Sociale medier: Hvornår skal du poste?

Arbejder du med markedsføring på de sociale medier?

Så kender du helt sikkert den her udfordring: Hvornår skal du poste dit indhold?

I dette indlæg sætter vi fokus på det afgørende tidspunkt, hvor dit indhold skal markedsføres på de sociale medier.

Efter at have læst indlægget vil du være klogere på, hvornår du bør udgive dit indhold på Facebook, LinkedIn og Instagram. Som du måske allerede har regnet ud, er det nemlig ikke samtidig.

Sociale medier - poste - Kursusfabrikken.dk

Hvornår trykker du ‘udgiv’?

Som de fleste andre indholdsproducenter og social media managere kender du formentlig det her scenarie.

Indholdet er skrevet. Det er læst igennem og rettet til.

Du har styr på billede og på din opslags-tekst.

Men du mangler det sidste vigtige skridt: Klikket på den famøse udgivelses-knap.

Trykker du på den med det samme, eller tøver du?

Der er så mange regler og retningslinjer for, hvornår du skal – og ikke skal – poste indhold på de sociale medier. Faktisk så mange, at det kan være svært rigtigt at blive klog på, hvad der egentlig virker.

I dette indlæg giver vi dig brugbar, opdateret viden fra Falcon, så du kan blive endnu klogere på, hvornår du skal trykke på knappen. Dataene er selvfølgelig opdaterede og gældende for 2019.

Inden vi dykker dybere ned i de enkelte medier, får du her en hurtig oversigt over, hvornår du skal poste indhold på de forskellige medier.

Det er vigtigt at understrege, at det ikke er en slavisk plan, som du død-og-pine skal overholde. Du er nødt til selv at teste og prøve dig frem. Hvad der virker for andre – virker ikke nødvendigvis for dig.

Så brug det som et springbræt til dine egne tests, så du kan finde frem til det helt rigtige tidspunkt for jeres virksomhed.

Sociale medier - Hvornår skal du poste oversigt - Kursusfabrikken

Facebook

Facebook er et af de sociale medier, hvor brugerne altid er på. Umiddelbart fedt for dig som indholdsproducent – og så alligevel ikke helt.

For her gælder det nemlig: Jo flere aktive brugere, desto mere indhold – og dermed jo sværere at slå igennem støjen og gøre dit indhold synligt.

De seneste undersøgelser viser, at hvis du vil have mest muligt ud af dit indhold, skal du poste på Facebook mellem klokken 12 og klokken 16. Derudover skal du poste indhold onsdag-fredag.

Ifølge Falcon bliver 17 % af alle Facebook-kommentarer skrevet om fredagen – og samtidig gives 16 % af alle likes og delinger her.

Derfor kunne fredag måske være en ekstra god mulighed for at skabe interaktion på dine opslag?

Sociale medier - Facebook - Kursusfabrikken.dk

Instagram

Det bedste råd til Instagram er, at du skal forsøge at planlægge rundt om de tidspunkter på arbejdsdagen, hvor brugerne højst sandsynligt vil være fuldt koncentrerede om at arbejde.

Instagram bliver nemlig ofte brugt som en form for pause-medie, hvor brugerne får input/små spiselige bider af indhold, når de har en naturlig arbejdspause.

Derfor er de bedste tidspunkter at poste på Instagram i forbindelse med frokosttid (mellem klokken 11 og klokken 13) og igen omkring klokken 17, hvor arbejdsdagen er (ved at være) ovre for de fleste.

Når du skal vælge, hvilken ugedag du vil poste, er der stort set frit slag. Dog har opslag, der er postet om onsdagen, tendens til at generere ekstra mange kommentarer og likes.

LinkedIn

Når det kommer til LinkedIn, er der tre tidspunkter på dagen, hvor der er størst aktivitet blandt brugerne. Det er klokken 8, klokken 12 og klokken 17-18.

Eller med andre ord: Lige før arbejde, ved frokosttid og efter arbejde. Man kan altså sige, at det er tidspunkter, hvor folk typisk tænker på arbejde – uden egentlig at arbejde.

Derudover er de bedste dage at poste tirsdag, onsdag og torsdag. De opslag, der bliver postet mandag og fredag får ikke lige så mange kommentarer, likes og delinger.

Det er derfor tydeligt, at LinkedIn er et medie, der bliver brugt i forbindelse med arbejde. Så måske du skal poste opslag her, mens du faktisk er på arbejde – eller som det sidste lige inden du går hjem.

Bryd ud af boksen

Du har nu fået et overblik over, hvornår du har de bedste forudsætninger for at få succes med dine posts på de sociale medier.

Men.

Dermed ikke sagt, at du skal følge denne liste slavisk – og at du kun må poste på de angivne tidspunkter.

Ingen regel uden undtagelse.

Prøv dig frem. Og bliv ved med at prøve, indtil du får det optimale ud af dine posts.

Vil du modtage vores nyeste indlæg og guides direkte i din indbakke?