facebook1pximg
Kursusfabrikkens blog

Skriv en god ansøgning

Skriv en god ansøgning

Der er så mange gode råd og guides til, hvordan du kan lave den bedste jobansøgning.

Noget fungerer virkelig godt, mens andet hurtigt kommer til at virke som et punkt på en tjekliste, der for alt i verden skal hakkes af.

I denne guide har vi samlet vores bedste råd til, hvordan du kan skrive en god jobansøgning, så du bliver en eftertragtet kandidat. Vi afliver samtidig nogle af de myter, som vi fornemmer, går igen ved mange jobansøgninger.

1

Start forfra – hver gang

Hvis du har sendt mange ansøgninger afsted, kan det måske være svært ikke at falde i fælden med at sende den samme ansøgning flere gange – dog med udskiftning af virksomhedsnavn og enkelte arbejdsopgaver.

Men når man sidder i den anden ende, er det så tydeligt. Faktisk alt for tydeligt, når ansøgningen ikke er skrevet til netop det job, du er ved at søge.

Selvfølgelig kan du bruge elementer og vendinger, men start nu forfra hver gang. Vær seriøs med din ansøgning og brug den tid, det kræver.

2

Drop de lange resumeer i ansøgningen

En af vores bedste anbefalinger er, at du skal se på din ansøgning som en ansøgning – og ikke som et resume af, hvad du tidligere har lavet. Det har du dit CV til.

Du skal kun fremhæve tidligere ansættelser og uddannelser, der har direkte betydning og værdi for det job, du skal til at søge. Og så skal du skrive det ind i den rigtige kontekst.

Og hvad mener vi så med det?

Søger du f.eks. et job som Office manager, er det selvfølgelig relevant at fremhæve, at du tidligere har været ansat som receptionist, og at du vil trække erfaringer og høje serviceniveau med ind i dit nye job. Men det er næppe relevant, at du på et tidspunkt arbejdede som pædagogmedhjælper.

Forstår du, hvor vi vil hen? Erfaring er aldrig skidt. Men mange erfaringer hører til på et CV og ikke i en ansøgning. Jo mere, er ikke jo bedre i denne sammenhæng.

3

Den gode overskrift

Det er ikke ualmindeligt for arbejdsgivere at modtage hundredvis af jobansøgninger. Første skridt vil derfor ofte være at scanne den store bunke igennem for relevante ansøgere.

Derfor er din overskrift bestemt ikke ligegyldig. Brug tid på at skrive en fængende overskrift, der fra start sætter fokus på dine kompetencer i jobbet.

Søger du f.eks. en stilling som tekstforfatter, vil den nemme løsning måske være at skrive ”Ansøgning som tekstforfatter”. Men helt ærligt. Du søger et job som tekstforfatter. Et job, hvor du skal kunne jonglere med ord og vendinger og være kreativ. Og det skal din ansøgning også afspejle.

Derfor skal du altid skrive en overskrift, der er unik for den enkelte ansøgning. En overskrift, der sætter dine kompetencer i spil og viser, at du kan matche virksomhedens behov.

Og netop det med at vise, at du kan matche virksomhedens behov, er faktisk nøglen til at skrive en god jobansøgning. Du skal aldrig bare skrive; ”Jeg har tidligere arbejdet med …” eller ”jeg har stor erfaring med”. Sæt det i relation til virksomheden og vis, hvordan du kan bruge det i jobbet.

4

Struktur og opstilling

Når du skriver en ansøgning, skal du huske, at du skal gøre det så nemt som overhovedet muligt for fremtidige arbejdsgivere at se, at du er den helt rigtige til jobbet.

Derfor er det altid en god idé at dele din ansøgning op i flere afsnit, at lave punktopstillinger og overskrifter. På den måde bliver det hurtigt og nemt at scanne sig frem til de vigtige informationer.

Find en vinkel på din ansøgning, som du følger hele vejen igennem, så det ikke bliver en rodet fornøjelse at læse din ansøgning.

5

Undgå floskler

Nogle sætninger er efterhånden så slidte, at de har mistet værdi.

De har stået i alt for mange jobansøgninger, og selv den bedste jobansøgning kan blive mærket af de mest brugte floskler.

Vi bruger dem alle alt for meget – både i jobopslag og -ansøgninger. Men de burde helt udelades. Find en anden måde at skrive, at du er ”god til at bevare overblikket i pressede situationer” og til at holde ”mange bolde i luften”.

Pak flosklerne væk og gør dine sætninger og pointer mere kreative og spændende at læse.

6

Udstrål engagement og begejstring

Det lyder måske banalt. Men ikke desto mindre er det faktisk et af de allervigtigste råd overhovedet. Det er så tydeligt at mærke, om ansøgere brænder for det job, de er ved at søge – også på papiret.

Skriv altid, hvorfor du brænder for stillingen og for at arbejde i virksomheden. Den bedste jobansøgning er den, hvor arbejdsgiveren tydeligt kan afkode begejstringen.

Og det er altså ikke løsningen at skrive; ”Det lyder bare helt vildt spændende”. Skriv hvorfor. Hvad motiverer dig? Hvad kan du? Hvad brænder du for? Hvordan vil det skinne igennem i dit arbejde?

7

To call or not to call?

Det er som om, at der inden for de seneste år er sket en udvikling i, at alle jobansøgere har fået at vide, at de altid skal ringe til arbejdspladsen, inden de søger jobbet. Men det skal de altså ikke.

Ja, det giver god mening at ringe, hvis du har nogle gode, konkrete spørgsmål, som du ikke selv kan finde svar på i jobopslaget eller på virksomhedens hjemmeside.

Men du skal aldrig ringe, bare for at ringe! Så har det faktisk den modsatte effekt.

Eksempler på gode spørgsmål kunne f.eks. være: ”Hvilke af arbejdsopgaverne fylder mest?”, eller ”Hvilke kompetencer vægter I højest i stillingen?”.

Hvis du er i tvivl og har relevante spørgsmål, så løft endelig knoglen. Hvis du ringer, fordi du har fået at vide, at det skal du, så lad hellere være.

Har du styr på digital markedsføring? Tag testen og bliv klogere

Har du brug for nye kompetencer og ny viden?

Som ledig har du mulighed for at søge om en 6 ugers uddannelse, som kan blive betalt gennem din a-kasse eller dit jobcenter.

Har du spørgsmål til, hvordan du gør? Vi sidder klar til at hjælpe dig. Du kan kontakte os her!

Se også vores spændende udbud af 6 ugers jobrettede uddannelser her!

Digital markedsføringE-handel
Sociale medier - SoMe ManagerKommunikation i praksis

Modtager du vores nyhedsbrev? 

Tilmeld dig og bliv opdateret med lærerigt indhold

Tilladelse til markedsføring*

Læs vilkår og betingelser for tilmelding her

Ved at give os dit samtykke, siger du ”Ja tak” til via e-mail at modtage gode tilbud og nyheder inden for digital markedsføring og kursusafholdelse. Samtidig giver du os tilladelse til at gemme og bruge oplysninger om dig. Du kan til enhver tid framelde dig nyhedsbrevet og tilbagekalde dit samtykke til behandling af persondata. Du kan læse meget mere om hvordan vi passer på dine personoplysninger her.
Nyhedsbrev grafikNyhedsbrev grafik tv

Del siden med dit netværK