facebook1pximg
Kursusfabrikkens logo
Kontakt
Kursusfabrikkens blog

Sådan kommer du (tættere) på toppen på Google

Sådan kommer du på toppen på Google 720x405

Der er stort set ingen brancher og virksomheder, der kommer uden om den digitale verden.

Men én ting er at være til stede digitalt. Noget helt andet er at vide, hvordan du gør virksomheden synlig og gør opmærksom på, at I faktisk er til stede.

Er du i tvivl om, hvordan din virksomhed bliver synlig online?

Google er populært sagt kongen inden for online markedsføring.

I denne guide sætter vi fokus på, hvordan du kan bruge Google Ads og søgemaskineoptimering (SEO) til at komme i toppen af Googles søgeresultater (eller i hvert fald tættere på toppen), så potentielle kunder kan finde din virksomhed.

I første del af guiden sætter vi fokus på SEO. Derefter dykker vi ned i Google Ads og online annoncering.

Hvor Ads omfatter de betalte annoncer på Google, omfatter SEO en optimering i de organiske søgeresultater, som du ikke skal betale for.

SEO: Sådan kommer du i top med et begrænset budget

SEO er modsat Ads ikke betalt annoncering. Det handler om at ligge øverst på de organiske placeringer, som er lige under Ads-annoncerne.

Nedenfor kan du se en opdeling af Ads- og SEO-resultater i Google.

Resultaterne i den røde firkant er resultater fra Google Ads.

Resultaterne i den blå firkant er organiske opslag, som du kan opnå gennem SEO.

søgeresultater
Når du skal i gang med at søgemaskineoptimere din hjemmeside, er det vigtigt at have styr på, hvilke optimeringer du kan lave. Der er onsite-optimering og offsite-optimering.

Onsite-optimering: De "nemme", men vigtige ændringer

Onsite-optimering er alle de ændringer, du kan foretage i backenden i dit CMS. Først og fremmest vægter Google højt, at din hjemmeside har en fornuftig struktur, og at brugerne kan finde rundt på hjemmesiden.

Derudover har du sikkert hørt om brødtekst, title, URL m.m.. Vi vil nu forklare de enkelte begreber.
brødtekst

Når brødteksten skal optimeres, handler det om at have unikt indhold på hjemmesiden. Duplicate content er et no-go, og det straffes af Google. Lad derfor være med at kopiere konkurrentens tekst. Skriv i stedet din egen, der både taler til robotten Google, men mest af alt til brugerne.

title

Din title på siden er en afgørende faktor for, hvordan Google opfatter din side. Din title skal være relevant for indholdet og for den søgeterm, brugeren har brugt.

url-adresse

Hjemmesidens URL-adresser skal fremstå pæne og give Google et indtryk af, hvad siden handler om.

h1-tag

Dine undersider på hjemmesiden må indeholde ét H1-tag, og det skal være relevant for teksten og produkterne.

metabeskrivelse

Denne beskrivelse skal skrives til brugeren og ikke til Google. Den skal være spændende og indbydende.

Allerede nu er variationer af ordet ”relevant” nævnt flere gange. Det er det fordi, søgemaskineoptimering i høj grad handler om at skabe relevans for brugerne.

Hvis du formår at gøre det, belønner Google dig med høje placeringer i de organiske søgeresultater.

Og hvordan skaber man så relevans, spørger du?

Det gør du ved at have de rigtige søgeord.

Her skal du lave søgeordsanalyser med henblik på at finde de bedste og mest relevante søgeord til din hjemmeside.

Du kan kigge på:

  • Antal månedlige søgninger
  • Konkurrencen på det givne søgeord
  • Hvor høj konverteringsraten er

De tre ting blandes i SEO-bowlen, og så udvælger du det bedste søgeord til hver underside på din hjemmeside.

Der er flere forskellige måder at lave søgeordsanalyser på.

Nogle vælger at optimere en side mod et enkelt ord, der afspejler sig i produktet, f.eks. ”Proteinpulver”.

Andre går mere specifikt til værks og efterlever en long-tail-strategi, som er sætningsbaserede søgefraser, f.eks. ”Billigt proteinpulver i Aarhus”.

søgning protein
søgeord billigt protein
Fordelen ved det sidste er, at konkurrencen på søgeordet givetvis er lavere. Ulempen er, at der vil være færre søgninger.

Hvis du formår at ramme brugeren med et long-tail-søgeord, vil konverteringsraten med stor sandsynlighed være højere, fordi de har søgt mere specifikt.

Offsite-optimering: Det kræver tid, tålmodighed og tests

handler i høj grad om linkbuilding, social og trust.

Linkbuilding er et link fra en ekstern side, altså en såkaldt anbefaling fra en virksomhed til en anden.

Et link er i praksis en forklædt URL-adresse, som leder hen til en anden hjemmeside.

Der findes inbound-links, også kaldet backlinks, og så findes der outbound-links.

Inbound-links er et link fra en anden hjemmeside til din hjemmeside. Outbound-links er, når du linker fra din hjemmeside til en anden hjemmeside.

Der er fire faktorer, der afgør, hvorvidt et link er godt.
relevant

Et godt link skal være relevant. Det vil sige, at det giver værdi, hvis linket kommer fra en brancherelateret virksomhed, eller man bevæger sig inden for nogenlunde samme område eller emne.

Kvalitet

Linket skal have kvalitet. Det har det, når det kommer fra en hjemmeside med høj kvalitet. En hjemmeside anses for at have kvalitet, når andre hjemmesider linker til den, for det giver en høj ”trust”.

linkjuice

Med Linkjuice forstås, at linket skal være eksklusivt. Det må ikke komme fra en side, der linker til en million andre sider, for så mister linket sin værdi.

korrekt

Linket skal være korrekt og et såkaldt ”follow-link”. Det betyder, at Googles robotter kan identificere det.

Selve arbejdet med at skaffe links kan gøres på flere måder.

Der findes overordnet to måder: Acquired og earned. Det bedste er at få earned links.
acquired links

Acquired links går i alt sin enkelthed ud på at skaffe links med traditionelle metoder. Fordelen ved acquired links er, at du kan lave rigtig mange. Ulempen er, at det er svært at skaffe en naturlig linkprofil, og det vægter Google rigtig højt.

earned links

Earned links er som navnet antyder, at du får links fra eksterne sider, fordi du har gjort dig fortjent til det. Det kan Google rigtig godt lide, da du ikke går ud og skaffer dem selv. Earned links kan bl.a. opstå gennem konkurrencer, gratis downloads, e-bøger, værktøjer, nyhedsformidling og undersøgelser.

Det kan være svært at skaffe earned links, men det skader ikke at give det et skud med noget unikt indhold, der giver værdi for andre i så høj grad, at de vil linke til dit indhold. Men eller lærer man også meget mere om at få naturlige kvalitetslink på vores SEO kursus

Skal jeg klare alt selv? 

Nej, det skal du selvfølgelig ikke.

Vi har samlet en række værktøjer og fifs, som du kan benytte i dit arbejde med søgemaskineoptimering.

Til at tjekke dine placeringer er der to muligheder. Du kan gøre det manuelt ved hver uge/måned at søge på dine søgeord på Google, skrive dine placeringer ned og måle på udviklingen.
AccuRanker

Du kan også betale en beskeden sum og få et eksternt værktøj til at tracke alle dine placeringer. Vi vil anbefale AccuRanker, da det er nemt og overskueligt.

Hvis du alligevel vælger at gøre det manuelt, så brug inkognito-tilstand, så Google ikke farver dine søgninger ud fra din historik og dine præferencer.

Der findes også værktøjer ud over inkognito-tilstand til at tjekke de rene søgninger: Impersonale.me og clean.seo.dk er begge gode.
impersonal.me
Clean
Hvis du vil se alle de sider, Google har indekseret fra din hjemmeside, kan du lave en "site:" søgning. Det gør du ved at skrive ”site:” på Google efterfulgt af din hjemmeside. Det kunne for eksempel være: "site:www.kursusfabrikken.dk".

Hvis du skal have hjælp til dine søgeordsanalyser, findes der forskellige værktøjer. Du kan søge på dit produkt i Googles søgemaskine og se, hvilke forslag du får. Det hedder Google Suggest.

Du kan også bruge den udvidede udgave, der hedder Google Übbersuggest, hvor du indtaster dine søgeord og får vist flere forslag.
google søgemaskine
ubersuggest
Derudover kan du bruge Ads’ søgeordsplanlægning. Du kan også bruge Google Analytics eller Google Search Console til at undersøge, hvilke søgeord du allerede er blevet vist på.

Derudover er der et værktøj, der hedder SEMrush, hvor du kan få en gratis prøveperiode. Værktøjet kan give informationer om, hvordan dine konkurrenter performer, og hvor mange links de har.

De sidste gode råd

Til sidst vil vi nævne de sidste faktorer, der har stor betydning for dine placeringer på Google.

For at opnå et SEO-venligt site skal din hjemmeside have en fornuftig hastighed med lav loadtid. Du kan tjekke din hjemmesides hastighed her.

Din hjemmeside skal være responsiv, altså tilpasset både mobil og tablet, da rigtig mange brugere søger fra mobilenheder.

Google Ads: Sådan tjener du penge med Ads

Google Ads er Googles annonceringsplatform. Ads indeholder et søgenetværk, et displaynetværk samt shopping, video- og app-annoncering.

Hvis du vil læse mere om de andre netværk og muligheder, kan du findeet uddybende kapitel om Google Ads i ”Online markedsføring – Den store grundbog”.

I denne guide fokuserer vi på søgenetværket, som er det mest populære. Det er samtidig her, du oplever højest CTR, fordi du rammer den efterspørgende målgruppe. Det kaldes pull-markedsføring.
pull push markedsføring

Klar, parat, start!

Du har sikkert siddet og spekuleret over, hvordan du kommer i gang med Ads på den mest optimale måde – uden at lave de graverende begynderfejl.

Der er ikke én rigtig måde at starte annonceringseventyret på, og det kan være en udfordring for mange.

Først og fremmest skal du sikre dig, at din hjemmeside er klar til besøgende fra dine Ads-kampagner.

Når hjemmesiden er responsiv, søgeordsoptimeret, har de rigtige landingssider og den optimale struktur osv., så skal du kaste dig over konverteringssporing.

For at du kan spore tilmeldinger eller køb i Google Ads, skal du indsætte en trackingkode på din hjemmeside eller i Google Tag Manager. Du skal også lave dine konverteringsmål og/eller integrere din Ads-konto med din webshop.

En trackingkode kan se ud som på nedenstående billede.
trackingkode

Dernæst skal du bruge god tid på at sætte dine kampagner op, så dine indstillinger bliver, som du vil have dem.

Det kan altid ændres senere, men det er afgørende for dine kampagners performance, at indstillingerne sidder lige i skabet fra start. Det behøver ikke at tage mere end et par minutter at oprette en kampagne, men brug gerne lidt mere tid på det.

De mest nævneværdige indstillinger er funktioner som:

  • Netværk
  • Stedplaceringer
  • Sprog
  • Budget
  • Budgivning
  • Annonceudvidelser

Når kampagnen er opsat, skal du lave annoncegrupper med dertilhørende annoncer og søgeord. Når du laver annoncer, så er splittests altafgørende.

Splittests er kort fortalt en test af din annonce, hvor du laver to versioner for at måle på, hvilken annonce der skaber de bedste resultater. Til dine annoncer skal følge et sæt søgeord, som skal vælges med stor omhu.

Det er vigtigt, at dine valgte søgeord har relevans for annoncen og den respektive landingsside. Det er også vigtigt, at du ikke blander alle søgeordstyperne i samme gruppe. Det går vi i øvrigt meget mere i dybden med på vores Ads kurser, som du kan læse mere om her.

Optimering og effektmåling

Det hårde arbejde begynder i princippet først, når din kampagne er aktiv. Den indsamlede data i Google Ads skal du bruge til at optimere dine kampagner.

I optimeringsdelen er kvalitetsresultatet det vigtigste begreb, du kommer til at støde på. Google giver dine søgeord et kvalitetsstempel, som er et tal fra 1-10, hvor 1 er luk-og-sluk og 10 er helt-perfekt.

Hvis du formår at hæve dit kvalitetsresultat, vil Google belønne dig med billigere klikpriser.

Ud over kvalitetsresultatet er SKAGs et vigtigt begreb. Det står for Single Keyword Ad Groups og betyder helt konkret, at du skal holde dig til ét eller få søgeord pr. annoncegruppe for at opnå den højeste relevans mellem dine søgeord og annoncer.

Når du optimerer din Ads-konto, skal du kigge efter søgetermer. Det er de termer, dine brugere rent faktisk søger på, og som udløser visning af dine annoncer.

Her kan optræde rigtig mange irrelevante søgetermer, du ikke vil vises på, men som alligevel aktiverer din annonce, fordi du har nogle brede søgeord.

De søgetermer, du ikke vil vises på, tilføjer du som negative søgeord, og her er det en stor fordel at lave negative søgeordslister til formålet, så du sikrer overblikket.

Hacks og hjælp til selvhjælp

Det kan være svært at overskue det hele selv, og derfor er der nogle værktøjer, du kan benytte. De to vigtigste værktøjer er:

  1. Søgeordsplanlægning, hvor du kan lave søgeordsanalyser.
  2. Eksempelvisning og diagnose af annoncer, hvor du kan se dine annoncers optræden.
værktøjer
Ads Editor er også et godt redskab, hvis du har en stor og tung konto at holde styr på og gerne vil lave masseredigeringer.

Det allervigtigste, når du analyserer dine data, er, at du har de rigtige kolonner. Det er guld værd at have et standardkolonnesæt, der giver dig de fornødne data. Kolonner, som alle kan have stor fordel af at anvende, er vist på nedenstående billede.
kolonner
Til dine kolonner under dine søgeord, anbefaler vi på det kraftigste, at du anvender ”Estimeret bud for øverst på siden” og ”Estimeret bud for øverste position”, da det kan give et praj om, hvor meget dine konkurrenter byder – og dermed hvor højt du selv skal byde for at komme i toppen på Google.
kvalitetsresultat
Foruden kolonner er en stor del af optimeringsfasen at anvende filtre, der fungerer ligesom en tjekliste. Filtre, vi kan anbefale, er ”CPA over [det beløb du maks. må betale for at sælge et produkt]”, ”Søgeord under bud for side 1” og ”Søgeord med et kvalitetsresultat under 5”.

Hvis du vil rapportere dine Ads-data, kan vi anbefale at sætte en automatisk rapport op i Google Data Studio, som er grafisk illustreret nedenfor.
Google Data studio

De sidste gode råd

  1. Lad være at slette i Google AdWords. Brug altid pauseknappen i stedet.
  2. Ekskludér din egen og kontorets IP-adresser, så dine annoncer ikke bliver eksponeret for dig og dine kollegaer.
  3. Segmentér dine målgrupper efter demografi og geografi.
  4. Hæv eller sænk dine bud for annonceplanlægning, geografiske områder og demografiske oplysninger.

Held og lykke med dit arbejde på Google

Vi håber, at du har kunne bruge vores guide til SEO og Google Ads. Den kan forhåbentlig hjælpe dig til at opnå bedre placeringer i søgemaskinerne.

Rigtig god fornøjelse med dit arbejde!

Få praktisk erfaring med SEO og Google Ads

Google Ads kursus
SEO kursus

Del siden med dit netværK

Seneste udgivelser på Kursusfabrikkens blog
Kursusfabrikken ApS