Beskrivelse af funktionen
Aktiverer autofilerfunktionen for det valgte celleområde eller den aktive tabel
Autofilter-funktionen i Excel er et effektivt værktøj til hurtigt at sortere og filtrere tunge datamængder. Ved at bruge kommandoen 'CTRL + SHIFT + L' kan du aktivere autofilter-funktionen, hvilket gør det muligt at se og analysere specifikke datasæt baseret på forskellige kriterier.
Denne såkaldte 'filtroperationsfunktion' er ideel til at håndtere komplekse databaser. Det kan være, at du vil analysere salget af et bestemt produkt i et bestemt tidsrum, eller du ønsker at isolere data fra et bestemt geografisk område. Med autofilter-funktionen er disse opgaver ikke længere hverken udfordrende eller tidskrævende, men snarere blot et par klik væk.
Funktionen er især effektiv, når du skal håndtere store regneark med en lang række variabler. Eksempelvis i et regneark med hundredvis af kolonner og tusindvis af rækker. Her kan det at finde en bestemt celle eller række være en utaknemmeligt og vanskeligt arbejde. Men med autofilter-funktionen kan du hurtigt og nemt finde de data, du har brug for.
Ved at bruge autofilter-funktionen kan du altså samlet set spare tid, forbedre dit arbejde og få mest muligt ud af dine data.
Mange funktioner og genveje kan være svære at forstå, hvis du ikke har fået den helt rette introduktion. Vi har kurser, som kan afhjælpe dine udfordringer.