CPC og CPA udregning

Når du annoncerer gennem Google Ads, skal du have styr på, hvor meget du må betale pr. kunde. Brug vores smarte digitale beregner nedenfor, som viser hvad du må betale pr. kunde og pr. klik.

Inputfelter

Resultater

Kliks til din hjemmeside:
Antal kunder:
Gensalgskunder:
Omsætning inkl. gensalg (DKK):
Fortjeneste (DKK):
Maks CPC (DKK):
Maks CPA (DKK):

Break-even CPA*

*Beregneren udregner den pris man kan give for en kunde og så gå i nul. Derfor bruges udtrykket break even CPA eller max CPA ofte om sådan en udregning, da dette vil være ens smertegrænse. Typisk vil du være interesseret i at have en faktisk pris pr. kunde, der er lavere end din max CPA, for at sikre, at du også tjener penge på din annoncering.

Hvad er CPC

CPC står for Cost Per Click. Begrebet oversættes til pris pr. klik, og omhandler prisen du giver når en kunde klikker på din annonce. Kort forklaret, når en bruger ser din annonce og klikker på den for at besøge din hjemmeside, koster det dig et beløb. Dette beløb opgøres som din CPC.

For at kunne beregne CPC skal du kende to ting: Antal klik og dine omkostninger.

Formlen til udregning: Omkostninger ÷ Klik = CPC

Lad os tage et eksempel. Hvis du har brugt 1000 kr på en kampagne, og kampagnen skaffer 100 klik til din hjemmeside, beregnes CPC som set nedenfor

Eksempel på udregning af CPC: 1000kr ÷ 100 klik = 10 kr pr. klik

Det vil sige, at det i gennemsnit koster dig 1 krone for hvert klik. CPC’en kan naturligvis variere fra klik til klik, men når vi taler om CPC, omtaler vi oftest gennemsnitsprisen per klik over en hel kampagne.

Udregning af CPC

Inputfelter

Udregning af CPC

CPC (DKK): 10.00

Hvad er CPA

CPA står for Cost Per Acquisition og Cost Per Action. På dansk omtales det som pris pr. kunde eller pris pr. konvertering. Med CPA fokuserer man på prisen for en kunde, altså hvor meget det koster at få en person til at udføre en ønsket handling. Handlingen vil på de fleste hjemmesider vær et køb, men kan også dække udfyldning af kontaktformularer og andet, alt efter forretningstypen.

Med CPA får du et overblik over vad du betaler for hver gang du faktisk får en kunde ud af din markedsføring.

For at kunne beregne CPA skal du kende to ting: Antal konverteringer og dine omkostninger.

Formlen til udregning: Omkostninger ÷ Antal konverteringer = CPA

Lad os tage et eksempel. Hvis du har brugt 1000 kr på en kampagne, og kampagnen skaffer 10 kunder, beregnes CPA som set nedenfor

Formlen til udregning: 1000kr ÷ 10 kunder = 100kr i CPA

Det vil sige, at det i gennemsnit kostede dig 100 kroner at få en kunde, gennem den pågældende kampagne. Ved at omtale CPA får du et mere resultatorienteret regnestykke, end med CPC.

Udregning af CPA

Inputfelter

Udregning af CPA

CPA (DKK): 100.00

Break-even CPA*

Google Shopping Kursus

Tips til optimering af CPC og CPA

Når du driver annoncering, er det vigtigt at få billige klik og sikre at de fører til konvertering. Vi har nedenfor samlet seks tips til optimering af CPC (Cost Per Click) og CPA (Cost Per Acquisition). Alle tips fokuserer på simple praktiske handlinger, du alle i marketing kan anvende.

1. Lav dine annoncer relevante for dine kunder

Jo mere relevante dine annoncer er, desto billigere bliver dine klik, oftest. Annonceringsplatforme som Google Ads belønner relevans med en vurdering kaldet kvalitetsresultat. For at opnå dette, skal din annonce tale direkte til målgruppen. Brug de søgeord, dine kunder bruger, og fremhæv præcis det, du tilbyder. Relevante annoncer sikrer dig færre spildte klik og giver mere værdi for dit annoncebudget.

2. Målgruppeindsigt kan give bedre resultater

Lær din målgruppe at kende, og brug den viden aktivt i din annoncering. Når du ved, hvem der oftest køber dine varer. F.eks. alder, interesser eller geografi, kan du målrette dine annoncer til netop dem. Det giver billigere CPA, fordi du undgår at betale for folk, der alligevel ikke bliver kunder.

Det er også muligt at bruge negativ målretning og negative søgeord. Det vil sige fravælge grupper eller søgetermer, som ikke er relevante for din forretning. For eksempel, hvis du kun sælger nye produkter, kan du ekskludere folk, der søger på “brugt” eller “gratis”. På den måde betaler du ikke for klik fra folk, som sandsynligvis ikke vil købe.

3. Sørg for en god og relevant landingsside

En for mange overset måde at reducere både CPC og CPA på i Google Ads, er at forbedre landingssiden som modtager trafik. Hvis landingssiden matcher annoncen og giver brugeren det, de forventede, vil Google belønne dig med en højere kvalitetsscore. En høj kvalitetsscore giver dig lavere omkostninger i Google Ads.

Men også uden Googles vurderinger og avancerede algoritmer, kan du forbedre dit udbytte. For hvis din hjemmeside giver brugerene en god oplevelse, vil færre forlade siden uden at konvertere. Sørg derfor for, at landingssiden loader hurtigt, ser indbydende ud og indeholder præcis den vare eller information, du lovede i annoncen.

Det værste du kan gøre her, er at føre folk ind på din generelle forside og lade dem lede efter tilbuddet. Dine annoncer skal lede direkte til den mest relevante landingsside, og købet skal være så gnidningsfrit som overhovedet muligt. På den måde føler kunden, at de har ramt det rigtige sted, og sandsynligheden for køb stiger. Samtidig signalerer du til annoncenetværket, at dine klik giver en god brugeroplevelse, hvilket i sidste ende kan bidrage til lavere CPC og højere CPA – at samme samtidig.

4. Skab tryghed med Social Proof

Når en potentiel kunde lander på din hjemmeside, skal de hurtigt føle sig trygge ved at handle hos dig. Social proof, altså anbefalinger fra andre kunder, er en af de mest effektive måder at opbygge tillid og dermed øge konverteringsrate. Når flere af dine besøgende vælger at købe, falder din CPA, fordi du får mere værdi ud af de klik, du allerede har betalt for.

For at udnytte social proof optimalt kan du fremhæve kundeanmeldelser direkte på hjemmesiden. Mange vælger at integrere anmeldelser fra eksempelvis Trustpilot, eller vis stjerner og kundeudtalelser ved siden af deres produkter.

Kunder har generelt større tilbøjelighed til at købe, hvis de kan se, at andre har haft en god oplevelse. Du kan også vise, hvor mange der allerede har købt en vare. f.eks. “Dette produkt er allerede købt af +500 kunder” Sådanne elementer skaber tryghed og understøtter en købsbeslutning.

En anden strategi er at tilføje garantier eller certificeringer, som “100 dages returret” eller “Fri fragt over 500 kr.” det reducerer købsusikkerheden og gør det mere sandsynligt, at kunden gennemfører sit køb. Jo flere der køber, desto bedre bliver din annoncering, fordi dine klik omdannes til kunder, og dermed bliver din CPA lavere.

5. Øg kundens livstidsværdi (LTV) for at gøre en høj CPA profitabel

For at gøre din CPA mere profitabel, kan du indtænkekundens livstidsværdi (LTV). Altså hvor meget en kunde køber for over tid. En høj gensalgsprocent (%) betyder, at flere af dine kunder vender tilbage, hvilket gør din første annonceinvestering mere værd. Hvis en kunde handler fire gange om året i stedet for én gang, kan du tillade en højere CPA og stadig have en sund forretning.

Du kan øge gensalgsprocenten ved at opbygge loyalitet gennem god service og opfølgninger. Et nyhedsbrev er en effektiv metode til at holde kontakten og opfordre til nye køb.

En simpel e-mail med en påmindelse om at genbestille en vare kan ofte føre til et nyt køb. Hvis du automatisk sender en venlig påmindelse, måske med en lille rabat, øger du chancen for et genkøb. Når flere kunder handler igen, stiger din samlede indtjening, hvilket betyder, at du kan acceptere en lidt højere CPA og stadig tjene penge.

Tak fordi du læste med!
Artiklen blev skrevet af Andreas fra Kursusfabrikken fra Kursusfabrikken