Ifølge Forbes kommer AI til at påvirke alt fra, hvordan vi shopper og bliver underholdt til, hvordan vi spiser og ansætter folk i vores virksomheder. Data er altså grundlaget for mange ting. Derfor er det også vigtigere end nogensinde før, at vi har styr på vores data, hvilket vi er blevet godt trænet i som følge af GDPR. Men vi skal også opbevare vores data på en sådan måde, at vi kan tilgå det, strukturere det og mindske tabt data. Til netop denne opgave, investerer virksomheder i medarbejdere til udelukkende at håndtere og sortere data, så intet går tabt. Data er altså en dyrebar værdi for virksomheder og er essentiel for at skabe værdifulde kunder.
“Men hvordan kan jeg bruge den data på en intelligent måde, der netop skaber værdi for min virksomhed?” spørger du måske.
Du skal have tålmodighed. Ja, det er frustrerende at blive spist af med. Men algoritmer har indlæringsfaser, som gør, at der er en periode, hvor din manuelle håndtering af din indsats vil klare sig bedre, men efter indlæringsfasen vil din performance for den algoritme-styret indsats stikke af. Og det er her machine learning rigtig betaler sig at investere sin tid i. I 2021 kommer vi til at bruge data til en række forskellige parametre, der på hver sin måde sikrer en positiv kundeoplevelse, som skaber værdi for os. Her snakker vi om data, der kan fortælle os noget omkring vores kunder såsom købsadfærd, livstidsværdi, kundeoplevelse, kundepræferencer og kundereaktioner på vores ændringer.
Vi begynder altså i højere grad at udnytte vores data til at kunne skræddersy personaliserede indhold til brugeren. Med det øgede fokus på at få det meste ud af vores data på brugerne, medfølger også et skærpet fokus på datapolitik, som vi skal være sikre på er sat op korrekt, så vi ikke kommer i problemer, eller indsamler data, vi ikke kan bruge til noget i sidste ende. Det understreger vigtigheden af at indtænke hele processen med vores indsats, så vi ikke pludselig står og gerne vil udforske mere med vores indsamlede data, men ikke kan, da vi ikke fik tilladelse, da vi indsamlede data.
I forbindelse med indsamling af data og vores brug af det, kommer også en stigende tendens til, at brugeren ønsker transparens. Brugeren foretrækker ærlighed blandt virksomheder, hvor det kan være en fordel for virksomheder eksplicit at kommunikere deres privatpolitik og datahåndtering. På den måde skaber vi tryghed, som øger chancerne for, at brugeren har lyst til at dele informationer med os.