facebook1pximg
Kursusfabrikkens logo
Kontakt
Kursusfabrikkens blog

5 Digitale Trends i 2020

Digitale trends 2020
Vi nærmer os afslutningen på året, og derfor vil vi, traditionen tro, tage fremtidsbrillerne på og stille skarpt på 2020.

Ikke overraskende går rigtigt meget igen. Vi kunne derfor sagtens fristes til at sige, at næste år er mere af det samme. Men det er bare ikke helt rigtigt. 

For selvom vi bevæger os i de samme baner, er 2020 året, hvor teknologien bliver endnu skarpere. Og det medfører, at mange medarbejdere vil blive stillet overfor nye og spændende udfordringer. 

Dyk med ned i krystalkuglen og se vores bud på, hvad der bliver de helt store trends næste år.

2020 - Nu er det nu!

Det må efterhånden være de færreste, der ikke er stødt på en 2020-plan. 2020 er nemlig det år, der har huseret allermest i budgetter og strategier de seneste år. 

Men nu er det her – meget snart. Det år, vi alle har snakket om så længe. 

Har I nået det, I ville? Og er I klar til at kaste jer over nye muligheder og udfordringer?

I dette indlæg får I en forsmag på 2020 og et glimt af, hvad det nye år vil byde på af spændende trends.
Digitale trends 2020

Trend 1: Hyper-X

Vores første trend er et udtryk for, at teknologien bliver hurtigere, smartere, klogere og mere automatiseret. Vi kunne også have kaldt trenden: ”Hyper-automation, hyper-targeting, hyper-interaction…” osv. 

For det er i virkeligheden hele pakken, at vores første trend dækker over.

I 2020 vil vi opleve, at Artificial Intelligence (AI) og Machine Learning (ML) bliver koblet endnu bedre sammen. Det kan både være inden for analyse, design, automatisering, effektmåling og meget mere.

Som et resultat af det vil vi se, hvordan digitale tvillinger udvikles i endnu flere virksomheder.

For den enkelte virksomhed kan der selvfølgelig være langt fra det udgangspunkt, de har i dag, og til at udvikle digitale tvillinger. Og det er da heller ikke den vej, alle skal gå i 2020.

Men langt de fleste virksomheder vil i et eller andet omfang opleve, hvordan et stigende antal opgaver bliver varetaget af robotter eller anden form for avanceret teknologi.

Det kan f.eks. være gennem nye interaktionsmuligheder, hvor robotter guider besøgende online. Det kan også være gennem hyper-targeted advertising, hvor f.eks. Googles Smart Display kampagner åbner op for nye, spændende muligheder for annoncørerne.

Så selvom der for mange virksomheder kan være langt til AI og digitale tvillinger, vil de fleste formentlig opleve, at der i 2020 alligevel ikke er så langt til hyper-X.

Trend 2: Kreative strategier

I forlængelse af ovenstående vil vi i 2020 opleve, hvordan trivielle og mere rutinemæssige opgaver overtages af robotter og automatiske processer.

Det giver samtidig tid til at fordybe sig i alt det, robotterne ikke kan, som f.eks. strategi, kreativ markedsføring, grafisk design osv.

Det siger sig selv, at hvis alle har adgang til de samme robotter og værktøjer, der optimerer og automatiserer arbejdet på samme måde, er det det, ’du fodrer’ robotten med, der bliver afgørende.

I 2020 vil vi opleve, hvordan robotterne overtager opgaver som f.eks. budjusteringer og placeringer. De gør det efterhånden også langt bedre og mere nøjagtigt, end man tidligere har set. 

Derfor giver det god mening at overlade det mere nørdede justeringsarbejde til algoritmen og i stedet fokusere på det, der kan få virksomheden til at skille sig positivt ud fra mængden.

Der vil i 2020 blive lagt mere vægt på strategi, udvikling, at binde platformene sammen og at tænke kreative tanker.

Jo flere virksomheder, der kaster sig over de nye teknologiske muligheder, desto mere afgørende bliver det, at der sidder nogle dygtige, kreative hjerner og fodrer algoritmen med unikt indhold.

De virksomheder, der forstår at udnytte teknologien og de mange automatiske muligheder, samtidig med at de skaber unikt, relevant indhold, vil stå stærkt i kampen om kunderne.

Trend 3: Rører Amazon på sig?

Each month more than 197 million people around the world get on their devices and visit Amazon.com. That’s more than the entire population of Russia. (Bigcommerce.com)
Der er længe gået rygter om, at Amazon er på vej med Amazon.dk. Intet er dog bekræftet endnu, men måske 2020 bliver året, hvor Amazon kommer buldrende?

Milliardgigantens indtog i Danmark kan få enorm betydning for internethandlen. Herhjemme står Amazon i dag for ganske få procent af internethandlen. I Tyskland sidder de på over 40% af markedet. Derfor kan vi kun gisne om, hvor stor betydning Amazons indtog vil få i Danmark.

I løbet af 2020 vil vi se, hvordan flere virksomheder så småt forbereder sig på, at Amazon lanceres i Danmark. Flere og flere prioriterer at lære mere om platformen, Amazon Ads og Amazons algoritme, SEO på Amazon osv.

Vi vil også opleve, hvordan flere virksomheder kaster sig over Amazons eksisterende platforme – simpelthen for at få kendskab til platformen, så de er godt klædt på, hvis startskuddet pludselig lyder.

Vil du være med på bølgen? Hos Kursusfabrikken har vi netop udviklet et Amazon kursus - se mere her!

Trend 4: Interaktivt content

Coop app - Kursusfabrikken.dk
Kampen om brugernes opmærksomhed er ikke ligefrem en ny online tendens - snarere tværtimod. 

Derfor er det heller ikke overraskende, at en af de helt store trends, som kun vil vokse sig endnu større i 2020, er at skabe interaktivt content. 

Det er ikke længere nok at lave almindelige opslag med et billede og tekst. Det skiller sig ikke længere ud.

I 2020 vil vi se langt mere indhold, hvor brugerne aktivt får mulighed for at interagere. 
Det kan f.eks. være gennem meningsmålinger, afstemninger og quizzer på de sociale medier, interaktive tilbudsaviser fra supermarkeder, gamification af konkurrencer osv. 

Se f.eks. hvordan COOP laver ugentlige konkurrencer i form af spil COOP App'en. Sågar Netflix forsøgte sig tidligere i år med en serie, hvor udfaldet af seriens handling afhang af brugernes valg (eller fravalg), mens de så med. 

Mulighederne er mange. Men fælles for dem alle er, at det handler om at aktivere brugerne. 

Bevæger vi os over i den mere videobaserede afdeling for interaktivt indhold, så vil vi i 2020 se endnu flere eksempler på VR, AR og 360°-videoer. 

Specielt brugen af 360°-videoer har mange virksomheder allerede kastet sig over. 

De fleste sociale medier understøtter visningen af 360°-videoer, der giver en hel unik fremvisning af f.eks. en virksomhed indefra, en rundtur til et event eller fremvisning af boliginteriør. 

Hvis du vil starte i det små, kan du overveje, om du skal prøve at kommunikere dit indhold i form af en quiz eller en meningsmåling, frem for et helt ‘traditionelt’ opslag.

Trend 5: TikTok - Klokken slår

TikTok
Vil du have fat i den helt unge målgruppe? De 16-24-årige som synes, at Facebook er for gamle mennesker og har YouTube som startside, mens vi andre stadig ‘nøjes’ med Googles søgemaskine? 

Hvis svaret er ja, så skal du i 2020 holde øje med TikTok.

TikTok startede under navnet Musically. Det er en app, hvor du kan dele videoer af op til 1 minuts varighed. I begyndelsen var det en app, hvor du kunne lave små musikvideoer, som du kunne dele med dine venner. 

Nu er video app’en vokset i popularitet og rundede i sidste uge et skarpt hjørne: 1.5 Mia. downloads af appen. Ja, du læste rigtig, milliarder. 

Det er flere downloads end Instagram og Facebook (og er i øvrigt den eneste app i top 5 for sociale medier, som Facebook ikke ejer). 

Der er over 500 millioner aktive brugere i gennemsnit om måneden, der benytter sig af app’en, så der kan være et kæmpe potentiale markedsføringsmæssigt. 

Men hvad kan du egentlig bruge TikTok til, hvis du vil bruge den som markedsføringskanal? 

Vores svar er: På samme måde som du ville bruge Instagram og Snapchat som markedsføringskanaler - gennem influencers. 

Med så mange aktive brugere om måneden er mediet blevet en seriøs konkurrent til Instagram og Snapchat. Derudover er TikTok også en gylden mulighed for dig og din virksomhed til at skabe interaktivt indhold til jeres følgere. 

Der er nemlig rig mulighed for at lave quizzer, meningsmålinger, udfordringer m.m.

Hvis du mangler inspiration til, hvad du kan bruge TikTok til i forbindelse med markedsføring, så kan du med fordel læse denne artikel fra HubSpot, der har samlet 7 smarte måder at bruge TikTok på.

Del siden med dit netværK

Find et kursus, der kan hjælpe dig med at blive klar til 2020!

Digital strategi
Teams Kursus
Seneste udgivelser på Kursusfabrikkens blog
Kursusfabrikken ApS