Google Analytics er et gratis program fra Google, som du kan bruge til at blive klogere på trafikken på din hjemmeside. Hvis du ikke allerede har oprettet en Analytics-konto, er det på tide at komme i gang. Med Google Analytics kan du nemlig blive klogere på, hvordan besøgende interagerer med din hjemmeside, hvilke trafikkilder der skaber flest salg, og om nogle af dine online aktiviteter skal optimeres.
Med Google Analytics kan du måle på dine besøgendes trafikmønstre internt på din hjemmeside. Du kan også blive klogere på, hvilke annoncer fra Ads der skaber salg, om dine profiler på sociale medier skaber trafik og meget mere.
Hvis ikke du bruger Google Analytics, går du glip af vigtig information om dine besøgende og dine online investeringer. Med Google Analytics kan du blive klogere på, hvilke aktiviteter der skaber salg, og – måske endnu vigtigere – hvilke der faktisk er penge lige ud af vinduet” – Camilla Kjærsgaard Pedersen, underviser og certificeret i Google Analytics.
Opsætning og implementering
Det kræver egentlig ikke nogen form for teknisk snilde at opsætte og implementere Google Analytics. Mange kan dog blive skræmt af at høre, at det, for de flestes vedkommende, kræver, at der indsættes et kodestykke på hjemmesiden. Men inden du opgiver på forhånd, kan vi trøste dig med, at vi har udformet en meget udførlig guide til, hvordan du implementer Google Analytics korrekt.
Opret en Google Analytics-konto
Det første, du skal vide, er, at du først og fremmest skal have en Google-konto, inden du kan oprette en konto i Google Analytics.
Som du kan se på ovenstående billede er en Google-konto en overordnet konto, der administrerer alle de online aktiviteter, der er ejet af Google. Det er altså en administrator-konto, der samler dine foretagender under en konto.
Du kan oprette en Google-konto her: https://accounts.google.com/signup?hl=da. Hvis du allerede har en Google-konto, skal du selvfølgelig ikke oprette en ny for at kunne oprette en Google Analytics-konto.
Når du har oprettet en Google-konto, kan du oprette en Analytics-konto. Første gang du går ind på: http://www.google.com/analytics/, vil du blive mødt af nedenstående skærmbillede.
Øverst i højre hjørne klikker du på ”Opret en konto” og derefter på ”Tilmeld dig” i højre side af skærmbilledet. På den efterfølgende side udfylder du et kontonavn, websites navn, websites webadresse, branchekategori og rapporteringstidszone. Når disse informationer er udfyldt, har du oprettet en Analytics-konto.
Implementer Analytics på din hjemmeside
Det er imidlertid ikke nok blot at oprette en Analytics-konto. Du skal naturligvis også koble Google Analytics med din hjemmeside, sådan at programmet kan måle trafikken. Det gør du ved hjælp af et sporings-id, eller på engelsk tracking ID.
Første gang du opretter en Analytics-konto, vil du kunne hente sporings-id’et, efter du har udfyldt dine informationer. Disse sporings-oplysninger vil dog også altid være at finde under fanebladet ”Administrator” i Google Analytics.
Som du kan se på billedet, kan du under ”Ejendom” finde dine ”Sporingsoplysninger”. Her vil de altid være til rådighed, hvis du skulle få brug for dem igen. Dit sporings-id vil se således ud:
Det næste, du skal gøre, er, at koden skal installeres på din hjemmeside, så du kan måle trafikken.
En tracking-kode er en unik kode, der skal indsættes på din hjemmeside. Det betyder, at du i Analytics kun kan se trafik fra den hjemmeside, som du har indsat tracking-koden på.
Når du skal indsætte koden på din hjemmeside, kræver det ikke det store kodningsarbejde. Men hvis du efter vores guide stadig er usikker på, om du kan implementere koden korrekt, anbefaler vi, at du får hjælp fra din webafdeling eller af en webudvikler. Der vil naturligvis også være virksomheder, der har mere komplekse webdesigns, hvorfor en simpel implementering ikke kan lade sig gøre.
Implementering af tracking-kode
Du implementerer tracking-koden på din hjemmeside ved at indsætte den ovenstående javascript-kode på alle sider på din hjemmeside. Derefter vil Google klare resten. Der er naturligvis mere avancerede måder at installere koden på, end den vi nu vil gennemgå. Men hvis du ikke har erfaring med kodning, anbefaler vi, at du følger vores installationsguide. Vi vil nu vise to måder, hvorpå du kan implementere Google Analytics i CMS-systemet WordPress.
En af de store fordele ved at skulle implementere Analytics på en WordPress-hjemmeside er, at hjemmesiden vil have en standardheader, der vises på alle sider på hjemmesiden. Det betyder, at du kun behøver at indsætte koden en gang i header-filen, i stedet for at skulle implementere den på samtlige sider på din hjemmeside.
Det første, du skal gøre, er at kopiere selve tracking-koden i Google Analytics, som er markeret i den farvede boks længere oppe. Derefter skal du over på din hjemmeside.
Du kan logge ind på backenden til din hjemmeside ved at skrive ”www.ditdomæne.dk/wp-admin”. Når du er logget ind i backenden, vil du under ”Udseende” kunne finde ”Editor”, hvor du skal indsætte tracking-koden.
I editoren finder du i højre side ”Header.php” under ”Skabeloner”. Denne skabelon indeholder kodningen bag din header, som vises på alle sider på din hjemmeside. I ”Header.php” skal du lede efter det afsluttende header-tag: ""
Lige før det afsluttende header-tag skal du indsætte din kopierede tracking-kode.
Når koden er kopieret ind, skal du huske at opdatere filen. Husk på, at det ikke er alle CMS-systemer, der giver mulighed for denne genvej, hvor koden blot kan implementeres en enkelt gang i headeren. Hvis du ikke har denne mulighed, skal du i stedet indsætte koden på alle sider på din hjemmeside.
En anden mulighed, vi vil vise, er en endnu lettere måde at implementere Analytics-koden på. Det er dog ikke alle WordPress-temaer, der tilbyder denne mulighed, men måske er du blandt de heldige.
På Kursusfabrikkens hjemmeside bruger vi WordPress-temaet Enfold. I dette tema har udviklerne gjort det endnu lettere at implementere Google Analytics. Under ”Enfold” vil du nemlig kunne finde et felt, hvor tracking-koden fra Analytics kan indsættes direkte. Det betyder, at du ikke behøver at bruge editoren til at implementere din kode.
Er koden implementeret korrekt?
Du har nu fået indsat Analytics tracking-koden på din hjemmeside. Derfor er du klar til at bevæge dig over i Google Analytics og undersøge, om tracking-koden er implementeret korrekt.
Som du kan se, er Google Analytics opbygget af fire faneblade: ”Startside”, ”Rapportering”, ”Tilpasset” og ”Administrator”. Det faneblad, som du vil komme til at bruge mest, er fanebladet ”Rapportering”. Det er her, du vil kunne aflæse al trafik til, fra og på din hjemmeside.
Den rapport, du skal bruge til at undersøge, om tracking-koden er implementeret korrekt, er rapporten ”Realtid”. Her kan du følge dine besøgende i realtid, efterhånden som de bevæger sig rundt på de forskellige undersider på din hjemmeside. Det betyder også, at du kan følge din egen bevægelse på hjemmesiden for at tjekke, om koden er implementeret korrekt. Kan du ikke se nogle aktive besøgende, selvom du er på hjemmesiden, er koden ikke implementeret korrekt. Derfor skal du forsøge at implementere den igen.
De første indstillinger og opsætning
Når du har implementeret Google Analytics på din hjemmeside, er der nogle overordnede indstillinger, du skal foretage, inden du kan læne dig tilbage og lade trafikken rulle ind. En af de vigtigste indstillinger omhandler filtrering af data.
De personer, der besøger hjemmesiden flest gange, er oftest medarbejdere i virksomheden. For at få et mere realistisk billede af trafikken fra dine besøgende, er det derfor vigtigt, at du filtrerer trafikken fra jeres egne IP-adresser fra. Det gør du under fanebladet ”Administrator” og ”visning”, hvor du finder ”Filtre”.
Inden du begynder at filtrere trafik fra, er der en meget vigtig ting, du skal vide. Du skal altid bibeholde en visning uden filtre, som du kan vende tilbage til. På den måde kan du sikre, at de oprindelige data altid vil kunne tilgås.
Du skal derfor starte med at oprette en ny visning, som du derefter kan oprette dit filter på. Det gør du ved at trykke på virksomhedsnavnet under ”Visning” og herefter på ”Opret en ny visning”.
En hjemmeside kan i Analytics have tilknyttet flere forskellige visninger, som du kan veksle i mellem, når du skal analysere dine data.
Når du skal oprette et filter, klikker du på ”Filtre” og derefter på ”+ Nyt filter”. Herefter har du forskellige muligheder for at filtrere trafikken.
Når du skal ekskludere jeres egen trafik, vælger du ”Ekskluder” under ”Vælg filtertype” og ”Trafik fra IP-adresserne” under ”Vælg kilde eller destination”. Endelig vælger du ”der er lig med” i den sidste boks og kopierer jeres IP-adresser ind i feltet. Er du i tvivl om, hvilken IP-adresse I har, kan du altid finde den på: www.myip.dk.
Det sidste, du skal gøre, er at implementere dine andre online aktiviteter med Google Analytics, så du også kan måle på disse. Det betyder, at du skal tilkoble dine profiler fra sociale medier under Social, din Ads-aktivitet under Ads og Google Webmaster Tools under Søgemaskineoptimering. Hvis du har en webshop, er det naturligvis også vigtigt at sætte e-handelssporing op.
Du er nu klar til at måle på trafikken på din hjemmeside og forhåbentlig forbedre dit salg. Hvis du vil vide mere om Google Analytics, dine mange muligheder samt blive certificeret i programmet, kan du deltage op et kursus. Held og lykke med dit arbejde i Google Analytics!