facebook1pximg
Kursusfabrikkens logo
Kontakt
Kursusfabrikkens blog

8 Digitale Trends i 2018

Digitale trends

I løbet af 2017 har vi set nye, spændende digitale trends udvikle sig.

Men vi har også set, hvordan tidligere tendenser for alvor er slået igennem og har sat rødder. Derfor er vi fristede til at sige, at næste års trends vil være mere af det samme.

Det hele er ikke nødvendigvis nyt-nyt.

Men det er vigtigt, fordi tendenserne stadig vokser og udvikler sig. Der kommer hele tiden nye muligheder, som du kan udnytte til at opnå succes.

Derfor er det vigtigt, at du kaster dig over de trends, der vil være relevante for jeres virksomhed. Selvom det måske kan virke som en stor mundfuld, er det altid bedre at tage kampen op end at halte hjælpeløst bagefter.

Du får nu vores bedste bud på, hvad de største trends vil være i 2018.

1. Personalization

personalization

Hvis du arbejder med markedsføring, har du formentlig også hørt om termen ’personalization’?
Hvis ikke, er det tid til at slå øjnene op og følge koncentreret med på skærmen.

Lad os starte med at slå en ting fast.

Persontilpasset indhold er ikke nyt. Virksomheder har i flere år målrettet annoncer mod bestemte målgrupper og tilbudt forslag til køb baseret på tidligere købshistorik.

Derudover har sociale medier som Facebook og Instagram tidligere fjernet deres kronologiske tidslinjer, så du i stedet får vist indhold i dit feed ud fra, hvad du tidligere har vist interesse for og interageret med.

Den store grad af persontilpasset indhold har medvirket til, at forbrugerne er blevet mere og mere vant til persontilpasset kommunikation og annoncering.

Det betyder, at de nu kræver, at virksomheder er i stand til at levere persontilpasset indhold – hver eneste gang.

statistik
statistik
74% føler det skidt

Som virksomhed er det derfor afgørende, at du formår at bruge dine data til at udarbejde personlige, kreative kampagner, der målrettes forskellige kunder.

Samtidig skal du forsøge at gøre jeres hjemmeside så dynamisk som muligt. Det kan du f.eks. gøre gennem kunstig intelligens (AI), som du kan bruge til at skabe unikke oplevelser for den enkelte bruger, der stemmer overens med deres specifikke behov og forventninger.

Som virksomhed skal I være i stand til at tilbyde individuelle, personlige brugeroplevelser, så forbrugerne føler, at der er tale om 1:1 markedsføring.

Det handler om at gå væk fra ’one-size-fits-all’-tankegangen og i stedet markedsføre sig til de enkelte forbrugere.

61 % af kunderne har større tillid til virksomheder, der tilbyder individuelt, tilpasset indhold (Kilde: Smart Insights).

Persontilpasset indhold er ikke nyt. Men i 2018 vil det blive endnu mere personligt.

Hvis du vil se konkrete eksempler på, hvordan du kan arbejde med persontilpasset indhold, kan du finde dem her.

2. Micro-moments

Micro-moments

Micro-moments handler i sin enkelthed om, at virksomheder skal kunne give forbrugerne den rigtige information på det rigtige tidspunkt.

Micro-moments

Micro-moments er en reaktion på, at forbrugerne er blevet mere utålmodige. De ved, hvad de vil have, og de ved præcis, hvornår de vil have det.

Størstedelen af forbrugerne rækker i dag ud efter deres smartphones, når de skal lave research. Ifølge Think with Google er der faktisk tale om hele 96 %.

De foretager ’on the spot’-beslutninger, mens de har telefonen i hånden. Derfor er mobilvenlige hjemmesider også vigtigere end nogensinde før.

Allerede sidste år behandlede vi ’Mobile first’-tendensen, og den er bestemt ikke blevet mindre i løbet af 2017.

Det er afgørende, at du formår at gøre det så nemt, hurtigt og smertefrit for de besøgende som overhovedet muligt.

De mest succesfulde brands vil være dem, der formår at adressere og deltage i forbrugernes impulsive behov i det afgørende øjeblik.

3. Videomarkedsføring

Videomarkedsføring

Det kommer formentlig ikke som nogen overraskelse, at videomarkedsføring er en af de helt store satsninger for mange virksomheder.

Flere og flere kaster sig ud i arbejdet med optagelser og redigering, og det er der en helt speciel grund til.

Videomarkedsføring er populært som aldrig før, og forbrugerne engagerer sig mere i videoindhold end almindelige, statiske opslag. Der er derfor langt større sandsynlighed for, at de vil dele, like og kommentere på indholdet.

Trends

I løbet af det seneste år er der set nye, kreative eksempler på, hvordan virksomheder kan få succes med videomarkedsføring, og hvordan de kan udarbejde indhold, der skaber et stort engagement.

I løbet af 2018 vil vi se endnu flere kreative forslag til, hvordan videomarkedsføring kan gribes an. Vi har tidligere set live-formater, 360 graders formater og helt korte formater på få sekunder vokse frem.

Derfor bliver det spændende at se, hvilke muligheder der vil bryde frem i det nye år.

Hvis du stadig ikke har nogen plan for videomarkedsføring på f.eks. Facebook eller YouTube, så er det med at få styr på din videostrategi i 2018.

Bliv skarp på, hvem jeres målgruppe er og find et koncept, der kan engagere og skaffe kunder i biksen.

4. Augmented Reality

Augmented reality

Sidste år beskrev vi en trend, som vi er nødt til at nævne igen; Augmented reality.
Selvom vi nævnte trenden sidste år, har den i løbet af 2017 været en udfordring at integrere for helt almindelige virksomheder med gennemsnitlige budgetter.

”Augmented reality: Med augmented reality er du stadig i kontakt med den ’virkelige verden’, mens du interagerer med virtuelle objekter. AR blev for alvor synlig i sommeren 2016 med Pokémon GO”.

Men sådan er det ikke længere.

I 2018 vil augmented reality for alvor slå igennem. Simpelthen fordi mulighederne har udviklet sig, og teknologien nu er inden for rækkevidde for flere virksomheder.

Kilde
Kilde

Augmented reality er lettere at gå til end tidligere, og med de nye smartphones, Apples ARKit, Google ARCore m.m. bliver det endnu mere tilgængeligt.

IKEA har for eksempel taget denne teknologi til sig med deres AR-app IKEA Place, hvor forbrugerne kan placere IKEAs produkter direkte i deres eget hjem, så de lettere kan visualisere forskellige indretningsmuligheder.

Ikea place

Og der er mangle flere apps under udvikling.

iOS udvikler David Urbina er f.eks. ved at udvikle en ARKit drevet app, som hjælper dig til at finde dine venner til koncerter, på festivaler eller ved andre store begivenheder med mange mennesker – alt sammen ved brug af augmented reality.

Neon

Sidste år havde vi en samlet trend med augmented reality og virtual reality, men i 2018 vil augmented reality måske stjæle rampelyset fra virtual reality?

Det bliver vi forhåbentlig klogere på i løbet af næste år.

5. Voice Search

voice search

Stemmebaserede søgninger og digitale assistenter er ikke en ny ting. Sidste år beskrev vi, hvordan Google i 2016 annoncerede Google Assistant, der (ligesom Siri fra Apple) er din egen personlige assistent, som du kan stille mundtlige spørgsmål.

Men hvad der derimod er nyt er, at brugerne for alvor begynder at tage denne mulighed til sig og gøre brug af stemmebaserede søgninger.

kilde
kilde
kilde

Stemmebaserede søgninger og digitale assistenter er ikke en ny ting. Sidste år beskrev vi, hvordan Google i 2016 annoncerede Google Assistant, der (ligesom Siri fra Apple) er din egen personlige assistent, som du kan stille mundtlige spørgsmål.

Men hvad der derimod er nyt er, at brugerne for alvor begynder at tage denne mulighed til sig og gøre brug af stemmebaserede søgninger.

6. Machine Learning og Big Data

Big data

Big Data er en af de mest populære termer inden for data management. Det er ikke bare en, men mange ting. Det kan for eksempel være data inden for segmentering, persontilpasset indhold, native marketing og meget mere.

I denne trend blander vi det hele lidt sammen for at give et billede af de muligheder, der ligger i teknologien.

Selvom Big Data er blevet mere og mere populær i de seneste år, kan det stadig være en udfordring for mange virksomheder at implementere og udnytte de muligheder, der følger med.

Data
Data

I 2018 vil det for nogle virksomheder være afgørende at vende blikket mod Big Data og Machine learning og tage de mange funktionsmuligheder til sig.

Det er især vigtigt i en tid, hvor der er fokus på at levere personlige, real-time svar til de utålmodige forbrugere.

Med de rigtige data vil en professionel digital marketing medarbejder kunne forstå den eksakte brugeradfærd. Dette kan bruges til at levere en korrekt og tilpasset indsats mod den enkelte forbruger.

Der findes mange forskellige bud på, hvordan virksomheder kan omfavne og inkorporere de teknologiske muligheder. Det kan f.eks. være gennem AI-teknologiske chatbots, som vi også præsenterede i sidste års trend.

I løbet af 2018 vil vi opleve, hvordan IT-systemerne bliver mere intelligente. De bliver i stand til at kunne behandle og analysere endnu større datamængder, som virksomheder kan lære af.

Men det er ikke bare historiske data. Efterhånden som intelligensen udvikles, vil mange systemer være i stand til også at kunne lagre nutidige og endda fremtidige data.

Det betyder, at teknologien f.eks. kan bruges til at forudse, hvilke forbrugere der vil falde fra, og hvilke der potentielt kan blive loyale kunder.

Vi vil formentlig også se, hvordan flere virksomheder tager seriøse CRM-værktøjer til sig, så der ikke kun trackes trafik gennem Analytics.

Derfor vil programmer som Marketo, HubSpot og andre nye programmer formentlig kunne opleve fremgang i løbet af 2018.

7. Content marketing bliver udfordret

Content marketing

De seneste år har vi oplevet, hvordan stort set alle virksomheder har vendt blikket mod content marketing.

Virksomhederne er for alvor begyndt at tage content marketing seriøst, og der udvikles mange steder selvstændige enheder til indsatsen.

Det gælder også for de helt store giganter som Google, Apple, Facebook og Amazon.

Disse virksomheder satser i løbet af de næste år på at være ”the go-to-guy” inden for – alt. De investerer i serier, platforme, marketplaces, originalt indhold m.m.

Det betyder, at der i løbet af 2018 vil opleves en endnu større konkurrence om forbrugernes opmærksomhed.

Men dermed ikke sagt, at I som virksomhed skal gøre det samme. I skal ikke forsøge at efterligne de store, men I skal forsøge at navigere efter det.

Kilde
Kilde
Kilde

I 2018 vil ”kvalitet frem for kvantitet” for alvor få betydning. Det handler om at levere så stærkt kvalitetsindhold, at det lykkes at opbygge et publikum og en loyal læserskare.

Og her er det selvfølgelig ikke ligegyldigt, hvilke platforme der satses på.

Som virksomhed er det vigtigt, at I formår at være skarpe på enkelte platforme. Det gælder ikke længere om at sprede sit indhold ud alle steder, men at levere kvalitetsindhold på netop de platforme, hvor I står stærkt.

Det er umuligt at mestre alle, når konkurrencen er så høj.

Man kan derfor tale om, at der i løbet af 2018 måske vil opleves et skift fra ”content is king” til ”platform is king”.

Det handler om at måle succesen ud fra værdien af det publikum, I har opbygget. I skal altså måle værdien af en ny, loyal læser – frem for at måle værdien af det enkelte indhold.

Endelig er det også vigtigt at nævne vores første trend i dette indlæg: Personalization.

Du kommer ingen vegne med en ”one-size-fits-all”-tilgang.

Du skal målrette dit indhold til de enkelte forbrugere, udvikle relevante personaer og arbejde med content mapping. Først herefter har du en reel chance i den skærpede konkurrence inden for content marketing.

8. Efterkøbsoplevelsen

Efterkøbsoplevelse

Forbrugernes krav og forventninger stiger. Det samme gør forventningerne til efterkøbsoplevelsen.

Derfor vil vi i 2018 opleve, hvordan flere og flere virksomheder satser på efterkøbsoplevelsen.

Vi vil se nye initiativer, der viser forbrugerne, at virksomhederne også er interesserede i at give dem en god oplevelse, efter de har foretaget et køb.

På den måde vil det også blive muligt at knytte et stærkere bånd til forbrugerne, så de forhåbentlig kommer tilbage for at handle igen på et senere tidspunkt.

Trend

I 2018 handler det altså om at fokusere på produktudvikling, service og innovation, der alt sammen kan sikre en god efterkøbsoplevelse.

Det handler om at vise, at virksomheden ikke blot sælger en service/et produkt, men at de også er interesserede i forbrugerne efter købet.

kilde
kilde

Der findes mange bud på, hvordan efterkøbsoplevelsen kan udvikles og forstærkes. Vi har f.eks. set det med QR-koder på vinflasker. Når du nyder din vin derhjemme, kan du ved hjælp af en QR-kode læse historien om vinen, området, druerne m.m.

På den måde kan der skabes en ekstra oplevelse, mens forbrugeren nyder produktet.

Trend

Et andet eksempel er fra Castorama, der har skabt et magisk tapet til børneværelset. Med tapetet har de udviklet en app, der kan fortælle godnathistorier om de figurer, der er på tapetet, og på den måde udvide både universet og oplevelsen omkring et ellers statisk produkt.

Hvis du vil skabe loyale kunder i 2018, er det relevant allerede nu at tage de taktiske briller på og studere jeres efterkøbsoplevelse nøje.

I skal finde frem til, hvordan I kan udvide og udvikle jeres produkt, så der skabes oplevelser i efterkøbsprocessen.

Tilbage til 2017

Vi håber, at du har kunne bruge de trends, vi har præsenteret her i indlægget.

Som vi skrev i indledningen, har du formentlig også kunne se, at det ikke er alle trends, der er helt nye. Men de trends, der er taget med her, er, efter vores bedste overbevisning, de trends, der vil udvikle sig hastigt i 2018.

Derfor er det afgørende, at du allerede nu tager fremtidsbrillerne på og lægger en strategi for, hvor I skal sætte ind i 2018.

God fornøjelse!

Del siden med dit netværK

Seneste udgivelser på Kursusfabrikkens blog

Modtager du vores nyhedsbrev? 

Tilmeld dig og bliv opdateret med lærerigt indhold

"*" indikerer påkrævede felter

Læs vilkår og betingelser for tilmelding her

Ved tilmelding accepterer du vores e-mails om nyheder, viden og ydelser, samt chat-sammenkobling for bedre service. Afmelding er mulig via info@kursusfabrikken.dk eller klik på afmeld i bunden af vores e-mails.
Kursusfabrikken ApS