facebook1pximg
Kursusfabrikkens logo
Kontakt
Kursusfabrikkens blog

10 vigtige SEO-parametre - med synlig effekt

10 parametre til succes med SEO

SEO. Tre små bogstaver, du på ingen måde kan komme uden om, hvis du arbejder med online marketing.

Når man taler online markedsføring, er det enhver virksomheds drøm at stryge helt til tops i søgeresultaterne på Google - markedets absolut mest attraktive søgemaskine. Og det er der såmænd også rigtig god grund til. En eller flere placeringer allerøverst på Googles side 1 er praktisk talt en direkte adgangsgangsbillet til maksimal synlighed, værdifulde klik fra potentielle kunder og relevant trafik til din hjemmeside.

Men hvordan erobrer du så disse favorable topplaceringer? Svaret er søgemaskineoptimering (SEO). Det gælder om at optimere sin hjemmeside, så den er indrettet bedst muligt efter de logikker, som Googles algoritme bruger til at fordele de eftertragtede placeringer.

Er du klar til at knække algoritme-koden og blive klogere på, hvordan du charmerer dig ind på Google? I dette indlæg har vi nøje udvalgt de 10 faktorer, som vi vurderer, er de vigtigste, når Google skal rangere en side. På den måde kan du blive køreklar til dit fremtidige SEO-arbejde, og du bliver bevidst om, hvad du først og fremmest skal fokusere på i processen.

All eyes on Google...

Populært sagt kan man sige, at SEO er det "sprog", du skal bruge for at kunne tale tydeligt til Google. Eller rettere for at kunne overtale Google. SEO marketing er en effektiv løftestang til at gøre din hjemmeside så "Google-venlig" som muligt, så siden vurderes at være (tro)værdig til at rangere godt på Google.

Dette forhold gælder sådan set også for alle de øvrige søgemaskiner, der findes på markedet. Men grunden til, at vi oftest fokuserer på Google, er, at Google er den ubestridte konge af søgemaskiner. Faktisk er Google ene og alene ansvarlig for mere end 92% af den samlede søgemaskinetrafik online.

Derfor siger det lidt sig selv, at netop Google står øverst på popularitetslisten hos virksomheder, der gerne vil markedsføre sig digitalt. Og virksomhedernes markedsføringsøjne er stift rettet mod toppen af Googles side 1, Hvorfor? Ja, statistikkerne taler vist for sig selv:

  • Gennemsnitligt 32,26% af trafikken på desktop tilskrives det første organiske søgeresultat på Google
  • Det tilsvarende tal for mobil er 28,48%
  • Trafikken falder herefter stødt for hvert resultat, man bevæger sig nedad.

Opskriften på online synlighed blandt Google-brugerne er altså klokkeklar: Indtag position 1, 2 eller 3 i søgeresultaterne på Google - eller som minimum på side 1. I hvert fald hvis du vil gøre dig forhåbninger om at vinde over dine konkurrenter i kampen om de potentielle kunders opmærksomhed.

Og online opmærksomhed og synlighed kræver, at du arbejder målrettet med hhv. off- og on-page SEO (også kaldet offsite SEO og onsite SEO). Nedenfor har vi oplistet de 10 SEO-parametre, der i vores optik (og højest sandsynligt også Googles) er de vigtigste. Dvs. dem, du allerførst skal prioritere og koncentrere dig om i dit arbejde med SEO marketing. Parametrene er her nævnt i tilfældig rækkefølge, og de 10 punkter skal derfor anskues som én samlet indsats, der sikrer, at du som udgangspunkt er dækket godt ind på SEO-fronten.

#1 Title/title tag

Title tag (eller bare "title") er et af de mest essentielle parametre, du kan optimere på din hjemmeside. Et title tag er den overskrift, der bliver vist i søgeresultatet samt øverst i din hjemmesides faneblad.

Title tags skal være unikke, så det er vigtigt at variere dem. Forsøg at gøre dine titles så skarpe, relevante og attraktive som muligt, så du motiverer brugerne til at klikke. Derudover er det vigtigt at huske, at Google lægger større vægt på søgeord, der er placeret i begyndelsen af et title tag. Du skal altså altid prioritere de vigtigste ord først og placere dine primære søgeord længst mod venstre.

Kort sagt: Gå efter "clickable" title tags, der skiller sig ud og skaber blikfang.

#2 URL'er

Nu indledte vi godt nok med at sige, at de 10 parametre ikke er oplistet kronologisk efter, hvor meget de bør vægtes i dit SEO-arbejde. Det er også korrekt - og så alligevel ikke helt. For hvis man skulle fremhæve to punkter, som eller blandt de allervigtigste at få prioriteret, ville vi nok pege på optimering af hhv. title tags og URL'er. Dine URL'er har nemlig afgørende betydning for ranking-potentialet af din hjemmesides forskellige undersider.

Hvis en underside er optimeret mod et bestemt søgeord, skal du sørge for, at dette søgeord også indgår i din URL. Lad os tage et simpelt eksempel: Hvis du har en underside, hvor „sko“ er det primære søgeord, så skal din URL naturligvis se således ud: www.ditdomæne.dk/sko.

Gå altid efter en simpel, beskrivende og logisk opbygget URL og sørg for at skære overflødige tegn fra. Det har ikke kun den fordel, at det vil forbedre din placering på Google. Kunderne får også en fornemmelse af, hvilken underside de er inde på, fordi URL'en i sig selv tydeligt kommunikerer søgehensigten bag siden.

Husk desuden også at optimere dine meta descriptions på samme måde som title tags.

#3 Indhold

Google kan bedst lide hjemmesider, der har solidt og unikt kvalitetsindhold. Det betyder, at dine hjemmeside gerne skal præsentere en masse indhold, der dels besvarer de besøgendes søgeforespørgsler og dels giver de besøgende værdi.

Gennemgå derfor din hjemmeside og sørg for, at den afspejler relevant og troværdigt indhold af høj kvalitet. Og undgå for alt i verden at falde i fælden med duplicate content. Det er en af de største SEO-dødssynder, der bliver straffet hårdt af Google i form af dårlige rankings.

Med andre ord; Lav unikt content, der overgår konkurrenternes, og som taler direkte til dine potentielle kunders behov og interesser.

#4 CTA'er

Én ting er at skaffe besøgende til din hjemmeside vha. skarpe title tags og relevant kvalitetsindhold, Noget andet er, hvad de besøgende rent faktisk gør, når de først er kommet ind på siden.

Du kan påvirke dine besøgende til at foretage specifikke handlinger, der matcher intentionen og det kommercielle mål for den pågældende underside. Et af de vigtigste værktøjer i denne sammenhæng er CTA'er (call to actions).

CTA er et begreb, der dækker over, at man som afsender appellerer til en
handling hos modtager. CTA'er kan både udforme sig som visuelle knapper, der skaber blikfang og motiverer til at trykke, og tekstuelle budskaber, der ansporer de besøgende til at handle på en bestemt måde. Det kunne fx være "Book her", "Læs mere", „Bestil dine sko i dag og få rabat“ eller lignende.

Det gælder altså om at udstyre dine undersider med tydelige CTA'er, der kan opfordre og fungere som incitament for de besøgende, der følgelig motiveres og overbevises til at klikke eller tage kontakt - og i sidste ende forhåbentlig konverterer til kunder.

Hvilken type CTA, der er tale om, afhænger selvfølgelig af det pågældende formål, din underside har.

#5 Hastighed

En god hjemmeside er en hurtig hjemmeside - og helst lynhurtig.

Din hjemmesides hastighed er faktor, som Google lægger rigtig stor vægt på. Det er rent faktisk et af de få parametre, som Google offentligt har bekræftet som en væsentlig påvirkningsfaktor ift. din sides placering. Hastighed går ind under kategorien for teknisk SEO, og det dækker bl.a. over sidens indlæsningshastighed. Brugerne hader unødig ventetid, og derfor gælder det om at minimere spildtid ved at gøre hjemmesiden lynhurtig, så de besøgende gnidningsfrit kan tilgå og navigere på siden.

Du kan nemt analysere på og forbedre din hjemmesides hastighed ved eksempelvis at bruge Googles eget PageSpeed Insights-værktøj.

Så kom i gang med at optimere din hjemmesides hastighed - det kan bogstaveligt talt ikke gå hurtigt nok.

#6 Implementering af keywords

Efter du har lavet en grundig og struktureret søgeordsanalyse for en underside, skal du sørge for, at dit/dine valgte primære søgeord også bliver implementeret korrekt på denne pågældende side. Dit søgeord skal gerne være inkluderet på følgende steder:

  • URL
  • Starten af title tag
  • H-tags (dvs. overskrifter)
  • Inden for de første 200 ord på siden (indledningen)
  • Evt. alt-tekst (på billeder)
  • Den øvrige brødtekst ud fra den anbefalede søgeordsdensitet

Det handler altså om at få implementeret relevante søgeord i den rette mængde - på de rette steder og på en naturlig måde. En god tommelfingerregel er at gå efter en søgeordstæthed på cirka 3% i sin SEO-tekst. Dvs., at maksimalt 3% af teksten må være de(t) søgeord, der optimeres mod. Det vigtigste er dog, at dine søgeord bliver inkluderet naturligt og varieret i SEO-teksten, da et unaturligt overforbrug af søgeord (såkaldt "keyword stuffing") vil have negativ effekt på din sides ranking.

Ved at implementere det primære søgeord i din SEO-tekst, fortæller du Google, at din side handler om netop dette søgeord. Du kan dermed opnå bedre placeringer på søgeordet og øge sandsynligheden for mere relevant trafik.

#7 Indgående links

Linkbuilding. Du har uden tvivl hørt om dette marketing buzzword - og det med rette. Arbejdet med indgående links er blandt de helt centrale faktorer, der beviseligt har direkte indflydelse på, hvor godt din hjemmeside klarer sig i søgeresultaterne.

Det er dog langt fra tilfældigt, hvilke og hvor mange indgående links din hjemmeside har og tiltrækker. En god tommelfingerregel er, at du først og fremmest skal fokusere på kvalitet frem for kvantitet. Hellere 5 stærke og troværdighedsskabende links end 20 svage og tvivlsomme links.

En ustruktureret og lettere tilfældig link-strategi kan hurtigt ende med negativ resultater. Fx grundet for mange uønskede eller ligefrem skadelige links med lav domæneautoritet, der kan trække gevaldigt ned i Googles vurdering af hjemmesiders troværdighed.

Ergo: Byg stærke links til din hjemmeside - og få jævnligt luet ud i de irrelevante links, der ikke tjener et godt formål på din side.

#8 Diversitet

Når du arbejder med SEO, er ordet "diversitet" et fokuspunkt, du bør stræbe efter på flere planer. Det handler i den grad om at skabe variation og forskelligartethed, hvilket gælder på tværs af bl.a.:

  • Indgående links
  • Ankertekster
  • Indhold på siden
  • Overskrifter
  • Interne links
  • Title tags og meta descriptions

Ovenstående liste er langt fra udtømmende, men kan give en god indikation på, hvor du i hvert fald bør sætte ind med optimering.

Den bedste måde, hvorpå du kan skabe diversitet, og i det hele taget forbedre dine organiske placeringer, er ved at producere engagerende kvalitetsindhold. Dvs. relevant indhold, som dine besøgende har lyst til at interagere med og snakke om - fx ved at dele eller linke til.

Det kan derfor anbefales, at du bruger tid og energi på at sikre, at din hjemmeside giver værdi til de besøgende i form af "likeable" og "shareable" content. Denne type indhold har mange ansigter og kunne fx være top 10-lister som denne, brugbare guides, tutorials, informative videoer eller overbliksskabende infografik, for bare at nævne et lille udvalg.

#9 Brugervenlighed

Mange eksperter vurderer, at brugerens adfærd på din hjemmeside har stor betydning for sidens placeringer på Google. "Time on Page", dvs. den tid, besøgende bruger på din hjemmeside, indikerer, om de kan lide din hjemmeside - også kaldet "dvæletid" (dwell time). Google lægger mærke til, hvor længe de besøgende opholder sig på din side, og hvordan de interagerer med sidens indhold.

Logikken er ganske simpel: Det har en negativ indvirkning på din hjemmesides organiske placeringer, hvis de besøgende ikke bruger tid på siden. Du skal derfor sørge for, at det første, de besøgende møder på din side, rent faktisk besvarer deres søgehensigt - dvs. relevant og målrettet indhold. Derudover skal siden også være interessevækkende og motivere de besøgende til at læse videre og bruge endnu mere tid på siden.

Lykkes dette ikke for dig, vil de besøgende hurtigt falde fra med det samme og hoppe videre til de konkurrerende søgeresultater på Google. Og det er selvsagt ikke et scenarie, der gavner din hjemmeside set ud fra et SEO-perspektiv. Her gælder det om at tiltrække flest mulige besøgende, der bliver hængende på hjemmesiden og ideelt set engagerer sig i indholdet.

#10 Responsivt design

Mere og mere trafik kommer fra mobiler eller tablets. Derfor er det selvsagt ekstremt vigtigt, at din side kører optimalt og gnidningsfrit - uanset om siden tilgås fra en computer, tablet eller smartphone.

For at kunne forbedre dine organiske placeringer over for de besøgende, hvis søgeadfærd foregår via mobiler eller tablets, er det derfor vigtigt, at du sørger for, at din hjemmeside er 100% mobiloptimeret. Et responsivt og mobilvenligt hjemmesidedesign er alfa og omega, hvilket både gælder ift. opbygning og hastighed. Det skal simpelthen bare spille.

Omvendt: Hvis ikke din hjemmeside er responsiv og "Mobile First"-tilpasset, risikerer du at gå glip af en masse trafik fra mobilsøgninger, hvilket i værste fald kan betyde tabte kunder i sidste ende.

Fra 1 til 10 - kræver tid og vedligehold

Så nåede vi igennem de 10 SEO-parametre, som i vores optik kandiderer til at være blandt de absolut vigtigste. Og det siger noget om deres vigtighed, når man tager i betragtning, at Googles algoritme orienterer sig efter intet mindre end +200 ranking-parametre.

Set i lyset her er det klart, at du som virksomhed ikke kan optimere på samtlige SEO-parametre. Det er en umulig opgave - ikke mindst også fordi, at Google fortsat holder størstedelen af algoritmens struktur og logik hemmelig for menigmand.

Når det så er sagt, løfter Google med jævne mellemrum en lille del af sløret for, hvad virksomheder fremadrettet bør fokusere på i deres arbejde med SEO marketing. Heldigvis. For det betyder nemlig, at du faktisk har en jordisk chance for at optimere dine organiske resultater. Denne arbejdsindsats kræver både tid og kræfter, for ikke at tale om løbende vedligehold. Du skal kontinuerligt sørge for at genbesøge dine indsatsområder og sikre, at der bliver optimeret på de punkter, der kan og bør forbedres.

Én ting er sikkert og vist: Med ovenstående 10 punkter er du i hvert fald rigtig godt på vej - mod toppen af Googles side 1.

God tur!

Seneste udgivelser på Kursusfabrikkens blog
Kursusfabrikken ApS