketing. Der kan nemlig være langt fra din idé om forbrugernes interesse og anvendelse af dit indhold til den faktiske brug. Du kan lære meget mere om content marketing på vores kursus.
Det kan ikke siges tydeligt nok: Husk nu at måle værdien af dit indhold.
Google Analytics har svarene
Det bedste redskab til at få svar på, om dit indhold skaber værdi for forbrugerne, er Google Analytics. Google Analytics er et gratis program fra Google, som du kan bruge til at blive klogere på trafikken på din hjemmeside.
I Google Analytics kan du finde mange forskellige rapporter, hvori du kan finde svar på næsten alt, du gerne vil vide om brugen af din hjemmeside. Hvis du ikke allerede har en Analytics konto, kan du læse vores tidligere guide til, hvordan du opsætter og kommer i gang med Analytics her.
I dette tilfælde, hvor fokus er på content marketing, er der nogle rapporter og nøgletal i Analytics, der er særligt relevante. Men inden du går i gang med at måle på dit content, er det først og fremmest vigtigt, at du kigger på de rigtige datoer. Øverst i højre hjørne kan du se de datoer, du får vist trafikmålinger fra.
Her kan du let ændre datoerne til de relevante og eventuelt sammenligne bestemte datoperioder, hvis det skulle være relevant for dig.
Bliver dit content læst?
Det første, og måske vigtigste spørgsmål at stille, når du arbejder med content marketing, er, om dit content overhovedet bliver læst?
Svaret på det spørgsmål kan du finde på mange måder. Den nemmeste måde, at finde ud af det på, er ved at bruge rapporten ”Adfærd” og derefter trykke på ”Websiteindhold”. Ved at vælge ”Alle sider” kan du se de undersider, som er blevet vist for dine besøgende.
Som udgangspunkt vil du kun få vist de første 10 resultater. For at se alt indhold, der er blevet læst, kan du tilføje flere rækker i tabellen eller bladre mellem resultaterne. Du kan også søge efter bestemte undersider i søgefunktionen øverst i tabellen.
TIP! Du kan også sortere trafikken efter relevans ved at trykke på den kolonne, du vil fokusere på. Er du f.eks. mest interesseret i at se de sider, som besøgende har brugt mest tid på at læse, kan du trykke på ”Gns. Tid på side”.
De vigtigste nøgletal at fokusere på i denne rapport er:
Sidevisninger
Nøgletallet omfatter det samlede antal sider, der er blevet vist. Hvis den samme side er vist flere gange, tæller den også med i udregningen af dette nøgletal.
Sidevisninger kan give dig en forståelse af, hvor mange der har set dit indhold.
Unikke sidevisninger
Hvis en besøgende f.eks. har set den samme side 3 gange i løbet af en session, tæller den pågældende side kun med 1 gang i dette nøgletal.
Unikke sidevisninger er et mere realistisk billede af, hvor mange unikke besøgende der har set dit indhold. Du skal dog være opmærksom på, at den samme person godt kan tælle med flere gange i dette nøgletal. Som standard starter en ny session efter 30 minutters inaktivitet.
Gns. tid på side
Den gennemsnitlige tid besøgende har brugt på at læse den pågældende side.
Dette nøgletal kan give dig en god forståelse af værdien af dit indhold. Det kan godt være, at besøgende finder frem til dit indhold. Men læser de det også? Du har nok en idé om, hvor lang tid det vil tage at læse det forskellige indhold. Den viden kan du bruge til at undersøge, om indholdet har værdi for dine besøgende. Bruger de for eksempel kun 10 sekunder på en underside med et flere sider langt blogindlæg, finder dine besøgende ikke indholdet relevant.
Afvisningsprocent
Afvisningsprocenten viser, hvor mange besøgende der kun har besøgt 1 underside på din hjemmeside for derefter at forlade hjemmesiden igen.
Afvisningsprocenten er et af de vigtigere nøgletal at fokusere på, når du skal undersøge, om dit indhold skaber værdi for din virksomhed. Drømmescenariet er naturligvis, at besøgende finder indholdet så relevant, at de fortsætter videre ind på din side og foretager en konvertering.
Hvordan fandt besøgende frem til dit content?
Når du arbejder med content marketing, vil du ofte gøre brug af flere forskellige kanaler til indholdsdistribution. Det kan for eksempel være en blog på en hjemmeside, en profil på Facebook og/eller LinkedIn osv. Derfor er det også vigtigt, at du ved, hvilke kanaler der virker bedst og leder folk hen til dit indhold.
I rapporten ”Anskaffelse” kan du dykke ned i de trafikkilder, der har ført besøgende ind på din hjemmeside. Hvis du vælger ”Al trafik” og derefter ”Kanaler”, vil du kunne se et overblik over de forskellige kanaler, og hvordan de performer.
Hvis du for eksempel er interesseret i at undersøge trafik fra de sociale medier, kan du trykke på ”Social”. Herefter kan du oprette en sekundær dimension, der giver dig ekstra oplysninger om trafikanskaffelsen.
Sekundære dimensioner kan bruges i næsten alle rapporter i Google Analytics. Med sekundære dimensioner kan du specificere de resultater, du gerne vil undersøge.
Ved for eksempel at vælge ”Adfærd” og derefter "Landingsside" som sekundær dimension, får du et overblik over, hvilke sociale medier der har skaffet trafik til hvilke indlæg.
Nye eller tilbagevendende besøgende?
En anden vigtig ting, som kan være relevant for dig at vide, er, om dit indhold primært bliver læst af nye eller tilbagevendende besøgende. Det kan nemlig fortælle noget om, hvor engagerende dit indhold er. Hvis du for eksempel har mange tilbagevendende besøgende, indikerer det, at dit indhold faktisk skaber værdi for dine besøgende, da de vender tilbage for at læse flere indlæg. For stort set alle indholdsproducenter vil det være at foretrække både at have nye og tilbagevendende besøgende.
Du undersøger forholdet mellem nye og tilbagevendende besøgende ved at bruge rapporten ”Målgruppe” og derefter trykke på ”Adfærd” samt ”Nye ift. tilbagevendende”.
Igen kan du vælge at sætte en sekundær dimension på for at dykke længere ned i indholdet.
Mål værdien med mål
Der er naturligvis mange andre rapporter og nøgletal, der er relevante for at kunne måle værdien af det indhold, du producerer. Derfor vil vi anbefale, at du dykker ned i de enkelte rapporter, så du kan finde frem til de trafikmålinger, som har størst værdi for dig.
En sidste ting, vi vil anbefale i Google Analytics, er, at du opsætter mål. Med mål kan du hurtigt måle værdien af dit content og få et overblik over, om dine målsætninger opnås. Når du har oprettet dine mål, kan du finde dem under rapporten ”Konverteringer” og derefter ”Mål”.
Du opretter mål under Administratorpanelet, som du finder i toppen af Analytics.
I højre kolonne under ”Visning” finder du ”Mål”. OBS! Du skal have administratoradgang til Analytics for at kunne opsætte mål.
Du kan nu se, at du kan vælge mellem forskellige målopsætninger.
Det kan for eksempel være et bestemt blogindlæg, der er særligt vigtigt for dig, eller at besøgende skal bruge minimum 2 minutter på siden for rigtigt at have læst indholdet. Det kan også være, at du gerne vil måle, hvor mange der afspiller en video etc.
Med mål kan du hurtigt og nemt få et overblik over, om dine målsætninger realiseres.
Bonus info: Hvem linker til dit indhold?
Når du arbejder med content marketing, er det selvsagt ikke ligegyldigt, om dit indhold bliver delt eller ej. Et nemt og meget brugervenligt værktøj til at finde ud af, om dit indhold bliver delt, er Google Search Console (tidligere: Google Webmaster Tools).
Formålet med Google Search Console er kort sagt at sikre de bedste forudsætninger for, at dit indhold bliver vist, når folk søger på Google.
Med Google Search Console kan du finde svar på mange spørgsmål om din hjemmeside. I denne omgang nøjes vi dog med at fremhæve rapporten ”Søgetrafik” og herunder ”Links til dit website”.
I rapporten kan du se antallet af links til din hjemmeside, samt hvilke hjemmesider, der linker til din hjemmeside. Du kan også dykke ned i specifikt indhold og undersøge, hvem der linker til de enkelte undersider på din hjemmeside.
Afsluttende
Vi håber, at du er blevet klogere på, hvordan du kan måle værdien af dit content. Du må endelig ikke lade dig skræmme af de mange rapporter i Google Analytics. Jo før du får taget hul på programmet, jo bedre.
Held og lykke med trafikmålingen!
Vil du arbejde videre med indhold og trafikmåling?