Content marketing er en strategisk indsats i marketing, der fokuserer på at skabe værdifuldt og relevant indhold, der tiltrækker, skaber bånd og fastholder sin målgruppe.
Content marketing levere indhold og information, der engagerer og vidensdeler, fremfor at presse med et direkte salg. Det kan inkludere typisk blogindlæg, videoer, opslag på sociale medier og meget mere. Ved at skabe værdifuldt indhold, dannes der tillid og relationer med potentielle og eksisterende kunder, hvilket teoretisk leder til øget værdi på bundlinjen.
Forestil dig, at du fik et spørgsmål fra din bedste ven. Hvilken t-shirt skal jeg købe? Der er mange valg, og du har formodentligt mange forskellige mærker og typer i dit klædeskab. Men her er tanken, at de som anvender en content marketing er tilstedeværende og fremgår som top of mind, når du hurtigt skal besvare et spørgsmål som dette. For ved at fremgå udenfor den direkte købsrejsen, husker du en producent eller et mærke, bedre end andre.
Hvis du tænker over det, vil du hurtigt kunne nævne en bestemt t-shirt eller et specifikt mærke, som du har hørt om for nylig. Dette er, hvad content marketing handler om. Content marketing handler om at skabe og dele relevant indhold, som ikke nødvendigvis er direkte salgsfokuseret, men som opbygger relation til målgruppen. Så når der pludselig skal træffes en købsbeslutning i fremtiden, er du den som huskes!
En producent af t-shirts, kan lave blogindlæg og SoMe indhold, som understøtter deres produkt. Det kan være tips til styling, vaske og plejeanvisninger og indhold om bæredygtig produktion. Ja selv, når du ser en influencer iført deres t-shirt, er der tanke bag handlingen. For Content marketing har til formål at skabe en naturlig og tillidsfuld relation, der gør, at mærket bliver det første, du tænker på, når du endelig skal tage købsbeslutningen.
Det skal du vide om Content marketing
Content marketing er mere end blot at producere og dele indhold, som du håber går viralt. Det kræver en velovervejet og strategi forståelse for, hvad der bedst fungerer på din målgruppe. For at få succes, må du fokusere på flere delelementer, der tilsammen skaber en effektiv og sammenhængende indsats. Det gør det desværre enormt svært at måle, hvor din succes stammer fra. For med Content marketing, er det ikke lot klik og køb.
Din målgruppe er alfa omega. Du skal forstå dem, deres behov og deres tanker. Du bør derfor lave en dybdegående analyse af deres behov og interesser. Inkluder med fordel personas, så du kommunikerer med formål om at imødekomme deres forventninger, fremfor chefens salgsinteresser.
Når din målgruppe er på plads, skal du udvikle en indholdsstrategi. Det indebærer valget af kanaler, typisk hvor din målgruppe er mest tilstede, samt hvilken type indhold der vil engagerende dem mest. Indholdet skal produceres i høj kvalitet, efter dine målgruppes interesser, så du altid har øje på deres interesser og udbytte. Du kan lære at skabe relevant indhold af høj kvalitet, med vores SoMe Manager kursus.
Typiske spørgsmål om Content marketing
Content marketing er en strategisk indsats i marketing, der fokuserer på at skabe værdifuldt og relevant indhold, der tiltrækker, skaber bånd og fastholder sin målgruppe.
Content marketing engagerer effektivt din målgruppe, ved at tilgodese deres behov og interesser, fremfor din virksomheds salg. Det skaber tillid og loyalitet, som kan udmunde sig i øget synlighed og mere trafik til dine salgskanaler. I sidste ende, giver det større konverteringer, da købsbeslutningen verificeres gennem kendskabet mellem virksomhed og målgruppe.
Prisen for Content marketing varierer naturligvis, afhængigt af omfanget og typen af indhold. Du kan selv producere blogindlæg og godt gratis indhold, men måske du også ønsker større betalte kampagner og influencer samarbejder, hvilket kan koste flere millioner.
Kundens interesser i fokus
I arbejdet med Content marketing, er det afgørende at have målgruppens interesser i centrum. Undgå de klassiske tilgange, hvor din virksomhed ønsker at kommunikere salg. Vi har samlet lidt inspiration til de nye tankegange nedenfor. Dertil udbyder vi et SEO kursus, som kan lære dig at finde relevante søgeord til dit indhold, så det findes på Google.
- Lyt til din målgruppe: Vær opmærksom på dine kunders interesser. Begynd med at udforske forums, kommentarerne på sociale medier, samt beskeder modtaget i kundeservice og på chat.
- Skab værdifuldt indhold: Fokuser på at løse de problemer, som din målgruppen har. Lav vejledninger, tips og tricks, video, blogs og andet indhold som kan besvare deres spørgsmål.
- Vær til stede, hvor din målgruppe er: Sørg for, at dit indhold er tilgængeligt på de platforme, som din målgruppe anvender. Drop at bruge for meget krudt på et medie, hvis din målgruppe ikke er der. Vi oplever at mange bruger enorme ressourcer på særligt sociale medier, hvor deres målgruppe slet ikke er tilstede.
- Engager og interager: Opfordr til dialog og interaktion mellem kunderne (målgruppen) og din virksomhed. Svar eksempelvis på kommentarer, for at bygge relation.
Ved aktivt at søge kundens interesser, opbygges stærke bånd mellem brand og målgruppe, hvilket skaber øget tillid og loyalitet.
Skab en stærk indholdsstrategi
Succes, med Content marketing, kommer ikke tilfældigt. Det kræver en stærk indholdsstrategi. En effektiv måde, hvorpå du kan strukturere din strategi, er med ARIK-modellen. Modellen som består af fire nøglekomponenter: afsæt, redaktion, indhold og kontrol.
Du kan tage afsæt i modellen, ved aktivt at tage stilling til og besvare de forskellige dele. Søg gerne sparring med en kollega, når du besvarer spørgsmålene.
Du kan starte dialogen med disse spørgsmål.
- Hvorfor skal Content marketing være en del af jeres marketing indsats?
- Hvem er jeres målgruppe?
- Hvad er målguppens interesser og behov?
- Hvordan ser jeres persona ud?
- Hvilke platforme er de aktive på?
- Hvilket indhold og platforme opsøger målgruppen?
- Hvordan vil vi måle om vores Content marketing er en succes?