facebook1pximg
Kursusfabrikkens blog

WordPress guide: Sådan laver du en hjemmeside

Sådan laver du en hjemmeside
Har du en blogger i maven? Eller skal du lave en hjemmeside for en virksomhed? Så er WordPress det helt rigtige system for dig.

Hvordan laver man en hjemmeside?

Med WordPress behøver du ikke at kunne kode, før du kan lave en hjemmeside. Det hele er opbygget i forskellige temaer, som er en slags skabeloner, du kan ændre på eller sætte dit indhold ind i. Der er desuden det smarte ved WordPress, at du kan hente gratis plugins og widgets. Ideen med disse er det samme, som når du henter apps til din smartphone. Det er altså en form for udvidelser, som du kan tilføje efter behov.

WordPress kan bruges til at opbygge mange forskellige former for hjemmesider. Du kan blandt andet lave en webshop, oprette en blog, udarbejde en hjemmeside til en virksomhed, tilknytte et utal af sociale medier og meget, meget mere. Du kan altså for meget få penge, eller uden den store erfaring, skabe en hjemmeside, som er målrettet og skræddersyet dine behov og formål.

Hvis du, efter at have læst guiden, vil vide mere om, hvordan man laver en hjemmeside, kan du hente vores miniguide til WordPress her.
miniguide wordpress

Webhotel

Det første, der skal på plads, er, at du skal have et webhotel. Et webhotel er ejet af en virksomhed, der lejer serverplads ud til hjemmesider. Med andre ord er det altså en form for server, hvor dine filer og indhold vil blive lagret på.

Der findes rigtig mange gode og billige hoteller, men du skal regne med at skulle betale omkring 300 kroner ved oprettelse. Derefter koster det ca. 100 kroner om året. Som du kan se på nedenstående billede, er det absolut til at betale sig fra. Med registrering og oprettelse overstået vil det typisk dreje sig om 7-8 kroner om måneden.
Webhotel
De fleste webhoteller tilbyder det, der hedder en 1-click installation. Det betyder, at de installerer WordPress eller andre lignende platforme på dit domæne. Det er alt sammen en del af prisen og altså ikke en ekstra omkostning. Til gengæld bliver det noget nemmere for dig at oprette din hjemmeside.

Dit webhotel vil sende dit nye domænenavn videre til DK-Hostmaster, hvor du skal aktivere det. DK-Hostmaster står blandt andet for at registrere alle domænenavne, som ender på ".dk". Derudover sikrer de, at de forskellige domæner kan lokaliseres på nettet.

Når det er gjort, går der ca. 24 timer, før din hjemmeside er i luften. Men så er du altså også indehaver af din egen hjemmeside. Samlet tager det et kvarter foran computeren og ca. et døgns ventetid. Mere skal der ikke til. Det er altså noget, alle kan gøre, uanset erfaring eller andre forudsætninger.

Opsætning

Før du går i gang med at tænke på indhold, sider og undersider, er der nogle ting, du skal være særligt opmærksom på.

Tema

En af de gode ting ved WordPress er, at designet består af temaer, eller skabeloner. Temaerne bestemmer både det visuelle design, men også hvilke funktioner du kan gøre brug af. Der er et enormt udvalg af gratis temaer, men her handler det om at være lidt påpasselig og gerne smide lidt penge efter et professionelt tema.

Du kan søge efter temaer direkte i backenden i WordPress under ”Udseende”, hvor du kan finde de gratis temaer, som du har adgang til. Hvis du vil købe et professionelt tema, kan du bruge hjemmesiden themeforest.net. Her finder du et stort udvalg af temaer. Vælg gerne et såkaldt responsivt tema. At temaet er responsivt betyder, at det tilpasser sig alle skærmstørrelser - også tablets og mobiltelefoner.
Enfold
Hvis du ikke skal have mange funktioner på dit site, kan et gratis tema nok godt gå an. Men hvis du skal sælge noget eller bruge hjemmesiden i et professionelt regi, er der ingen anden udvej end at betale for et professionelt tema.

Der er mange fordele ved et betalt tema. Der er væsentlig support på de betalte temaer, og du ved, at de virker. Ved de gratis temaer kan der være fejl eller funktioner, som er udeladt. Når du sælger kvalitetsprodukter, giver det ikke mening at gøre det fra en webshop, der ikke udstråler kvalitet. Derudover giver det kunderne stor tryghed, hvis din hjemmeside har et professionelt design.

Plugins

Plugins er endnu en af de ting, som gør WordPress let at anvende. Plugins er en tilbygning, der muliggør, at du kan få rigtig mange nye funktioner. Kort sagt er plugins til din hjemmeside det samme som apps til din smartphone. Du giver din hjemmeside en funktion, som den ikke havde før.

Der er uanede muligheder og plugins at vælge imellem, men også her skal du være forsigtig. Det er vigtigt, at du undersøger de forskellige plugins, inden du installerer dem på din hjemmeside. Læs anmeldelserne, se hvor mange gange det er blevet downloadet, undersøg hvorvidt der er support og vær opmærksom på, hvor ofte det opdateres.

Her er nogle eksempler på gode plugins:

  • Woocommerce (webshop)
  • WordPress SEO by Yoast (SEO)
  • Contact Form 7 (kontaktformular)
  • Google Analytics by Yoast (Google Analytics)

SEO

Search Engine Optimization, ofte forkortet som SEO, er et afgørende arbejdsområde, hvis du vil gøre din side synlig på Google eller i andre søgemaskiner.

Når du arbejder med SEO, er der mange forskellige arbejdsområder, du kan kaste dig ud i. Det første omhandler en optimering af teksten på din hjemmeside. Dine overskrifter, afsnit og brødtekst skal som udgangspunkt indeholde det valgte søgeord. I brødteksten skal søgeordet optræde i ca. 3-5 % af teksten. Det er vigtigt at understrege, at du altid kun skal bruge et søgeord pr. underside. Derudover skal:

  • Dine billeder have en alt-tekst, så de kan findes i en billedsøgning på Google
  • Din tekst indeholde mere end 300 ord
  • Der linkes til din side fra troværdige sider

Man kan skrive en bog om de parametre, som spiller en rolle for din seo ranking, men heldigvis er der i WordPress specielt et godt plugin, der kan hjælpe dig på vej. Det er WordPress SEO by Yoast. Dette er et gratis plugin, som på alle leder og kanter er lederen inden for SEO plugins til WordPress. I skrivende stund er det downloadet mere end 15,5 millioner gange.

Pluginet er fuld af små hjælpemidler og tjeklister, som gør, at du løbende kan kontrollere, om din tekst er SEO venlig.

SEO
På ovenstående eksempel kan vi se, at hvis søgeordet er ”nyheder”, så mangler vi at bruge ordet i brødteksten samt at skrive en beskrivende tekst i meta-beskrivelsen, hvor søgeordet indgår. Hvis du vil have en lidt mere detaljeret beskrivelse af, hvad der mangler, kan du, i fanebladet  ”side analyse”, se det udførligt.
sideanalyse

I eksemplet skal vi altså:

  • Skrive omkring dobbelt så meget tekst
  • Lave en metabeskrivelse
  • Uploade billeder
  • Indsætte søgeordet (nyheder) i første afsnit
  • Bruge søgeordet flere gange i brødteksten
  • Lave en længere overskrift
  • Tilføje links
  • Inkludere en underoverskrift

Det er egentligt ret simpelt at optimere indholdet på din side. Men du skal huske, at det skal gøres på alle sider og ved alt det indhold, du producerer.

Google Analytics

Google har lavet en række værktøjer, som du bør bruge i forhold til at optimere din hjemmeside. Her er Google Analytics optimalt. Det er et program, hvor du kan spore trafikken på din hjemmeside og blive klogere på dine besøgende.
Google Analytics
I Google Analytics kan du for eksempel undersøge, hvordan brugerne finder frem til din side. Som regel vil brugerne ikke finde frem til din side ved hjælp af forsiden. De vil indtaste et søgeord, som for eksempel ”rejser til Thailand”. I dette tilfælde vil brugeren, i stedet for at komme ind på Spies hovedside, komme ind på den underside, der rent faktisk handler om rejser i Thailand.

Med pluginet ”Google Analytics by Yoast” kan du tilknytte din WordPress-side med Google Analytics. Det betyder, at du kan se, hvor trafikken kommer fra, og hvordan du kan optimere oplevelsen for dine brugere.

Responsivt design

En stor del af vores internetforbrug foregår i dag på farten. Mobiler og tablets bliver i vid udstrækning brugt til at tjekke priser og beliggenhed eller til at købe på nettet. Faktisk viser en rapport om danskernes netkøb fra 2014, at salg foretaget på mobil eller tablet er steget med 74% de seneste to år.

Det er derfor essentielt, at din blog eller webshop er lavet på en måde, så den kan læses på en mobil eller en tablet. Det er, hvad man i branchen kalder en responsiv hjemmeside. Hjemmesiden skal kunne strække sig eller trække sig sammen, sådan at skærmen er fyldt ud, lige meget hvilken platform der benyttes. Når du køber et nyt tema, skal du derfor være sikker på, at det er responsivt. Det kan du læse dig frem til i de specifikationer, som beskriver temaet.

Slet det unødige

Når du opretter en WordPress-side, vil du opdage, at der er en allerede oprettet sample page. Deri står, at dette er en WordPress-side og ikke meget andet. Det er ikke noget, du er interesseret i, at dine brugere kan se. Der vil også stå i footeren, at din side er ”powered by WordPress”.

Du skal, for så vidt det er muligt, fjerne alle de referencer, som WordPress har efterladt rundt omkring på dit site.

Backup

Mange nybegyndere glemmer at få lavet en backup af deres hjemmeside. Det er naturligvis ekstremt irriterende, hvis du har brug for en backup, men ikke har en. WordPress er heldigvis opbygget sådan, at der er en masse backup-plugins, du kan bruge:

  • BackWPup (Gratis plugin som gemmer din backup i skyen, f.eks. Dropbox)
  • BackUpWordPress (Gratis plugin hvor du kan fastsætte, hvornår du vil backe din side op. For at gemme i skyen skal du dog købe premium-versionen)
  • UpdraftPlus Backup And Restoration (Gratis plugin med tilkøb af features i premium-version. Du kan både fastsætte tid for backups og gemme i skyen, men brugerfladen er lidt rodet)

Permalinks

Det er vigtigt, at du ændrer på indstillingerne for dine permalinks. Permalinks er den del af en webadresse, som henviser til en underside eller lignende. Hvis man fra din forside trykker sig videre til eksempelvis din side med produkter, skal navnet i URL’en helst hedde ditdomæne.dk/produkter/.

Standarden er, at der vil blive tilføjet nogle tal og tegn til URL’en. Det er hverken særlig bruger- eller SEO-venligt. Det kan heldigvis let ændres. Under menupunktet ”Indstillinger” er et underpunkt ”permanente links”. Her kan du let ændre permalinks. I eksemplet er det tydeliggjort, hvilket punkt du skal vælge.
Permalinks

Gør din side usynlig

Du skal under selve opbygningsfasen være opmærksom på, at alle kan se din side - også det halvfærdige produkt, medmindre du benytter dig af et lille trick. Du kan under ”Indstillinger” og ”Læsning” se punktet ”Søgemaskinesynlighed”. Hvis du sætter et flueben i boksen, vil søgemaskinerne ikke kunne finde din hjemmeside, før du vil have det.
søgemaskinesynlighed
Din hjemmeside bliver dog kun usynlig for søgemaskiner. Det vil sige, at den stadigvæk kan findes, hvis besøgende kender dit domænenavn. Hvis din hjemmeside skal være helt usynlig, kan du downloade et plugin, for eksempel ”Coming Soon page and Maintenance Mode”. Pluginet vil vise et skærmbillede, hvorpå der står, at din side er på vej.

Din hjemmeside afspejler din virksomhed. Derfor skal den selvfølgelig ikke fremstå amatøragtig eller halvfærdig. Med disse små løsninger vil du kunne præsentere et website, som ser professionelt ud på dine egne præmisser.

God fornøjelse med WordPress

Der er så mange forskellige måder at opbygge en side på, at det kan betale sig at være godt inde i, hvilke muligheder du i virkeligheden har. Resultatet bliver mange gange bedre, hvis du går til opgaven med et godt gåpåmod, og ikke lader dig slå ud af eventuel modgang. Du kan også overveje at tilmelde dig Kursusfabrikkens Wordpress kursus. Med lidt tid, kreativitet og tålmodighed kan du sagtens lære at opbygge en professionel hjemmeside.

P.s. Husk også, at du kan hente vores miniguide til WordPress her!
miniguide wordpress
Seneste udgivelser på Kursusfabrikkens blog