Hvis du arbejder med online markedsføring, har du med garanti hørt om content marketing.
Du ved formentlig også, at disciplinen har fokus på indhold og indholdsproduktion. Her kan de fleste være med. Mange kan producere indhold, f.eks. skrive en tekst, en guide, et opslag eller noget helt fjerde.
Content er i sig selv ikke den svære del af opgaven. Det er det ord, der kommer efter: Marketing.
For hvordan sikrer du, at du udarbejder relevant indhold, der skaber værdi for virksomheden? Og at potentielle kunder faktisk finder dit indhold? Og finder det brugbart?
I dette indlæg sætter vi fokus på content marketing – med tryk på marketing.
Når du har læst indlægget, vil du have opnået en forståelse for, hvordan du kan tiltrække nye kunder med værdifuldt og strategisk indhold.
Lad os starte med at slå en ting fast.
Content marketing er ikke for alle. Disciplinen har både fordele og ulemper.
Content marketing er ikke en indsats, der kan laves som venstrehåndsarbejde.
Det er ikke nok at bruge tid og ressourcer på at udarbejde værdifuldt og relevant indhold.
Hvis du vil have succes med content marketing, skal du tage disciplinen seriøst.
Du skal vide, hvad du vil med din indsats, inden du går i gang:
Selvom content marketing har eksisteret i mange år, har disciplinen stadig sin berettigelse – når det vel og mærke bliver udført med fokus på forbrugerne og ikke på virksomheden.
Hvad mange virksomheder fortsat ikke forstår er, at forbrugerne som udgangspunkt er ligeglade med dem.
Punktum.
Forbrugerne er interesserede i deres egne behov. De går til den virksomhed, der kan levere varen og den nødvendige viden. Nu og her.
Men det ved du selvfølgelig allerede, hvis du har læst vores indlæg om digitale trends i 2018. Hvis ikke, så tag lige et kig på en af de helt store trends: micromoments, inden du læser videre.
Når det kommer til content marketing, er det faktisk ganske enkelt.
Du har ikke brug for at vide, hvordan content marketing startede.
Du har heller ikke brug for en lang salgstale om, hvorfor content marketing er vigtigt.
Tallene taler for sig selv.
Det, du i virkeligheden har brug for, er at vide, hvordan du skal gribe det an. Og hvordan du kan sikre, at din indsats skaber værdi og resultater.
Hvis du vil have succes med content marketing, er det afgørende, at dit indhold fokuserer på én ting.
Og kun en ting.
Hvad vil dine kunder have?
Du skal ikke fokusere på din virksomhed, dine medarbejdere eller jeres værdipolitik. Du skal i stedet ned fra kontroltårnet og finde ud af, hvordan du kan hjælpe dine kunder gennem værdifuldt indhold.
I vores indlæg om Digitale trends i 2018 kan du dykke dybere ned i content marketing som disciplin i 2018.
Her kan du læse, at der i løbet af 2018 vil opleves et øget fokus på kvalitet frem for kvantitet.
Hvis du vil have succes med content marketing anno 2018, skal du levere så stærkt kvalitetsindhold, at du kan opbygge en loyal kundeskare.
Du skal være i stand til at udarbejde og målrette dit indhold direkte til den enkelte forbruger.
Det kan du blandt andet gøre ved at få input direkte fra din målgruppe, udvikle udførlige personaer og arbejde med content mapping.
Du skal ikke blot sende indhold ud i rummet og håbe på, at det matcher kundernes forespørgsler – og at de i det hele taget finder det.
Så kan du lige så godt lade være.
Du skal i stedet lave en god indholdsstrategi, der kan sikre, at dine kunder får præcis de informationer, de har brug for, så de bliver klar til at handle ved dig.
Alle dygtige indholdsproducenter har det til fælles, at de er gode til at arbejde strategisk og systematisk med deres kommunikation, og at de har en klar plan for, hvad de vil opnå.
Når du arbejder med indhold, er det afgørende, at du har en solid og velovervejet indholdsstrategi.
Hos Kursusfabrikken har vi udviklet en model, der kan hjælpe dig godt på vej.
Modellen forklares ud fra disse fire hovedelementer. Kort fortalt. Hvis du vil have den fulde introduktion til ARIK-modellen, kan du finde den i vores nyeste udgave af "Online markedsføring - Den store grundbog".
Som virksomhed skal du have et klart afsæt for din indholdsstrategi. Du skal tage udgangspunkt i, hvad du vil opnå, hvem du vil ramme samt hvilke kompetencer, dine medarbejdere besidder.
Når du skal planlægge dit indhold, er det relevant at udarbejde en redaktionel kalender.
Med en redaktionel kalender kan du uddele arbejdsopgaverne og sikre kvaliteten af indholdet. Du skal tage stilling til, hvem der skal lave hvad, hvordan du vil følge op, hvad dine mål er osv.
En redaktionel kalender kunne f.eks. se sådan her ud:
TIP! Det er en god idé at skabe en sammenhæng mellem din markedsføringskalender og din redaktionelle kalender, sådan at der bliver en god synergi mellem dine aktiviteter.
Det vil formentlig være en tidskrævende og til tider udfordrende proces at finde frem til, hvad det gode indhold er for netop jeres målgruppe.
Men der er heldigvis nogle generelle træk, der kan overføres til langt de fleste målgrupper.
Generelt er det gode indhold noget, der:
”Dit indhold skal ikke handle om dig selv. Det skal handle om dine kunder og de ting, der holder dem vågne om natten”
- Joe Pulizzi, stifter af Content Marketing Institute.
Dit indhold skal ikke blot være ’søgbart’ – det skal også være ’linkværdigt’. Du skal tænke i stærkt indhold, der ikke direkte kan kopieres til andre hjemmesider, så de i stedet er nødt til at linke til din side.
Hvad søger forbrugerne efter? Hvilke søgeord bruger de? (Husk at tænke long tail)
Her kan du finde det mest populære indhold samt nøgleinfluenter inden for området.
Hvad trender på Google? Læs vores indlæg om Google Trends her.
Undersøge antallet af delinger, links osv. – Skaber indholdet værdi og omtale?
Det er vigtigt, at du kontrollerer, om du når dine mål for indholdet. Der kan være både bløde og hårde mål (KPI’er), som du gerne vil opnå.
For at kontrollere dine aktiviteter skal du sørge for at opsætte mål for din markedsføring, som du kan evaluere løbende.
Der findes mange forskellige analyseværktøjer til effektmåling. Det kan for eksempel være Google Analytics, Facebook Indblik, Mention m.fl.
Hvis du vil blive klogere på, hvordan du kan bruge Google Analytics til at måle værdien af dit content, kan du læse vores guide til det her.
Typisk skal du som minimum måle på følgende:
Vi håber, at du har opnået en forståelse af, at en indholdsstrategi handler om andet og mere end blot at udvælge de medier, du gerne vil markedsføre virksomheden på.
Du skal overveje dit afsæt, have redaktionen på plads, udarbejde højkvalitetsindhold og følge op på effekten af dit arbejde.
Hvis du vil i dybden med ARIK-modellen og få værktøjerne til at udarbejde en god indholdsstrategi, kan du få hjælp i vores bog ”Online markedsføring – Den store grundbog”.
Formentlig kan du nu besvare spørgsmålet: Hvad er content marketing?
Du har forhåbentlig også opnået en bedre forståelse for disciplinen, og hvad det faktisk kræver at arbejde med content marketing.
Vil du lære, hvordan du kommer sikkert fra start med indsatsen?
Hos Kursusfabrikken udbyder vi et kursus i content marketing, hvor du vil:
Du kan læse mere om vores kursus i content marketing her.
P.s. Du får bogen "Online markedsføring - Den store grundbog" (værdi: 495 kr.) med i købet, når du tilmelder dig vores kursus.