facebook1pximg
Kursusfabrikkens blog

Sådan får du succes med online markedsføring

Sådan får du success med online markedsføring
Når du arbejder med online markedsføring, handler det om andet og mere end blot at oprette bannerannoncer eller at skrive statusopdateringer på de sociale medier. Arbejdet med online markedsføring skal udføres som en kontinuerlig proces, hvor du arbejder med forskellige områder.

3 vigtige områder

Grundlæggende er der altid tre områder, du kan arbejde med, inden for online markedsføring. Disse områder dækker over: ”Kundehvervning”, ”Konvertering” og ”Kundefastholdelse og loyalitet”. Hvis du formår at arbejde professionelt med samtlige områder, er der gode chancer for, at du kan få succes med online markedsføring.

De tre begreber handler i store træk om at tiltrække mest mulig relevant trafik, at omdanne denne trafik til flest mulige konverteringer for derefter at fastholde disse kunder og få dem tilbage til hjemmesiden igen.

Det er afgørende, at du prioriterer dine markedsføringsindsatser, så de dækker alle tre områder. Hvert område kan hver især være med til at styrke din virksomhedsprofil og øge din indtjening.

Kundehvervning

Kundehvervning handler grundlæggende om, at du skal skaffe kunder til din virksomhed. Her kan du bruge forskellige værktøjer og programmer til formålet. Det kan for eksempel være ved hjælp af annoncering i Google AdWords eller ved at gøre brug af søgemaskineoptimering.

Konvertering

Arbejdet med konvertering omfatter, at du skal få besøgende til at udføre en handling, der er vigtig for din virksomhed. Det kan for eksempel være at foretage et online køb eller at tilmelde sig et kursus. Uanset hvilket formål du gerne vil opnå, handler det om at få besøgende til at konvertere til kunder. For at opnå dette, kan du blandt andet analysere din hjemmesides trafik i Google Analytics eller konverteringsoptimere din hjemmeside.

Kundefastholdelse og loyalitet

Et er at skaffe kunder. Noget helt andet er at fastholde dem, du allerede har fået, og skabe en loyal kundeskare, der kommer tilbage for at handle igen og igen. Brugbare værktøjer til at opnå dette kan for eksempel være sociale medier, blogs og e-mail markedsføring.

Hvordan gør jeg i praksis?

Med dette korte indlæg har du forhåbentlig opnået en forståelse for, hvordan du skal arbejde med online markedsføring, og hvorfor de forskellige områder hver især er relevante og nødvendige.

Til slut er der blot at skrive, at der naturligvis ikke er noget endegyldigt svar på, hvordan du skal prioritere dine online aktiviteter. Der er typisk forskellige behov og ønsker knyttet til forskellige virksomheder. Hvor det for nogle virksomheder handler om at skaffe en masse nye kunder, kan det for andre være afgørende at opbygge en loyal kundeskare, der vender tilbage igen og igen.

En ting er dog sikkert: Alle tre områder er relevante at arbejde med for alle virksomheder. Det er blot prioriteringen af indsatsen på de forskellige områder, der kan variere.

Vil du lære at arbejde strategisk med online markedsføring? 

Seneste udgivelser på Kursusfabrikkens blog