E-mail marketing. Alle snakker om det. Men det er måske alligevel de færreste, der har indgående kendskab til og mestrer disciplinen fuldt ud. For hvad er e-mail marketing egentlig for en størrelse? Hvordan udformer du en solid e-mail marketing strategi? Hvordan hiver du brandvarme leads i land, så du kan opbygge målrettede lister? Hvordan skriver du engagerende nyhedsbreve, der rammer plet hos målgruppen? Og sidst men ikke mindst hvordan måler du på succesen af dine e-mail marketing-indsatser?
Ja, spørgsmålene er mange, når man skal i gang med e-mail marketing-arbejdet. Heldigvis giver vi dig alle svarene i dette blogindlæg. Vi tager dig i hånden og guider dig trygt igennem den store e-mail-jungle, så du bliver klædt optimalt på med alt, hvad du har brug for at vide om e-mail marketing.
Og så skal du selvfølgelig ikke snydes for en masse gode råd samt tips og tricks til, hvordan du kan forbedre dine e-mail marketing-færdigheder ud fra best practice-standarderne.
Så uanset om du er nybegynder eller allerede er påbegyndt e-mail-eventyret, kan dette indlæg gøre dig klogere, så du fremover forhåbentlig kan udnytte e-mail marketing-disciplinens fulde potentiale samt skabe vækst på sigt.
Lad os komme i gang!
Hvad er e-mail marketing?
E-mail marketing er en form for direkte marketing, der bruger e-mail som et kommunikationsværktøj og en kanal til at nå ud til en eller flere målgrupper. Disciplinen kan bruges til at opbygge stærke relationer til potentielle kunder, holde nuværende kunder informeret og opdateret om dit brand eller nyt i forretningen samt levere diverse salgsorienterede tilbud og budskaber, der kan motivere til kundeloyalitet - og meget andet. Kort sagt: Push- og pull-marketing - direkte i modtagernes indbakke.
E-mail markedsføring er altså en direkte form for kommunikation, der generelt er karakteriseret ved at være mere målrettet og personlig end mange andre marketingformer. Disciplinen udmærker sig bl.a. i kraft af de mange muligheder for at kunne tilpasse marketingbudskaber nøje, så man som modtager føler, at man bliver hørt, set og talt til - med relevant indhold, der skaber personlig værdi.
Derudover giver e-mail marketing dig mulighed for at sætte dine e-mails på autopilot i form af opsatte automations i dit e-mailmarkting-program. På den måde kan du effektivisere og optimere dit daglige arbejde med e-mails samt lave målrettet markedsføring mod folk på dine lister, som tidligere har udvist interesse for dig og dit produkt/din service.
Uanset hvilket område af e-mail marketing, du arbejder med, er det vigtigt at notere, at du altid skal indsamle permission (dvs. samtykke) fra den pågældende modtager. Ellers kan du ikke sende dine mails med markedsføring ud.
Så langt, så godt. Men hvorfor skal du så investere tid og ressourcer i e-mail markedsføring?
Ganske enkelt fordi det virker!
Hvorfor investere i e-mail marketing? Fordi det virker!
Og ja, det virker endda rigtig godt!
E-mail marketing er en af de mest effektive måder at nå dine kunder på. Det er ikke kun omkostningseffektivt, men det giver generelt set også et super stærkt afkast.
Statistikkerne taler deres tydelige sprog:
- E-mail markedsføring har en gennemsnitlig ROI på intet mindre end 4.200% (Hubspot)
- Det forventes, at det daglige antal e-mailbrugere runder hele 4,6 milliarder i 2025 (Statista)
- Det estimeres, at der på verdensplan vil blive sendt mere end 347,3 billioner mails hver dag ved udgangen af 2023 (The Radicati Group)
Kan du se pointen?
E-mail marketing afspejler et enormt forretningsmæssigt potentiale. Som markedsføringskanal ligger e-mail-disciplinen helt i toppen på listen over de kanaler, der skaber højeste ROI. Og dertil kan føjes en lang række andre afgørende fordele:
- Omkostningseffektivt (sammenlignet med andre marketing-aktiviteter)
- Egenkontrol ift. data og lister
- Personaliseret kommunikation
- Målbar effekt
- Effektiv loyalitetsopbygning
- Automatisering, segmentering og tidsbesparelse
- Målrettet kanal til at drive salg samt mer- og gensalg.
... For bare at nævne et lille udpluk af de mange fordele.
Der er altså ingen tvivl om, at dine e-mail-investeringer er givet godt ud og højest sandsynligt vil tjene sig ind igen - samt give overskud. Selvfølgelig med det forhold in mente, at du får planlagt og eksekveret korrekt og ordentligt på din strategi.
Før du kaster dig ud i e-mail-eventyret...
God forberedelse betaler sig som bekendt i de fleste sammenhænge. Og her er e-mail marketing bestemt ingen undtagelse. Tværtimod.
Der er nemlig en række centrale overvejelser og beslutninger, du skal gøre dig, inden du kaster dig ud i dit e-mail marketing-eventyr. Først og fremmest handler det om at finde en retning for dit arbejde. Dvs. definere og sætte en fast kurs, der driver indsatserne i den rigtige retning - mod din(e) målsætning(er).
Det siger lidt sig selv, at du ikke kommer nogen vegne med dine mails og nyhedsbreve, hvis ikke du på forhånd ved, hvor du vil henad med dem. Uden dette indledende afklaringsarbejde vil det være lidt som at skyde til måls med bind for øjnene - du sigter helt tilfældigt og rammer sjældent plet.
Derfor bør du altid stille dig selv følgende spørgsmål:
- WHO: Hvem din målgruppe?
- WHY: Hvad du vil opnå med dine nyhedsbreve?
- HOW: Hvordan skal nyhedsbrevene udformes?
At få defineret ens "WHY", dvs. formålet, vil typisk være bestemmende for selve udformningen samt udviklingen af det konkrete mailindhold (dvs, dit WHAT). Du skal derfor gerne relativt tidligt i arbejdsprocessen have afgjort, hvorvidt dine nyhedsbreve skal tjene til at skabe loyalitet, sælge produkter, styrke dit brand eller noget helt fjerde – måske endda en kombination.
Denne afklaring er en del af det vigtige samlede strategiarbejde, der nødvendigvis ligger forud for eksekveringsfasen af din e-mail markedsføring. Lad os kigge nærmere på strategidelen.
E-mail marketing-strategi - sæt en målrettet kurs
E-mail marketing-strategi udgør det fundament, som alle dine mail-indsatser og -aktiviteter står og falder med.
Helt konkret repræsenterer din e-mail marketing-strategi en slags "køreplan" for, hvordan din virksomhed påtænker at bruge e-mails til at opnå det overordnede mål samt ofte de underordnede delmål på vejen, som du har fastsat.
Når du skal tegne din strategiske køreplan, er der igen en række gode spørgsmål, du med fordel kan stille dig selv. Det drejer sig bl.a. om følgende:
- Hvad er vores ståsted resultatmæssigt i dag? (status quo)
- Hvad er endemålet? (målsætning)
- Hvad er tidsperspektivet for "end goal"? (tidsplan for kampagne)
- Hvilke indsatser kræves for at nå mål og delmål? (konkrete tiltag)
- Hvilke kompetencer og ressourcer skal der til? (både interne og/eller eksterne)
- Hvad skal der gøres hvornår - og af hvem? (ansvarsfordeling og uddelegering af opgaver)
Strategi handler altså i høj grad om dels at få fastsat KPI'er og målsætninger for e-mail marketing-aktiviteterne, og dels at få planlagt, koordineret og uddelegeret de konkrete opgaver og indsatser, der skal til for at drive arbejdet fremad - hele vejen til endemålet.
Brug målgruppeindsigter til at ramme plet
Som vi allerede kort har været inde på, er det alfa og omega, at du er helt skarp på, hvem dine mails skal sendes ud til. Dit "WHO" er afsættet for hele din e-mail-kommunikation og definerer, hvad du skal sende ud, og hvordan det skal kommunikeres - samt med hvilken tone of voice (TOV).
Grundige og datadrevne målgruppeindsigter er en nødvendighed, og det er denne viden og data, der giver dig ammunition til at skyde skarpt og ramme plet - lige i din målgruppe.
Jo mere indgående kendskab du har til din(e) målgruppe(r), desto bedre kan du også målrette og skræddersy dit mailindhold. Og jo mere målrettet dit mailindhold er, desto højere grad af relevans og værdi vil modtagerne opleve.
Desuden kan veldefinerede målgrupper hjælpe dig med at segmentere dine e-mail-lister, så du kan begynde at arbejde strategisk med din content-distribution.
Resultatet? Du øger ganske enkelt chancen for:
- Højere åbnings- og klikrate
- Færre afmeldinger
- Større engagement
- Flere potentielle konverteringer
- Øget chance for kundeloyalitet
Kort sagt: En masse vand på din ROI-mølle!
Men hvordan finder du så ud af, hvem din målgruppe er? Det gør du ved at kigge indad i din virksomhed og få analyseret på, hvad der karakteriserer din kernemålgruppe.
Bliv ekspert på dine subscribers
Med nysgerrighed og analytisk sans kommer du langt, når du skal blive klogere på din din målgruppe.
Først og fremmest er det vigtigt at forstå, at du groft sagt i praksis kun kan markedsføre dig mod ét defineret segment ad gangen. Det skyldes, at det er forskellige argumenter, der overbeviser forskellige mennesker om at foretage et køb.
En stor del af målgruppearbejdet handler derfor om at få kortlagt, hvad der driver dine potentielle kunder fremad i købs- og beslutningsprocessen. Det gælder bl.a.:
- Typiske pains/udfordringer og problemstillinger i deres hverdag
- Præferencer og ønsker
- Behov og triggers
- Interesser
- Holdninger
- Adfærd
Det gælder om at blive skarp på din målgruppes typiske hverdag samt kunderejse, så du kan danne dig et klart billede af, hvem du skal have i tankerne som modtager, hvad du skal skrive om, og på hvilken måde du skal formulere og udtrykke dig.
Ergo: Du kan ikke favne alle! Så tag stilling til, hvem du vil satse på at adressere i dine nyhedsbreve, og brug så de argumenter og redskaber, der kan hjælpe dig til at ramme plet.
I denne sammenhæng er det vigtigt at have in mente, at forskellige målgrupper har forskellige kommunikationsbehov. Hvad ét segment responderer godt på, fungerer måske mindre godt for et andet segment.
Derfor skal dine budskaber leveres i et sprog og en tone, der matcher den generelle tone of voice, som din målgruppe bruger og er vant til. Samtidig skal du sikre, at skrivestil og tone harmonerer med din virksomheds egen tone of voice, så din målgruppe oplever genkendelighed og tryghed, når du kommunikerer.
Men lad os lige parkere målgruppesnakken for en stund og træde et skridt tilbage. For arbejdet med kommunikationsmålretning kræver i første omgang, at du har skaffet nogle personer, der kan modtage dine mails. Vel at mærke de rette personer.
Så hvordan indfanger du relevante leads (kontakter) til din e-mail markedsføring? Nedenfor giver vi dig nogle gode bud på hvordan.
Fang brandvarme leads på stribe
Dine læsere/modtagere er nøglen i e-mail markedsføring. Derfor giver det lidt sig selv, at det er en god idé at opbygge et stort audience af kontakter (leads), der er relevante og af høj kvalitet.
Når du vil have leads til fx at tilmelde sig dit nyhedsbrev, kan det gøres på flere forskellige måder. Her er det ekstremt vigtigt at huske på, at du kun kan tilføje personer til dine kontaktlister, hvis de på forhånd har givet lov til dette (permission). Du kan altså ikke bare selv tilmelde kontakter, da de først skal afgive samtykke.
Du bør derfor overveje nøje, hvilken metode du vil anvende til at indsamle kontakter til din virksomhed. Nedenfor får du en række eksempler på måder, hvorpå du effektivt kan indsamle e-mailadresser, som du kan gøre brug af - og evt. kombinere med hinanden i din samlede strategi til leadgenerering.
Du kan bl.a. skaffe leads vha.:
- Link til tilmeldingsformular
- Signup-formular på hjemmeside
- Lead ads
- Pop-ups og slide-ins
- Konkurrencetilmelding
- Event-tilmelding
- Webinartilmelding
- Rabatkoder
- Kundeklubtilmelding
- Downloads (fx guides, e-bøger m.v.)
Og listen kunne sådan set blive ved.
Lead-fiskeri kræver effektiv "madding"
For at fange dine leads, kræver det en effektiv "hook", der kan lokke dem til at bide på krogen.
Prøv at overveje, hvor ofte du selv tilmelder dig et nyhedsbrev. Ikke så ofte, vel? Dine potentielle kunder har det nok på samme måde. De står bestemt ikke i kø for at tilmelde sig din e-mail markedsføring.
Derfor bør du give dem en god grund til at skrive sig op. Mange virksomheder misforstår, hvordan de skal sælge deres nyhedsbreve og udvide deres database. De tror, at det lille ord „gratis“ alene kan klare arbejdet for dem. Hvor tit falder du ikke over flosklen: „Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev“? For mange besøgende kunne der lige så godt have stået: „Tilmeld dig vores gratis spam“.
Med andre ord: "Gratis" kan altså ikke sælge isoleret set. Der skal en "madding" i form af (mer)værdi på krogen.
Derfor bør du nøje overveje, hv0rdan du kan motivere de potentielle leads til at interagere. En effektiv måde kan være at give dem et konkret incitament i form af en "content nugget". Dvs. et stykke indhold, der fungerer som incitament til handling i overensstemmelse med dine intentioner. Det kunne fx være en rabatkode ved tilmelding, en gratis e-bog med læring eller en konkurrencepræmie.
Hvis du er villig til at give noget til gengæld for en e-mailadresse, kan du hurtigere få opbygget din database af interesserede og relevante kontakter. Her skal du være opmærksom på, at det, som du tilbyder, skal være af tilstrækkelig høj relevans og værdi for modtagerne. Hvis ikke dine besøgende kan se en værdi i det, er de som udgangspunkt også ligeglade med dit nyhedsbrev.
En ekstra pointe i denne sammenhæng er, at du med fordel kan arbejde med at kvalificere dine leads. Dette arbejde kan du både lave før og efter, at dine leads er indsamlet, og det handler grundlæggende om at sikre relevante kontakter. Mange anvender såkaldt "leadscoring" til at sortere og vurdere kontakter efter relevans samt hhv. deres modningsgrad og købsparathed.
Så for at opsummere: Kom i gang med at fiske efter leads - og brug effektiv, målrettet og værdiskabende "madding" til at få halet de kvalificerede og varme af slagsen i land.
Skab engagerende mailindhold der sparker...
Nu er vi kommet til det punkt i arbejdet med e-mail marketing, der skal sikre, at folk overhovedet gider at læse og bruge tid på dine mails. Det drejer sig selvfølgelig om selve indholdet.
Eller nærmere betegnet "det gode indhold". Det skal her forstås som unikt indhold, der både tiltrækker opmærksomhed, engagerer og skaber værdi for læseren. Dette er selvfølgelig et idealbillede, som man tilstræber, men som er lidt mere vanskelig at opnå i praksis. Ikke desto mindre er der en række anbefalinger, du kan støtte dig op ad i jagten på "det gode mailindhold".
Du gør klogt i at reflektere over følgende forhold:
- Få afdækket din målgruppes behov og ønsker
- Overvej deres pains og gains (typiske udfordringer og mulige løsninger)
- Spild ikke deres tid på indsigter, de allerede ved
- Få identificeret og kortlagt det sprog og den tone, din målgruppe responderer bedst på (tone of voice) - herunder også stillingstagen til brug af emojis
- Vurdér hvor personlig og uformel en skrivestil du vil anlægge ift. din vidensformidling
- Overvej hvordan du kan skabe merværdi for målgruppen
- Søg eventuelt inspiration hos dine konkurrenter eller branchefæller (og gør det bedre, selvfølgelig)
- Opret en emneliste, som deles med alle e-mail-ansvarlige i virksomheden (en slags kontinuerlig brainstorm, hvor I løbende tilføjer idéer)
- Og allervigtigst: Tænk i relevans, relevans og atter relevans!
Hvis du er i tvivl om, hvad dine læsere er interesserede i, kan du altid spørge dem direkte - enten i nyhedsbrevet eller på en anden platform, fx i en afstemning på Instagram, Facebook eller via udsendelse af spørgeskema.
Det er generelt en god idé at være nysgerrig på sit publikum og suge til sig af viden om dem - fra kilden selv. Alt lige fra frustrationer, bekymringer, begejstring og emner, der fanger deres opmærksomhed. På den måde kan du blive klogere på målgruppen og efterfølgende spore dig ind på deres interessefelter, behov og præferencer.
Hvis du har en kundeservice tilknyttet din forretning, kan du med fordel også undersøge, hvilke typiske henvendelser du modtager fra dine kunder, så du ved, hvilke spørgsmål og udfordringer de ofte har. Det kan også være en god indikation på, hvad du bør give dem af indhold.
Generelt set er det anbefalelsesværdigt at gå lidt systematisk til værks ved bl.a. at udarbejde en content-plan, der både kan fungere som idébank og konkret plan for de besluttede emner til dine mails fremadrettet. En sådan plan kan se meget forskellig ud, men alle planer har det til fælles, at de giver overblik over de vigtigste indsatser i processen - herunder emne, tekst/budskab, udsendelsestidspunkt, visuelt materiale, links/CTA'er, ansvarsfordeling m.v.
Når du har din content-plan klar og har styr på emnerne, ja så ligger næste fase lige for: eksekvering på selve nyhedsbrevet.
Sådan skriver du nyhedsbreve der bliver åbnet - og læst
Når du skal i gang med at skrive dine nyhedsbreve, er der én uskreven regel, du som minimum skal overholde:
Skab behovet først - sælg senere!
Og hvad mener vi så med det?
Jo, pointen er sådan set ganske enkel. Hvis du vil have succes med e-mail markedsføring, er det afgørende, at du ikke udsender nyhedsbreve, som udelukkende handler om at sælge de produkter eller de services, du gerne vil have dine læsere til at købe. Du gør klogt i at spare lidt på "salgskrudtet" i første omgang, så du ikke virker for anmassende, kommercielt orienteret og "pushy" i din adressering af dine læsere.
Omvendt skal dit fokus være at skabe et behov hos dine læsere. Nyhedsbrevet skal gerne fungere som motiverende oplæg, der præsenterer værdien og udbyttet af dine produkter, så læserne efterfølgende er mere tilbøjelige til at interagere og handle på dine sælgende CTA'er.
En ofte anvendt indholdsstrategi er målsætningen om at levere „merværdi“ til læserne. I dette tilfælde bør dit nyhedsbrev være inddelt og prioriteret sådan, at ca. 90 % er viden, og kun de sidste 10 % er kommercielt indhold.
Lad os tage et hurtigt eksempel: Hvis du sælger løbesko, skal du bruge størstedelen af pladsen i dit nyhedsbrev på at beskrive løbeteknikker samt argumenter for, hvorfor det er vigtigt at have de rigtige løbesko. Først derefter skal du forsøge at sælge dine løbesko.
I det følgende vil vi kort gennemgå nogle af de centrale elementer og overvejelser i nyhedsbrevets opbygning, som du særligt skal være opmærksom på.
Skab blikfang med en overskrift - der overholder hvad den lover
Vi starter fra toppen - nemlig med overskriften.
Eller dvs. faktisk før overskriften i mailen. Det allerførste, der møder modtagernes øjne, er hhv. din emnelinje og den såkaldte "pre-header". Når du skal formulere disse, gælder det om at tænke i ultrakorte og skarpe sætninger, der:
- fanger interessen
- rammesætter emnet
- skaber lyst til at åbne mailen
Din emnelinje og pre-header kan have afgørende betydning for, hvorvidt dine læsere overhovedet åbner og læser dit nyhedsbrevs indhold. De overskrifter, der typisk har størst effekt, er dem, der direkte kommunikerer et tydeligt udbytte og en værdiskabelse for kunden.
Når du skal designe din overskrift, bør du derfor tænke på, hvad der ofte får dig til at åbne nyhedsbreve. Nogle af de ord, som rigtig mange bruger, er fx: „gratis“, „spar“, „lær hvordan du…“, „3 lette måder at…“ etc.
Lad dig ikke skræmme af, at rigtig mange bruger disse udtryk. Det er der nemlig typisk en god grund til.
Der findes utallige "modeller" til, hvordan du kan opbygge din overskrift. Bonita Richter - førende ekspert inden for entrepreneurship og markedsføring i mindre virksomheder - har udviklet seks forskellige overskriftsmodeller, du med fordel kan benytte som skabelon. Modellerne er tiltænkt som inspiration til dit eget arbejde med overskrifter, men du kan selvfølgelig også vælge at bruge dem direkte ved at indsætte dine egne ord og produkter i overskrifterne.
Værsgo:
Spørgsmåls-modellen
- Hader du dit job? Opdag tre hemmeligheder, der...
- Vidste du, at...?
- Begår du også denne fejl, når du...?
- Kender du dette simple trick?
How-To-modellen
- Sådan taber du 2 kg. om ugen
- Sådan skriver du...
- Lær hvordan du kan...
Stærke ord og fraser
- Sandheden om/hemmeligheden bag...
- Forestil dig, at...
- Endelig!...
- Nu er den her!...
X grunde-modellen
- Den eneste vigtige grund til...
- 3 gode grunde til...
- 5 gode grunde til...
- 10 gode grunde til...
Anbefalings-modellen
- Bonita Richters model er fantastisk. Mit salg er øget med 30 % på tre måneder.
- Du tror, det er løgn, men...
- Efter kun tre uger har jeg oplevet...
- Jeg tror, du vil kunne lide...
Ordre-modellen
- Øg dit salg i dag!
- Sæt gang i din markedsføring med disse tre nemme trin.
- Få 10 nye kunder inden for en uge!
En sidste vigtig point ift. din emnelinje, pre-header og din generelle brug af overskrifter: Lov ikke for meget! Eller rettere: Overhold hvad du lover. Det er de færreste, der responderer positivt på "clickbait"-overskrifter, der ikke stemmer overens med indholdet i mailen.
Tommelfingerreglen er altså, at du gerne må være kreativ og give den gas med formuleringer, der skaber opmærksomhed og læselyst - så længe dit nyhedsbrev rent faktisk også kan leve op til disse overskrifter. Ellers risikerer du at få skuffede læsere og i værste tilfælde flere unsubscribers.
Gør din indledning fængende og personlig
Ligesom overskriften skal din indledning være kort, beskrivende og fængende. Det gælder om at sætte tonen an for din mail og skabe en (god) relation til læseren fra starten.
Det er meget individuelt fra afsender til afsender, hvor lange indledninger man vælger at skrive. Det kan variere fra et par sætninger til små afsnit à cirka 200 ords længde. Hos Kursusfabrikken går vi benhårdt efter at kunne levere hele nyhedsbrevets hovedbudskab inden for én enkelt "scroll"-bevægelse med fingeren.
Det er efterhånden de færreste, der gider at scrolle mange gange og læse en mur af tekst, når de tjekker mails. Derfor kan det give god mening at tænke i at levere det absolut vigtigste budskab allerførst - præsenteret i kortform. Meget gerne i form af ganske få sætninger.
Herefter kan man så vælge at uddybe sin hovedpointe med mere tekst samt eventuelt andre typer content, så der også er noget ekstra indhold til de modtagere, der gerne vil have mere.
Når du skriver din indledning, er det i øvrigt vigtigt, at du er personlig med det samme. Du bør tale direkte til læserne og give dem en følelse af, at det lige nøjagtig er deres behov, du adresserer. På den måde kan du øge chancen for at fange deres interesse, så de motiveres til at scrolle videre ned i nyhedsbrevet.
Gå efter en passende længde
Hvor langt skal nyhedsbrevet så være? Ja, det er et godt spørgsmål, som mange bøvler med at finde svaret på. Det skyldes først og fremmest, at der som sådan ikke foreligger et eksakt antal ord for den rette tekstvolumen til nyhedsbreve. Den passende længde er nemlig dybt konktekstafhængig og varierer fra virksomhed til virksomhed, formål til formål og målgruppe til målgruppe.
Men der er dog nogle generelle anbefalinger og retningslinjer, du bør læne dig op ad. Overordnet set gælder det, at nyhedsbreve og mails er relativt kortfattede i deres udtryk. Mails er per definition typisk en kort kommunikationsform, der helst skal kunne læses hurtigt på farten, fx via mobiltelefonen.
Derudover kommer nyhedsbreve oftest ind i dine læseres e-mail-flow, og de må derfor typisk ikke være særligt lange. Der skal helst leveres værdi og relevans på kort tid - dvs. højest en håndfuld minutter. Hvis du laver dem længere, risikerer du simpelthen at miste potentielle kunder undervejs.
Få læserne til at handle - med skarpe CTA'er
Afslutningsvis er det vigtigt, at du krydrer dine nyhedsbreve med CTA'er (call to actions). De fleste udsender ikke bare nyhedsbreve for at berette om et emne. Der er som oftest en bagvedliggende intention om at få læserne til at handle i overensstemmelse med et bestemt formål.
Det kan fx være, at man ønsker at få læserne til at købe et produkt, besøge en hjemmeside, tilmelde sig et event eller webinar, skrive sig op på en venteliste, booke et møde, levere feedback eller noget helt andet. Her er dine CTA'er effektive værktøjer, der kan motivere dine læsere til rent faktisk også at gøre den ønskede handling, du har som formål.
Kort sagt: Med en effektiv CTA, kan du potentielt øge engagementet, interaktionen og konverteringerne fra dit nyhedsbrev.
Når du skriver CTA'er, er der flere gode tips, du bør huske på:
- Vær klar og specifik: Det er vigtigt, at din CTA er tydelig og klar i spyttet. Fortæl modtageren præcis, hvad de skal gøre, og hvad de kan forvente.
- Brug handlingsorienterede verber: Start din CTA med et udsagnsord, der opfordrer til en handling - fx "Køb", "Tilmeld", "Download" etc.
- Skab en følelse af hast: At tilføje en tidsbegrænset faktor kan anspore modtagerne til at handle hurtigt. Brug fraser som "Bestil nu" eller "Tilmeld dig inden det er for sent".
- Fremhæv værdien: Fortæl din modtager, hvad de får ud af at tage handling. Hvis du fx tilbyder en gratis prøveperiode, skal du være sikker på at inkludere dette i din CTA.
- Test og tilpas: Hvad der fungerer for én målgruppe, fungerer måske ikke for en anden. Test forskellige CTA'er for at se, hvilke der giver de bedste resultater - og tilpas derefter.
Generelt set anbefales det at gøre dine CTA'er korte med få ord. Mange vælger at lave CTA-knapper, og det begrænser i sig selv antallet af ord, der kan presses ind i knappens felt. Forsøg derfor at ramme en længde på cirka 2-4 ord.
Sæt dine e-mailflows på autopilot
Nu har du styr på dine nyhedsbreve og mails.
Next step: Få dem sendt ud - og eventuelt opsat i et flow.
En stor del af (og ikke mindst fordel ved) e-mail marketing er nemlig, at du har rig mulighed for at lave en masse smarte, skræddersyede og effektive automations - dvs. e-mail-automatiseringer.
Du opsætter dine automations i dit e-mail marketing-program. Her er der tale om en software, der muliggør, at du automatisk kan sende personligt tilpassede og tidsbestemte mails til din målgruppe ud fra, hvordan den enkelte modtagers adfærd ser ud.
Med automations kan du således forbedre effektiviteten af din e-mail marketing-strategi, skabe en mere personlig oplevelse for dine modtagere og ikke mindst spare tid og ressourcer i dit daglige arbejde.
Blandt populære automations kan nævnes:
- Velkomstsmails
- Lead nurturing
- Win back buyer (genkøb)
- Tabt kurv
- Reengagement
- Non-openers
Så hvis du gerne vil undgå at bruge unødige kræfter og tid på at udsende hver eneste mail manuelt, kan du altså med fordel udnytte muligheden for automations. Det er populært sagt en smart måde at sætte dine e-mail marketing-indsatser på autopilot.
Og når først du har opsat dine ønskede flows én gang, kører det hele ganske per automatik, så du kan koncentrere dig om det vigtige: At levere skarpt og værdiskabende indhold, der er relevant for netop din målgruppe.
Har du styr på e-mail-juraen?
Er du 100 % opdateret på og ikke mindst rygdækket ift. juraen inden for e-mail marketing?
Hvis ikke, ja så skal du sørge for at blive det - NU!
E-mail marketing er underlagt en lang række love og bestemmelser for at beskytte personer mod uønskede e-mails, respektere privatlivets fred og sikre retten til at fravælge markedsføring.
For nogle virker jura-delen måske som en tør, kedelig og unødvendig omgang at gå i krig med. Men ikke desto mindre er det utroligt vigtigt, at du kender lovgivningen på området. Ellers risikerer du at få vrede kunder og uheldige sager på nakken, der kan skade din virksomheds image og bundlinje.
Selvom det kan forekomme relativt "tørt" og kedeligt, får du her et par nedslag i de vigtigste juridiske forhold, du skal være opmærksom på:
- Virksomheder må ikke sende mails, sms’er og anden elektronisk post med henblik på markedsføring, medmindre modtageren selv har givet sit samtykke.
- I Markedsføringsloven kapitel 3 §10 står det sort på hvidt, at du aldrig må sende reklame eller nyhedsbreve til nogen, der ikke har givet samtykke til at modtage det.
- Samtykket skal være forudgående. Dvs., at du ikke må henvende dig til potentielle læsere ved brug af elektronisk post, med mindre de allerede har givet samtykke til det. Dine kunder skal derfor være helt klar over, at de giver samtykke til at modtage din markedsføring.
- Du må aldrig videregive dine kunders oplysninger til andre (jf. GDPR). Har du en samarbejdspartner, der udsender sit eget nyhedsbrev, må du altså ikke give vedkommende dine kunders e-mailadresser.
- Når du udsender dine nyhedsbreve, er det et krav, at læseren skal kunne afmelde sig direkte i mailen (også kaldet mulighed for "opt-out").
Ovenstående liste er langt fra udtømmende, men den giver et hurtigt indblik i, hvad du som minimum skal have styr på rent juridisk.
Og det betaler sig at få styr på - bogstaveligt talt! Du bliver nemlig straffet på pengepungen, hvis du vælger at krydse lovens grænser. Skulle du bryde markedsføringslovens regler om e-mail marketing, venter dig en økonomisk lussing på intet mindre end 10.000 kr. eller 100 kr. pr. ulovligt udsendt e-mail.
Så det er egentlig meget enkelt: Lad være med at udfordre loven. Det kan koste dig dyrt.
Test alle dine e-mail marketing-indsatser - fra A til Z
Her på falderebet vil vi gerne benytte lejligheden til at understrege en afgørende pointe:
Succesfuld e-mail marketing kræver test, justering og til pasning - løbende vel at mærke.
Både markedet, teknologien og dine kunders adfærd ændrer sig konstant. Det, der fungerede i går, fungerer måske ikke i dag. Ved løbende at teste forskellige aspekter af dine e-mails kan du indsamle værdifulde indsigter, der kan hjælpe dig med at forbedre dine resultater. Det gælder test af alt lige fra emnelinjer og CTA'er til tidspunkter for udsendelse og segmentering af målgrupper m.v.
Testbaseret indsigtsarbejde muliggør, at du kan foretage datadrevet beslutningstagen. Det betyder, at du konstant kan forfine din strategi og taktik, hvilket kan sikre, at dine e-mail-kampagner forbliver effektive og relevante.
Med andre ord: Kontinuerligt testarbejde er vejen til optimering og øget ROI.
Klar, parat - "SEND"'!
Så nåede vi til vejs ende i denne guide til e-mail markedsføring. Vi håber, at du er blevet klogere på disciplinen og har fået øjnene op for, hvilket enormt forretningsmæssigt potentiale denne type markedsføring afspejler.
Men vigtigst af alt håber vi, at du har fået redskaberne og modet til at arbejde videre med feltet. Det gælder uanset, om du starter helt fra scratch med udvikling af en ny strategi, eller om du skal til at udrulle strategien og eksekvere på konkrete e-mail-indsatser.
Opfordringen er i hvert fald klokkeklar: Få kickstartet arbejdet, så du kan trykke "SEND" på dit e-mail marketing-eventyr.
Skulle du have brug for hjælp til e-mail markedsføring, kan du med fordel deltage på vores kursus i Mailchimp og e-mail marketing. Her bliver du introduceret til disciplinen samt programmet Mailchimp - et af markedets førende programmer til e-mail marketing. Kurset klæder dig optimalt på til dit kommende e-mail-eventyr.
Ellers vil vi bare ønske dig al held og lykke med arbejdet!