Situationsbestemt ledelse handler om at tilpasse din ledelsesstil efter medarbejderens kompetencer, engagement og behov i en given opgave. I stedet for en fast tilgang, hvor du leder alle på samme måde, handler det om at være fleksibel og tilpasse dig situationen.
Et eksempel:
En ny medarbejder står klar og er motiveret, men kender ikke rutinerne. Her skal du være tydelig, give retning og følge tæt op. Men en erfaren og selvsikker medarbejder? Her er der brug for frihed, ansvar og din tillid, ikke detaljerede instruktioner.
En god leder vurderer løbende, hvornår en medarbejder har brug for støtte og vejledning, og hvornår der er behov for frihed og ansvar. Det er ikke bare teori, men konkrete handlinger og valg i hverdagen.
Situationsbestemt ledelse: Hvorfor er det vigtigt?
Fordi ingen medarbejdere er ens. Og fordi både teams og opgaver udvikler sig over tid. Når du som leder møder medarbejderne dér, hvor de er, skaber du bedre forudsætninger for motivation, læring og ansvar. Du viser forståelse og fleksibilitet, som begge er nøgleegenskaber i en moderne arbejdskultur.
En vigtig pointe ved situationsbestemt ledelse er, at du engagerer, udvikler og fastholder dine medarbejdere gennem variation og målrettet ledelse. På vores Intro til ledelse kursus lærer du, hvordan du hurtigt vurderer medarbejdernes behov og anvender den rette stil, så det kan mærkes i hverdagen.

Situationsbestemt ledelse model (SL2 modellen)
Modellen for situationsbestemt ledelse, også kendt som SL 2 modellen, blev udviklet af Paul Hersey og Ken Blanchard i 1969 og er stadig en højaktuel ledelsesteori. Den bygger på en enkel erkendelse: mennesker er forskellige, og derfor skal din ledelse også være det.
Kernen i modellen er, at du som leder veksler mellem fire ledelsesstile: instruerende, coachende, støttende og delegerende. Valget afhænger af medarbejderens udviklingsniveau, som er en kombination af kompetencer og engagement i forhold til den konkrete opgave.
Hersey og Blanchards SL2 model et effektivt værktøj i hverdagen. Den giver dig som leder et klart udgangspunkt for at tilpasse din adfærd, hvilket skaber stærkere resultater, uanset om du arbejder i en stor organisation, en mindre virksomhed eller et projektteam.
Situationsbestemt ledelse modellen (SL2 modellen) illustreres ofte som en matrix, hvor X-aksen viser støtte og Y-aksen viser styring, med de fire stilarter fordelt i hver kvadrant.
De fire ledelsesstile
S1: Den instruerende
Den instruerende ledelsesstil er kendetegnet ved en høj grad af styring og en lav grad af støtte. Som leder er du tydelig i dine forventninger og giver præcise instruktioner til, hvordan opgaver skal løses. Du følger løbende op for at sikre, at retningen fastholdes og resultaterne nås.
Denne stil er særlig effektiv, når medarbejderen er ny i rollen, endnu ikke har oparbejdet de nødvendige kompetencer, men til gengæld viser motivation og lyst til at lære. Her har medarbejderen brug for klare rammer, struktur og tæt ledelsesmæssig opfølgning for at komme godt fra start.
Ved at vælge en instruerende tilgang skaber du klarhed omkring mål, processer og forventninger. Det giver tryghed og understøtter læring, fordi medarbejderen ikke er overladt til sig selv i en usikker fase.
S2: Den coachende
Den coachende stil handler om at kombinere tydelig retning med masser af støtte. Du er stadig styrende som leder, men du møder medarbejderen i øjenhøjde og skaber dialog i stedet for bare at uddelegere.
Denne tilgang fungerer godt, når medarbejderen har en forståelse for opgaven, men samtidig tvivler på sig selv, mangler erfaring eller føler sig usikker på ansvaret. Måske har de prøvet lidt af opgaven før, men har stadig brug for en, der står ved siden af og hjælper videre.
Som leder skal du både give tydelig retning og være støttende. Du forklarer, viser vejen og følger op, samtidig med at du opmuntrer og genskaber troen på, at opgaven kan lykkes.
S3: Den støttende
Nogle gange har dine medarbejdere styr på opgaven, men tvivler alligevel lidt på sig selv. For nogle handler det ikke om manglende kompetence, men om at føle sig tryg nok til at bruge den.
Den støttende ledelsesstil handler om at være nærværende og opmærksom. Du lytter, stiller spørgsmål og viser, at du har tillid til medarbejderen. Det er ikke dig, der løser opgaven, men du er til stede, hvis der er behov for sparring, opbakning eller bare en venlig stemme, der hepper lidt.
Du hjælper medarbejderen med at finde modet og tage ejerskab, uden at du tager ansvaret fra dem. Du siger i virkeligheden: “Jeg tror på dig, og jeg står lige her, hvis du får brug for mig.”
S4: Den delegerende
Den delegerende stil handler om tillid. Du ved, at medarbejderen har styr på opgaven og trives med ansvar. Derfor træder du som leder lidt i baggrunden og giver plads. Ikke fordi du ikke er der, men fordi du ikke behøver at blande dig i alt.
Her er det medarbejderen, der styrer opgaverne, lægger planen og selv finder løsningerne. Din rolle bliver mere strategisk: Du koordinerer, støtter på afstand og er klar, hvis der opstår behov. Det sender et stærkt signal: “Jeg stoler på dig.”
Denne ledelsesstil skaber både frihed og motivation. Den åbner døren for udvikling og initiativ. Når du giver slip på kontrollen, giver du medarbejderen mulighed for at vokse. Ofte får du mere igen, end du forventede.
De fire udviklingsniveauer
De 4 ledelsesstile fungerer kun, hvis du tilpasser dem til medarbejderens aktuelle udvikling. For situationsbestemt ledelse handler netop om at matche sin stil med medarbejderens behov, både i forhold til opgaven og til deres kompetencer og motivation.
U1: Lav kompetence, højt engagement
Her møder du en medarbejder, der er nysgerrig og ivrig, men som stadig er ny i opgaven. Der er masser af gåpåmod, men endnu ikke ret meget erfaring. Din vigtigste rolle som leder er at skabe struktur, give tydelig retning og sikre, at medarbejderen føler sig tryg i det nye.
U2: Lav/moderat kompetence, lavt engagement
Her er det blevet svært. Medarbejderen er stadig ved at lære, men motivationen er faldet. Måske føles opgaven overvældende. Det kræver både tålmodighed og støtte. Du skal vise vejen og samtidig genskabe troen på, at opgaven kan lykkes.
U3: Moderat/høj kompetence, svingende engagement
Fagligt er medarbejderen godt med, men selvtilliden svinger. Nogle dage kører det, andre gange opstår der tvivl. Her handler din ledelse om anerkendelse, dialog og sparring. Du skal skabe et rum, hvor det er trygt at tage ansvar og hvor der er plads til både fejl og udvikling.
U4: Høj kompetence, højt engagement
Her har du en medarbejder, der både kan og vil. Der er styr på opgaven, overblik i rollen og lyst til ansvar. Du behøver ikke styr, men skal i stedet give plads og være tilgængelig som sparringspartner. Tillid er nøgleordet, og din opgave er at bakke op uden at stå i vejen.
Når du kender både ledelsesstile og udviklingsniveauer, kan du begynde at arbejde mere bevidst og præcist med din ledelse i hverdagen. Det kræver, at du ikke kun forstår dine medarbejdere, men også har indsigt i dig selv som leder.
Hvis du samtidig er nysgerrig på, hvilken ledelsesstil der kendetegner dig som leder, og hvordan den hænger sammen med klassisk og moderne ledelsesteori, kan du læse vores blogindlæg: Kend din ledelsesstil.
Sådan bruger du situationsbestemt ledelse i hverdagen
Situationsbestemt ledelse starter med opmærksomhed. Det kræver ikke flere møder eller længere samtaler, men om tilstedeværelse. Du skaber resultater ved at forlade autopiloten og tilpasse dig virkeligheden.
Stil dig selv spørgsmålet: Hvor er medarbejderen lige nu i forhold til denne opgave? Tilpas din stil derefter, og vær klar til at justere, når medarbejderen udvikler sig.
Tre fokuspunkter, der gør forskellen
Når du arbejder med tilpasset ledelse, bør du altid tage højde for:
- Opgaven: ny, kompleks eller rutinepræget?
- Medarbejderen: hvad har de brug for lige nu?
- Ledelsesstilen: hvad fremmer både løsning og læring?
Vil du arbejde mere bevidst med situationsbestemt ledelse, kan du med fordel dykke ned i vores kurser i personlig udvikling og ledelse. Her får du konkrete redskaber til at forstå dine medarbejdere, styrke dine relationer og finde din egen stil som leder.
Er der ulemper ved situationsbestemt ledelse?
Modellen kræver ledelsesmæssig tilstedeværelse og vurderingsevne. Hvis du rammer forkert, risikerer du enten at overstyre eller efterlade medarbejderen uden støtte. Det kan skabe frustration frem for fremdrift.
Der er også risiko for inkonsistens eller oplevelsen af forskelsbehandling, hvis du ikke kommunikerer tydeligt om din tilgang. Derfor kræver modellen både selvindsigt og en åben feedbackkultur.
Klar til at komme i gang?
På vores Intro til ledelse kursus lærer du at bruge Sl2 modellen i praksis og at vælge den rigtige ledelsesstil i hverdagen.