Spritny medierapport: Mediernes udvikling i 2019

Slots- og Kulturstyrelsens årlige rapport* om mediernes udvikling i Danmark er landet her midt i efterårsferien, og det giver dig (måske) god tid til at dykke ned i de mange spændende pointer?

Hvis ikke, så opsummerer vi her de vigtigste pointer for dig, der arbejder med markedsføring.

Annoncering på nettet

61 % af den danske annonceomsætning på nettet kommer fra udenlandske virksomheder – hvor Google og Facebook er de helt store spillere (3 procentpoint mere end forrige periode). Google står for mere end en fjerdedel af den samlede annonceomsætning i Danmark.

Især Google som markedsføringsplatform vinder altså fortsat frem, og der er ikke noget, der tyder på, at lige netop den form for digital markedsføring ikke også bliver fremtrædende i de kommende år.

YouTube

Apropos Google: Hvis vi ser isoleret på annoncering på web-tv (herunder YouTube, der er ejet af Google), så er netop den post steget med 29 % (fra 94 mio. kr. til 415 mio. kr.).

Der er altså indikationer på, at annoncering på netop platforme som YouTube er blevet en mere populær platform for virksomheder at ramme deres forbrugere på.

Herunder er det også værd at nævne, at YouTube topper listen over streamingtjenester, hvor YouTube har en brugerandel på over 50 % af de danskere, der benytter sig af streamingtjenester.

Når vi taler om video og streaming generelt, så er YouTube altså (stadig) en stor spiller på markedet.

Sociale medier

Bevæger vi os over på de sociale medier, bliver det oplyst, at danskere stadig er meget aktive på de sociale medier. 85 % af danske internetbrugere i alderen 12 år og derover har en profil på et socialt netværk.

Ser vi isoleret på de unge mellem 19-34 år, er det hele 98 %, der har en profil på et socialt netværk.

I den sammenhæng er det interessant at bemærke, at Facebook ikke oplever en fremgang af brugerandele blandt de unge (som de ellers tidligere har gjort alle år) – mens det modsatte er tilfældet for de fleste andre sociale medier.

Det betyder dog ikke, at vi kan konkludere, at Facebook ikke er populær blandt de unge længere – det betyder måske snarere, at de unge benytter sig af flere og flere sociale medier på én gang, og derfor har Facebook ikke længere den fremgang, som de havde engang.

*Alle tal og data er baseret på Slots- og Kulturstyrelsens rapport fra 2019.  Du kan læse rapporten i sin helhed lige her: https://mediernesudvikling.slks.dk/2019/