Sociale medier kursusfabrikken

Sociale medier liste

I dette indlæg præsenterer vi en liste over de mest populære sociale medier og giver vores bud på, hvornår og hvorfor du skal bruge dem i din markedsføring.

I dette indlæg vil vi gennemgå følgende sociale medier:

 

Sociale medier liste – en kort introduktion

Helt overordnet kan sociale medier siges at være kendetegnet ved, at brugerne selv kan skabe og dele indhold med andre.

Brugerne går altså fra at være passive modtagere af mediestrømmen til selv at være aktive spillere.

Samtidig muliggør de sociale medier også, at større virksomheder kan gå i direkte dialog med deres kunder. Ved at virksomhederne indgår i sociale fællesskaber, kan forbrugerne kommentere på nye produkter, information og ideer.

Omvendt kan det også være til skade for en virksomhed, hvis de ikke formår at indgå i en dialog og bruge de sociale medier hensigtsmæssigt.

Med andre ord er de sociale medier et effektivt markedsføringsværktøj, hvis de bliver brugt rigtigt.

 

Sociale medier liste - Facebook - Kursusfabrikken.dk

Facebook

I modsætning til de mere seriøse og professionelle sociale medier, som LinkedIn og Twitter, fungerer Facebook som et uformelt, socialt forum.

Facebook har omkring 3,5 millioner danske brugere, og du vil derfor kunne ramme mange forskellige målgrupper via Facebook.

Hvis du opretter en Facebook-side, skal du være engageret, dele interessant viden og stille spørgsmål, der involverer dine følgere. Jo mere du inddrager dine følgere, jo større sandsynlighed har du for at få succes på Facebook.

På Facebook kan du også arbejde målrettet med annoncering, booste opslag, opsætte remarketing annoncering mm.

Hvis du vil have succes på Facebook, er det for langt de fleste nødvendigt at betale for eksponeringen, da organisk trafik er blevet sværere at opnå. Læs mere om organisk trafik på sociale medier her!

 

LinkedIn - Kursusfabrikken.dk

LinkedIn

På LinkedIn kan privatpersoner oprette brugerprofiler, hvor man kan opbygge sit CV, linke til projekter, samarbejdspartnere og hjemmesider. Derudover kan virksomheder oprette virksomhedssider, og det er især relevant, hvis din virksomhed arbejder med B2B.

Du kan også vælge at annoncere på LinkedIn. Du kan enten opbygge annoncer, der rammer en ønsket målgruppe, eller du kan sponsorere opdateringer, så de når ud til endnu flere personer, ligesom på Facebook.

Uanset hvilken metode du vælger, kan annoncering på LinkedIn øge kendskabet til din virksomhed i et professionelt miljø.

 

G+ - Kursusfabrikken.dk

Google+

Google+ er Googles konkurrent til Facebook. Derfor vil du også opdage, at mange af de funktioner, du kan finde i G+, minder en del om dem, du allerede kender fra Facebook.

Selvom antallet af brugere er noget lavere end på de andre sociale medier, er G+ stadig et vigtigt medie at være til stede på, bl.a. på grund af SEO og muligheden for at få anmeldelser.

G+ giver mulighed for, at dine kunder kan anmelde din virksomhed. Når din virksomhed er blevet anmeldt, kommer disse anmeldelser ud i søgeresultaterne, hvilket kan have en positiv betydning for din CTR.

Google+ anmeldelser - Kursusfabrikken.dk

 

Twitter - Kursusfabrikken.dk

Twitter

Twitter er et interessefællesskab, der baserer sig på „her-og-nu“-kommunikation. Twitter fungerer ved, at brugere deler egne og andres statusopdateringer og kommenterer på dem. Opdateringerne hedder tweets, og de består kun af 140 tegn.

Twitter er derfor egnet til korte opdateringer, kommentarer og distribuering af links. Platformen kan også bruges til at stille åbne spørgsmål, invitere til events eller indgå i dialog med andre personer.

På Twitter opbygger du et netværk ved at få følgere eller ved selv at følge de brugere, du synes er interessante, eksempelvis fagpersoner. Når du kommenterer på andres tweets, kommenterer du direkte til afsenderen.

Hvis du skal have succes på Twitter, skal du ikke bare bruge det som et gratis markedsføringsværktøj, hvor du kaster links ud til højre og venstre. Så får du nok ikke særligt mange følgere, og dine tweets vil derfor ikke have nogen værdi.

Ligesom på de fleste andre sociale medier har du også mulighed for at annoncere på Twitter.

 

YouTube

YouTube er den største videodelingsplatform, og den er derfor særlig effektiv til visuel markedsføring.

På YouTube kan brugere uploade forskellige former for videoklip, som alle har adgang til, også selvom de ikke er brugere.

Men YouTube har langt flere funktioner end blot at være en platform for visning af videoer.

Det er på en og samme tid en søgemaskine, et socialt netværk og en markedsføringsplatform. Videoerne kan også findes direkte i Googles søgeresultater, og de kan deles på andre sociale medier for at sprede budskabet.

I takt med at det er blevet billigere og nemmere at lave video, opleves det, at stadigt flere køber annoncer på YouTube.

YouTube blev købt af Google i 2006, og det er i dag en integreret del af Google AdWords, at du har mulighed for at annoncere med videoklip.

Videoannoncering kan være en god idé for dig at overveje, hvis du:

      • Har behov for at visualisere budskaber, som ikke kan forklares med tekst og billeder
      • Gerne vil brande din virksomhed mod en stor gruppe mennesker
      • Overvejer TV-reklamer. Gennem YouTube kan du nå en stor målgruppe til en brøkdel af prisen

 

Instagram

Instagram er en online tjeneste, som brugerne kan bruge til at dele billeder eller videoer på andre sociale medier, f.eks. Facebook.

Hvis du gerne vil markedsføre din virksomhed gennem billeder eller videoer, er Instagram et effektivt værktøj. Ved brug af hashtags kan du gruppere dine billeder. Du kan også forsøge at målrette din markedsføring efter en bestemt målgruppe eller ramme personer, der søger på bestemte hashtags eller tags.

Tip: Brugerne er generelt meget interesserede i at komme med „bag om“ og få indblik i, hvordan tingene virkelig foregår.

I september 2015 blev det også muligt at annoncere på Instagram via Facebook. Vi anbefaler som udgangspunkt, at du ikke bruger den samme annoncetekst og de samme billeder på Instagram, som du planlægger at bruge på Facebook.

Annonceformatet og målgruppen er anderledes på Instagram, og derfor vil det formentlig være en anden type billeder og tekst, der skaber opmærksomhed og sikrer klik til dine Instagram annoncer.

 

Snapchat

På Snapchat kan du sende videoer og/eller billeder, der vises i ganske kort tid, typisk omkring 3-10 sekunder. Snapchat er særligt oplagt at bruge, hvis du skal ramme en ung målgruppe.

På Snapchat er interaktionen i fokus, og der er fart over feltet. Så hvis din virksomhed typisk opererer meget i felten, eller I har mange nye produkter eller ændringer, der giver mening at opdatere om flere gange i løbet af dagen, er Snapchat et godt medie.

 

Listen over sociale medier er lang

Dette var blot et udpluk af de mest populære sociale medier. Listen er naturligvis meget, meget længere, hvis man inkluderer alle sociale medier.

Men vores vurdering er, at det er blandt ovennævnte sociale medier, at virksomheder typisk finder de rigtige platforme at interagere på.

Hvis du er i tvivl om, hvilke sociale medier der er relevante at bruge for din virksomhed, kan du deltage på vores dagskursus i sociale medier.

Her vil du bl.a. lære at lægge en god strategi for de sociale medier, opnå en forståelse for den kommercielle værdi af de forskellige medier og få erfaring med at arbejde med social annoncering.

God fornøjelse med markedsføring på de sociale medier!