Google Trends er et gratis værktøj, der kan vise udviklingen af en søgning på Google. Du kan indstille søgningen efter land, region og sammenligne søgeord ved mere avancerede analyser.
Google Trends tilbyder nyttige funktioner, herunder muligheden for at se søgningers volumen over tid, sammenligne søgeord og opnå geografisk indsigt. Således kan du eksempelvis se, hvor i landet en søgning er mest populær. Psst… Københavnerne er typisk glade for at være first movers, afslører systemet. Med Google Trends er det nemt at identificere tendenser og ændringer befolkningens interesser, hvilket kan være værdifuldt for markedsføringsstrategier og indholdsplanlægning.
Se samfundstendenser og deres udvikling med Google Trending
Google Trends er et effektivt værktøj til at se udviklingen af samfundstendenser. Men hvad kan Google Trends egentlig i praksis? Eksempelvis kan værktøjet analysere, hvordan interessen for en bestemt begivenhed eller et produkt har ændret sig over tid. Et konkret eksempel er interessen for “Stanley Cup” i Danmark, som oplevede en betydelig stigning ved årsskiftet til 2024.

I starten af året blev produktet “Stanley Cup” et populært emne på sociale medier. Men interessen viste sig ikke kun her. For med indsigterne fra Google Trends kan vi også se en markant stigning i antallet af søgninger på Google. Interesse toppede i slut januar, hvilket fremgår tydeligt af dataen fra Google Trends. Herefter aftog interessen gradvist, men der er stadig registreret en væsentligt højere søgeaktivitet sammenlignet med året forinden.
For webshops, der sælger produkter relateret til søgetermen “Stanley Cup”, er informationen særligt værdifuld. For når interessen for et produkt er ved at aftage, skal man undgå at have en stor lagerbeholdning, da det kan ende i reduceret indtjening, færre tilbud og øget spild. Google Trends kan altså hjælpe virksomheder med at tilpasse deres lager og markedsføringsstrategier, baseret på aktuelle trends og forudsigelser – og helt gratis.
Sammenlign trends og søgninger på Google
Google Trends er kan også sammenligne populariteten af forskellige søgeord og emner. Nedenstående eksempel illustrerer en sammenligning mellem tre populære CMS, altså hjemmesidesystemer: WordPress, Webflow og Magento.

Analysen viser, at WordPress er det mest populære system. Det har konstant høj søgevolumen, mens søgevolumen på Webflow og Magento er væsentligt lavere. Analysen viser også, at når der er udsving i søgningerne, følges de tre systemer nogenlunde ad.
Som forståelsesmæssig kontekst til denne analyse er det desuden særligt imponerende, at Webflow har sammenlignelig data med Magento, da Webflow er et meget nyere system.
Når man skal vælge et hjemmesidesystem, er det en fordel at vælge et populært og anvendt system. Populariteten sikrer nemlig, at der udvikles opdateringer og udvidelser til systemet løbende. Derfor er det vigtigt ikke blot at anvende et system, fordi det lyder smart, eller fordi en kammerat har prøvet det. Det er også afgørende at undersøge hhv. popularitet og funktionalitet.
Kursusfabrikken tilbyder kurser i at lave hjemmesider, og når det kommer til valget af CMS, altså hjemmesidesystem, er det for os naturligvis mest interessant at udbyde WordPress kurser. Således sikrer vi, at der undervises i det førende system ift. popularitet, men også at der er kunder på markedet med interesse for WordPress. Netop disse indsigter kan Google Trends bl.a. bidrage med.
Hvilke funktioner savner vi i Google Trends?
Selvom Google Trends er et interessant værktøj, er der nogle funktioner, som brugerne må undvære. En af de mest efterspurgte funktioner er detaljerede data om søgevolumener, dvs. eksakte tal. Google Trends viser desværre kun relative værdier og ikke nøjagtige tal. Det er en skam, særligt hvis man ønsker dybdegående søgeordsanalyser og endnu bedre planlægning af sine marketingindsatser.
Men hvad gør du så, hvis du ønsker et mere nøjagtigt indblik i antallet af søgninger?

Jo, ser du – det er her, at de rigtige SEO-værktøjer kommer ind i billedet. Værktøjer, som kan give dig adgang til eksakt søgevolumen og andre detaljerede analyser. Et eksempel er systemet ahrefs, som har har leveret indsigten ovenfor. I eksemplet viser systemet, af der gennemsnitligt er 11.000 månedlige søgninger på ordet “Standley cup” over de seneste 2 år, men også at søgevolumen på nuværende tidspunkt er over 25.000 om måneden.
Hos Kursusfabrikken tilbyder vi SEO kurser, hvor du lærer at arbejde i dybden med SEO og søgeordsanalyser. Og du lærer naturligvis at lave dem ud fra bl.a. volumen! Vores kurser giver en dybere forståelse af, hvordan man kan anvende data om søgevolumen optimalt til at blive fundet online – og skabe en god forretning.