Analytics rapporter - Kursusfabrikken.dk

Google Analytics rapporter: Et hurtigt overblik

Det kan være svært at finde hoved og hale i de mange rapporter i Google Analytics. Især når man er nybegynder. Derfor har vi udarbejdet en model, der giver et overblik over de mange rapporter. Vi håber, at modellen kan hjælpe dig godt på vej i dit arbejde med Analytics.

Hvad er Google Analytics?

Kort fortalt kan du bruge Google Analytics til at undersøge forskellige trafikmønstre, trafikkilder og dine besøgende. Du kan bruge programmet til at blive klogere på, hvordan besøgende og kunder navigerer på din hjemmeside. Du kan også bruge programmet til at finde ud af, hvordan du kan optimere din hjemmeside, så du kan skabe endnu bedre resultater.

Resultaterne i Google Analytics er opdelt i en række rapporter. I hver rapport kan du finde forskellige nøgletal og data.

Hvis du vil have det optimale ud af Analytics, er det afgørende, at du ved, hvilke rapporter du skal bruge til forskellige analyser.

Google Analytics rapporter: Et hurtigt overblik

Vi har udarbejdet en model, som kan hjælpe dig med at holde overblik over rapporterne i Google Analytics. Som du kan se i nedenstående model, omfatter Google Analytics mange rapporter. For ikke at sige rigtig mange.

Analytics rapporter - et overblik

I modellen kan du se, at der i Analytics er seks overordnede rapporter: “Målgruppe”, “Realtid”, “Konverteringer”, “Adfærd”, “Anskaffelse” og “Indsigt-hændelser”. Til hver rapport hører en række underrapporter, hvor du kan dykke dybere ned i udvalgte resultater.

Realtid og Indsigt-hændelser

Som det første vil vi gerne fremhæve “Realtid” og “Indsigt-hændelser”. Disse to rapporter er nemlig en smule anderledes end de øvrige. Det er de fordi, at de to rapporter ikke direkte indgår i det flow, som du typisk vil undersøge forud for en konvertering på din hjemmeside.

 

Realtid og Indsigt-hændelser - Kursusfabrikken.dk

I rapporten “Realtid” kan du følge dine besøgende i realtid. Du kan altså få vist et live-billede af, hvor mange besøgende du har på hjemmesiden nu og her, og hvor på hjemmesiden de befinder sig.

I rapporten “Indsigt-hændelser” kan du oprette alarmer, når trafikmønstre afviger fra det, du forventer. Det er nemt og hurtigt at oprette alarmer.

Målgruppe

Rapporten “Målgruppe” er god, når du vil undersøge, hvem der besøger din side.

Målgruppe - Kursusfabrikken.dk

Det vil derfor typisk være den første rapport, du undersøger, når du skal blive klogere på trafikken på din hjemmeside. I “Målgruppe”-rapporten kan du dykke ned i geografi, demografi, adfærd, brugerstrømme og meget mere.

Anskaffelse

Når du er blevet klogere på, hvem der besøger din hjemmeside, er det blevet tid til at kigge på rapporten “Anskaffelse”.

Anskaffelse - Kursusfabrikken.dk

“Anskaffelse” kan fortælle, hvordan dine besøgende har fundet vej til din hjemmeside. Du har altså mulighed for at dykke ned i trafikkilder som f.eks. Google AdWords, søgemaskineoptimering og sociale medier.

Adfærd

Når du er blevet klogere på, hvordan besøgende er kommet ind på din hjemmeside, kan du gå skridtet videre. Du kan nu dykke ned i rapporten “Adfærd” og blive klogere på, hvordan dine besøgende interagerer på din hjemmeside.

Adfærd - Kursusfabrikken.dk

Her kan du blandt andet undersøge, hvilke undersider der oftest bliver besøgt, om nogle undersider skal optimeres, og om de følger de navigtationsveje, du har sat op. “Adfærd” rapporten er virkelig god til at blive klogere på, hvad der virker, og – måske endnu vigtigere – hvad der ikke virker på din hjemmeside.

Konverteringer

Og så til det, det hele handler om; Konverteringer. Hvad enten det er en tilmelding, et salg eller noget helt tredje, så har din hjemmeside formentlig et klart formål: At få besøgende til at konvertere til kunder.

Konverteringer - Kursusfabrikken.dk

I underrapporten “Konverteringer” kan du blive klogere på forskellige mål, e-handel (hvis du har en webshop), hvilke undersider der leder frem mod en konvertering og meget mere.

Prøv dig frem!

Med de overordnede rapporter på plads, er du nu klar til at gå på opdagelse i Google Analytics. Find et formål med programmet. Lav nogle konkrete spørgsmål, som du gerne vil finde svaret på. Og (som med alt andet) – prøv dig frem! Du kan altid klikke tilbage igen.