facebook1pximg
Kursusfabrikkens blog

Undgå disse 6 klassiske fejl i din webshop

Undgå disse 6 fejl
Vi har flere gange oplevet webshops, der ikke fungerer hensigtsmæssigt for de besøgende. Derfor har vi samlet 6 klassiske fejl, som du for alt i verden skal undgå.

Hvis du vil have succes med din online forretning, er det afgørende, at du sørger for at udvikle og forbedre din webshop. Og det er her, konverteringsoptimering kommer ind i billedet. Ved at konverteringsoptimere din side kan du forbedre dine besøgendes oplevelse og potentielt øge salget.

Hvad er konverteringsoptimering?

Konverteringsoptimering handler kort fortalt om at få mest muligt ud af de besøgende, som allerede har fundet vej til din webshop.

Konverteringsoptimering er et arbejde, alt for mange virksomheder nedprioriterer, både på grund af manglende ressourcer og viden om, hvordan de skal optimere.

Din webshop må aldrig blive en statisk side, som du ikke ændrer på. Det er vigtigt, at du hele tiden sørger for at udvikle din shop og sikre, at alt fungerer optimalt.

Konverteringsoptimering kan være mange forskellige ting. Når det kommer til optimering af webshops, har du et utal af muligheder for at forbedre din shop og gøre den mere brugervenlig for dine besøgende.

Undgå disse 6 klassiske fejl

Vi har samlet en række af de klassiske fejl, som alt for mange webshops indeholder. Ved at læse fejlene kan du få en idé om, hvordan du kan gøre din shop endnu bedre.

1. Uklar navigationssti

Besøgende skal altid kunne finde rundt i din webshop uden problemer. Det er derfor vigtigt, at du tjekker, at alle interne links mellem forskellige undersider og produktkategorier virker, som de skal. Et godt råd kan være at få en udefrakommende til at teste din shop. På den måde kan du også få et indblik i, hvordan besøgende navigerer i din webshop.

Sørg for at overholde den klassiske F-form, som mange hjemmesider og webshops er bygget op omkring. Det betyder, at topbanner og menulinje skal placeres i toppen, og andre vigtige menupunkter placeres i venstre side. På den måde hjælper du de besøgende med at navigere i din shop.
stylepit

2. For meget tekst

Sørg for at slette alt overflødig tekst. Dine besøgende er kommet for at handle, ikke for at læse lange, ligegyldige tekststykker. Når det er sagt, skal du selvfølgelig sørge for at gøre de nødvendige produktbeskrivelser og øvrige informationer lettilgængelige.

3. Ukendt/utroværdig afsender

Det er altid en god idé at have en ”om os-side” i din shop. For mange kunder er det nemlig vigtigt at vide, hvem der sidder på den anden side af skærmen, så de føler sig trygge ved at handle i din shop.

En måde, hvorpå du kan højne din shops troværdighed, er ved at gøre brug af forskellige troværdighedssymboler, som f.eks. E-handelsmærket, Trustpilot, sikre betalingsikoner samt referencer/anbefalinger fra andre brugere. Medmindre du er en stor virksomhed, som alle kender, er du nødt til at bevise over for dine kunder, at de kan stole på din virksomhed.

4. Kompliceret købsproces

Dette er måske det allervigtigste. Derfor kan det ikke understreges nok, at du for alt i verden skal sørge for at gøre dine besøgendes vej frem mod et køb så let og overskuelig som overhovedet muligt.

Sørg for at de besøgende kan handle uden at skulle oprette en konto. Derudover skal du også have et ordentligt betalingsmodul. Paypal er eksempelvis mere besværligt at klikke sig igennem end E-pay, der er mere intuitivt og let at kommet igennem. Hvis du er i tvivl om, om besøgende falder fra i din købsproces, kan du altid teste det i Google Analytics.

5. Fokus på forsideoptimering

Det kommer forhåbentlig ikke som en overraskelse, at langt fra alle besøgende, lander på din forside. Derfor skal du sørge for, at samtlige undersider og produktsider er optimeret og flot præsenteret.

Hvis det kun er din forside, der er optimeret i forhold til billeder, layout og navigation, kan du være helt sikker på, at dine besøgende forlader din shop, så snart de lander på en underside.

6. Amatørbilleder

Vi har oplevet alt for mange hjemmesider, hvor produktbillederne tydeligt er taget af en amatørfotograf. Der er endda flere hjemmesider, hvor billederne hverken er beskåret eller redigeret, så de fremstår professionelle. Sørg for at have flotte, præsentable billeder i din webshop.

Det virker måske banalt at tale om flotte billeder, men med hjemmeproducerede produktbilleder kan din shop hurtigt komme til at ligne en dårlig udgave af Den Blå Avis. Det giver bare et bedre og mere troværdigt resultat, hvis du hyrer en fotograf til at tage dine billeder. Lad os for en god ordens skyld understrege, at flotte billeder af dine produkter, gerne fra flere vinkler, øger din konvertering.

Held og lykke med optimeringsarbejdet

Vi har nu gennemgået 6 klassiske fejl, som desværre kan opleves i alt for mange webshops. Hvis du har en eller flere af disse fejl i din shop, vil vi opfordre til, at du straks sætter gang i optimeringsarbejdet. Selvom det tager tid, er det et arbejde, der vil give mærkbare resultater.
Seneste udgivelser på Kursusfabrikkens blog