Her finder ud modeller og materialer fra “Online markedsføring – Den store grundbog”. I bogen kan du lære om bl.a. Google Ads, Analytics, SEO, sociale medier, e-mail markedsføring og meget mere.
Online markedsføring - Modeller fra bogen
Hos Kursusfabrikken ynder vi at dele viden af højeste kvalitet, med et fokus på din personlige læring og kommende selvstændighed i program og drift.
Der er altid tre områder, du kan arbejde med, inden for online markedsføring: Kundehvervning, konvertering samt kundefastholdelse og loyalitet.
I korte træk handler det om at tiltrække mest mulig relevant trafik, omdanne denne trafik til flest mulige konverteringer og derefter fastholde disse kunder og få dem til at købe igen.
Der er fire komponenter i vores ASEK-model, der sammen sætter rammen for de strategiske overvejelser i arbejdet med online markedsføring.
De fire komponenter er: En analysedel, en strategisk del, en eksekveringsdel og en kontroldel.
Når du arbejder med SEO, er der flere forskellige discipliner, indsatsområder og prioriteringer, du skal tage højde for. For at du kan danne et overblik over SEO-arbejdet, kan det være en fordel med SEO-pyramiden.
SEO-pyramiden er et effektivt værktøj, du kan bruge til at prioritere dine SEO-aktiviteter. Vi anbefaler, at du starter i bunden og bevæger dig opad. Det betyder dog ikke, at bunden er mere vigtig end det, du finder i toppen af pyramiden.
Når du annoncerer gennem Google Ads, skal du have styr på, hvor meget du må betale pr. kunde.
Når du skal udregne, hvor meget du må betale pr. kunde, skal du også huske at regne med, at nogle af kunderne kommer tilbage og handler igen. Her kan du se et eksempel på en udregning, der viser, hvad du må betale pr. kunde.
For bedre at kunne forstå de mange rapporter i Google Analytics – og Analytics’ opbygning, har vi udarbejdet en model over rapporterne.
I modellen kan du se, at rapporten “Realtid” er placeret uden for den skitserede proces. Det er den fordi, at dem ikke direkte indgår i det flow, som du typisk vil undersøge forud for en konvertering. De andre fire rapporter er sammensat i en proces.
Alle dygtige indholdsproducenter har det til fælles, at de er gode til at arbejde strategisk og systematisk med deres kommunikation, og at de har en klar plan for, hvad de vil opnå.
Når du arbejder med indhold, er det afgørende, at du har en solid og velovervejet indholdsstrategi. Der er overvejende fire hovedelementer i en god indholdsstrategi: Afsæt, Redaktion, Indhold og Kontrol.
En redaktionel kalender giver et overblik over dine aktiviteter. Den kan udarbejdes for et halvt til et helt år ud i fremtiden.
Der findes utallige skabeloner for udarbejdelse af en redaktionel kalender. Vores erfaring siger, at de det er en fordel at holde kalenderen så simpel som muligt.
Husk altid at skabe sammenhæng mellem din redaktionelle kalender og din markedsføringskalender.
Vi har udarbejdet en model med fire forskellige strategier inden for e-mail markedsføring. En vigtig pointe er, at du selvfølgelig godt kan sammenkoble flere strategier og tiltag i din markedsføringsindsats.
Men det er en fordel, hvis du har én overordnet strategi, som du løbende kan supplere med øvrige, relevante mails. Hvad der er fælles for alle fire strategier er, at formålet er at være til stede, og dermed top of mind, når købsbehovet opstår.
Når du arbejder med influencers og Influencer marketing, er det vigtigt, at du gør dig nogle strategiske overvejelser, inden du går i gang.
Modellen fra kapitel 6 illustrerer, at der skal være match mellem tre parter, før det kan blive et værdifuldt samarbejde. De tre parter er, som modellen illustrerer: brand, influencer og målgruppe.
Når du gerne vil annoncere på Facebook og Instagram, kan du bruge Facebooks Annonceadministrator. I Annonceadministrator finder du tre niveauer i opsætningen af dine annoncer nemlig: kampagne, annoncesæt og annonce.
Her kan du downloade modellen, der illustrerer strukturen i Annonceadministrator. Du kan også downloade en PDF, hvor hvert niveau er udpenslet yderligere.