facebook1pximg
Kursusfabrikkens logo
Kontakt
Kursusfabrikkens blog

Sådan vælger du det rigtige kampagnemål

Sådan vælger du kampagnemål

Ugh, marketing! Det kan være svært at finde hoved og hale i de forskellige kampagnemål, også kaldet kampagnemålsætninger. Hvad betyder de, hvad tjener de til, og hvornår skal det ene mål mon bruges frem for det andet?

Det er måske bare et lille udpluk af de spørgsmål, du sidder med. Og det forstår vi godt. For du har et væld af muligheder, når du skal tage stilling til, hvad du gerne vil opnå med din kampagne. Og hvilken målsætning er så lige nøjagtig den rette for dig?

Se videoen nedenfor, hvor Simon tager dig gennem de tre overordnede kampagnemål, som du kan arbejde med i din markedsføringsstrategi. På under 4 minutter bliver klogere på, hvornår du skal bruge hvad.

Og hvis video ikke lige er noget for dig, kan du blot scrolle forbi videoen og læse videre i dette indlæg, hvor vi præsenterer de tre kampagnemål og belyser, hvorfor valget faktisk er enormt afgørende for din kampagnes succes.

God fornøjelse!

Hvad er kampagnemålsætning?

Uanset hvor du gerne vil annoncere - om det er på Meta, Google eller måske LinkedIn - skal du altid tage stilling til, hvad du gerne vil opnå med din indsats. Er det vigtigt for dig at nå ud til mange mennesker? Eller vil du gerne have dem til at gøre noget bestemt? Det mål, du vælger, har stor indflydelse på, hvad du kan forvente af din kampagne og resultater. Du har mange muligheder, som alle kan indtænkes i en salgstragt, som den du ser herunder.

Lad os kigge lidt nærmere på de tre overordnede kampagnemål:

#1 Bevidsthed

Når du har et mål om bevidsthed, skal vi finde megafonen frem, for det er her, vi gerne vil gøre opmærksom på os selv, vores produkter/services, og hvad vi kan tilbyde. Vi vil altså gerne komme så bredt ud som muligt og opnå mange visninger.

#2 Overvejelse

Med overvejelse som kampagnemål vil vi gerne ramme bevidste brugere, som vi er interesseret i skal interagere med vores indhold. Fx i form af klik på link, like, kommentar eller udfyldning af leadformular. Her vil vi altså gerne opbygge en engageret brugerbase og eventuelt indsamle kvalificerede leads til fremtidig markedsføring.

#3 Salg

Ved salg går vi op i at opnå en konvertering - altså at få brugere til at gøre noget bestemt. Det vil typisk være et køb i en webshop, men en konvertering kan også være fx udfyldning af en kontaktformular på vores hjemmeside eller tilmelding til nyhedsbrev. En konvertering er altså en handling, som vi beslutter er værdifuld for os.

Hvorfor er kampagnemålet vigtigt?

Når du vælger dit kampagnemål, fortæller du samtidig platformen, hvad du gerne vil opnå med din kampagne. Derfor er det ikke ligegyldigt, hvilket mål du vælger. Platformen tager nemlig højde for, hvad du har valgt, når platformen skal eksponere din kampagne for en målgruppe. Hvis du fx har valgt overvejelse, vil platformen altså bruge dit budget på at vise din annonce til brugere, hvor der er størst sandsynlighed for, at de interagerer med din annonce, udfylder din leadformular osv.

Så, hvad vil du opnå med din næste marketingkampagne? Husk at dit valg af kampagnemål er ligesom at vælge det rigtige værktøj til jobbet. Så vælg med omhu - og lad dine mål føre dig til succes!

Få praktisk erfaring med kampagnemål

Vil du have praktisk erfaring med opsætning af annoncer på Meta, LinkedIn eller Google? Vi udbyder en bred vifte af kurser, der kan klæde dig på til at træffe det rigtige valg af mål for din kampagne.

Rigtig god fornøjelse med dine kampagner!

Seneste udgivelser på Kursusfabrikkens blog
Kursusfabrikken ApS