facebook1pximg
Kursusfabrikkens logo
Kontakt
Kursusfabrikkens blog

WordPress: Sådan finder du dit tema

WordPress sådan finder du dit tema

Alt for mange har oplevet at købe et tema til en hjemmeside, der viste sig at være den helt forkerte løsning. Det har vi også. Derfor har vi skrevet denne guide. I guiden vil du kunne læse og lære om forskellige faldgruber, og hvad du skal være særligt opmærksom på, inden du kaster penge efter et tema. Læs med og bliv klogere på, hvordan du finder det perfekte tema til din virksomhed.

Hvad er et tema?

Lad os starte helt fra bunden for at sikre, at alle er med. En af WordPress’ helt klare fordele er, at hjemmesider opbygges ved hjælp af temaer.

Et tema er en form for skabelon, som du kan bruge til at opbygge din hjemmeside

Temaerne, eller skabelonerne, gør det langt nemmere at opbygge en hjemmeside, især hvis du ikke er den store kodningshaj. Bag de forskellige temaer sidder nogle udviklere, der har kodet temaerne for dig. Det betyder, at du sjældent er nødt til selv at give dig i kast med kodning. Og ved op til flere af temaerne har du endda mulighed for at kontakte udviklerne, hvis du har spørgsmål eller gerne vil bruge avancerede opsætninger og design. Men mere om det senere.

I første omgang vil vi forklare, hvad forskellen er på de gratis og de betalte temaer. Som du måske allerede har bemærket, har du adgang til nogle gratis WordPress-temaer, når du har installeret WordPress på din hjemmeside. I backenden på din hjemmeside vil du under ”Udseende” og ”Temaer” kunne se de gratis temaer, du allerede har adgang til.

Selvom det umiddelbart kunne virke som en fin (og gratis!) løsning, vil vi dog anbefale, at du i stedet kaster lidt penge efter et betalingstema.

Kan jeg ikke bare vælge et gratis tema?

Et af de spørgsmål, som vi ofte støder på, er dette. Hvorfor betale for et tema, når der findes et hav af gratis temaer, man kan bruge? Svaret til det er egentlig ganske enkelt. Hvis du skal bruge din hjemmeside i et professionelt øjemed, er de gratis temaer, som man kan finde i dag, bare ikke gode nok.

Et gratis tema er måske godt nok til en personlig blog, som du blot har som en fritidsinteresse. Men hvis du vil bruge hjemmesiden i et professionelt regi, anbefaler vi kraftigt, at du betaler for et veludviklet og professionelt tema.

Der er flere fordele forbundet med at vælge et professionelt tema. En af de helt klare fordele er det professionelle design. Hvis du for eksempel vil åbne en webshop, bliver du nødt til at have en hjemmeside, der udstråler kvalitet og sikkerhed. Kunderne skal føle sig trygge ved at handle i din forretning, og det kan et professionelt design hjælpe til.

Når du skal købe et tema, betaler du det enten som et engangsbeløb eller via abonnement. Abonnementsmodeller for temaer kan være gode, da det sikrer udviklerne en løbende indtjener. Hvis du vælger et tema uden en abonnementsmodel, kan du med fordel efterse at der har mange nytilkommende betalere, så udviklerne bag har interesse for at dit tema videreudvikler og fremadrettet vil blive opdateret. Prisen for et tema kan variere meget, men koster typisk fra 60 dollars pr. licens. Andre temaer, eksempelvis DIVI og Britzy er dyrere, men tillader dig at anvende din købte licens på flere sider samtidig.

Spørgsmålet er nu, hvordan du kan sikre, at dine penge også er godt givet ud, og at du ikke får købt et forkert tema? Det vil vi forsøge at hjælpe med, så du undgår at lave den fejl, som vi, og mange andre, har begået. Når først temaet er købt, kan du nemlig ikke bytte det til et nyt. Din hjemmeside skal simpelthen opbygges helt eller delvist forfra. Derfor skal du gerne være sikker på, at det nu også kan de ting, du vil bruge det til.

Hvordan finder jeg det rigtige tema?

Hos Kursusfabrikken anbefaler vi de fleste nytilkommere at vælge et populært multifunktionelt tema til WordPress, så de får et tema som mange andre anvender. Dette gør det nemmere at afsøge hjælp, men kan også være en lidt dyrere løsning. Et populært valg til dette, kan være temaet DIVI, udviklet af Elegant Themes. DIVI vil for de fleste være et fremragende valg, og mange danske hjemmesider er også opbygget med dette tema. DIVI er blandt de mest populære og anvendte WordPress temaer i verden, hvilket bl.a. skyldes deres inkluderede Page Builder, som hjælper dig med at opbygge en professionel hjemmeside visuelt.

Hos Kursusfabrikken anvendte vi fremtil 2022 DIVI på alle vores WordPress-kurser. Temaet er et hastighedsoptimeret, velfungerende og veludbygget tema, med mange smarte funktioner. Det opdateres løbende og er udviklet af et stærkt Team af udviklere, hvilket sikrer dig et godt produkt til at lave en professionel hjemmeside med. I dag, skifter vi ud fra de gældende stadarder.

Hvis ikke DIVI har vagt din interesse, eller du ikke ønsker et multifunktionelt tema, kan vi også anbefale af finde temaer via hjemmesiden Themeforest.net. Her kan du med garanti finde et tema, der opfylder de krav og ønsker, du har til designet på din hjemmeside. Det første, du skal gøre, er at vælge WordPress på Themeforest.

themeforest
Themeforest.net

Tags giver dig mulighed for at tilpasse din søgning. Tags er næsten den vigtigste ting at udfylde, da det i høj grad er her, du har mulighed for at sikre, at du vælger et godt tema.

tags
Tags til filtrering på Themeforest.net

Som du kan se på billedet, har du mange muligheder under ”Tags”. Det kan naturligvis variere meget fra hjemmeside til hjemmeside, hvad der er særligt vigtigt. Vi vil dog fremhæve nogle elementer og funktioner, der typisk vil være gældende for mange forskellige virksomheder.

Responsive
Det er afgørende, at det tema du vælger, er responsivt. At et tema er responsivt betyder, at det automatisk vil tilpasse sig forskellige skærmstørrelser og enheder (mobil, tablet, bærbar etc.), uanset hvilken skærm forbrugerne besøger din hjemmeside fra.

WooCommerce
WooCommerce er WordPress’ e-handelsløsning. Hvis din virksomhed har en webshop eller på nogen måde skal sælge produkter, der ikke kan klares ved hjælp af en tilmeldingsformular, er det vigtigt, at du finder et tema, der har mulighed for at tilkoble WooCommerce.

SEO
Det er naturligvis også vigtigt, at du finder et tema, hvor du har mulighed for at tilkoble et SEO-plugin. Hvis ikke interesserede kan finde frem til din hjemmeside, er den groft sagt ligegyldig. Med SEO kan du sikre, at din virksomhed bliver synlig i søgeresultaterne. Du kan læse vores SEO-guide her, hvis du vil vide mere om SEO. Selvom SEO er et vigtigt tag, er det dog stort set alle temaer, der i dag giver mulighed for at tilkoble et SEO-plugin.

Page Builder
Et tema, der har inkorporeret Page Builder, er perfekt til dig, der ikke er den store kodningshaj. Med Page Builder er det nemlig let at opbygge din hjemmeside, uden at du behøver at kode.

Andre mulige tags
For nogle kan det også være afgørende, at en hjemmeside har mulighed for at have en blog, eller at siden skal være udviklet som en one-page hjemmeside. Det har du også mulighed for at vælge under "Tags".

Top Sellers og Ratings

Det kan være en god idé at rangere temaerne efter top sellers og ratings. På den måde kan du langt hen ad vejen sikre temaernes kvalitet.

Hvad skal du gøre, inden du køber et tema?
Du har nu rangeret og tilpasset din søgning. Og hvad så nu? Skal du så bare vælge det tema, der ligger øverst? Du kan måske næsten gætte svaret – nej, det skal du selvfølgelig ikke. Inden du køber et tema, er der nogle generelle ting, du skal være opmærksom på. En af de ting, kan du se i eksemplet nedenfor.

I højre side vil du kunne se ekstra informationer om temaet. Her kan du blandt andet se, at du har mulighed for at få 6 måneders tema-support fra udviklerne. Og det er netop en af de ting, vi vil gøre opmærksom på. Du skal altid sikre, at du har mulighed for at få hjælp af udviklerne af temaet, hvis der skulle opstå spørgsmål undervejs. Heldigvis har langt de fleste temaer i dag denne mulighed, men husk nu at være opmærksom på, om dit udvalgte tema også har.

En anden ting, du også skal være opmærksom på, er, hvor ofte udviklerne opdaterer temaet - både i forhold til nye funktioner i temaet, men også i forhold til nye versioner af WordPress. Denne information kan du også finde i højre kolonne lidt længere nede på siden.

Over informationen om opdateringer kan du også læse ”Comments” eller kommentarer.

Selvom mange vil springe let og elegant hen over kommentarerne, er det faktisk en af de vigtigste indikationer på temaets kvalitet.

Ved at læse kommentarerne kan du få en idé om de problemer, andre har oplevet ved temaet. Ikke nok med det kan du også se, hvor hurtigt og uddybende udviklerne vender tilbage på disse henvendelser. Så selvom det tager lidt ekstra tid at skimme nogle af kommentarerne igennem, kan det altså være godt givet ud i sidste ende.

Et sidste råd, vi vil give dig, er altid at se temaet i et ”Live Preview”.
Ved at se temaet i en live testversion har du mulighed for at se forskellige elementer, sideopbygninger og ideer til design. Testversionen giver dig en god fornemmelse af, hvordan dit endelige webdesign vil komme til at se ud.

Hvad gør du, når du har købt dit tema?

Når du har købt et tema, får du adgang til en zip-fil. Filformatet gør det let for dig at installere temaet på din WordPress-hjemmeside. Under ”Udseende” kan du i backenden på din hjemmeside finde menupunktet ”Temaer”. Her kan du let og hurtigt uploade dit nye tema i zip-formatet.

Derefter er der kun tilbage at gå i gang med opbygningen af din nye hjemmeside. Hvis du har brug for flere informationer og gerne vil have hjælp til at komme godt fra start med din nye hjemmeside, kan du deltage på vores dagskursus i WordPress. Held og lykke med arbejdet!

P.s. Hos Kursusfabrikken har vi også udarbejdet en miniguide til WordPress, som du kan finde her!

Seneste udgivelser på Kursusfabrikkens blog
Kursusfabrikken ApS