Call to action

Fra “Ordbog til online markedsføring”

Call to action

Call to Action

Call to Action handler om, at du med forskellige virkemidler opfordrer dine besøgende til at foretage en handling. Det kan for eksempel være, at du gerne vil have dem til at tilmelde sig et kursus, bestille en vare eller at skrive sig op til et nyhedsbrev.

Velplaceret – og velformuleret – Call to Action efterlader ingen tvivl om, hvad formålet med siden er.

Hvordan bruger man Call to Action?

Der kan være flere måder at implementere call to action på, alt efter om det er på din hjemmeside eller i dine markedsføringsaktiviteter.

I det store hele handler call to action dog altid om det samme, uanset hvordan og hvor brugerne præsenteres for dit produkt og din virksomhed; nemlig at fortælle, hvad du gerne vil have dem til at gøre.

Som du måske allerede har oplevet, er langt størstedelen af call to action på nettet indlejret i knapper. Dermed ikke sagt, at du bare kan sætte en masse knapper ind på din hjemmeside, og så er lykken gjort.

Når det handler om konverteringsoptimering, i forhold til call to action, har du flere muligheder for at optimere dine knapper. Ofte er det langt fra nok bare at skrive „klik her“.

Hvis du blot skriver „klik her“, kan det faktisk ende med at have den modsatte effekt. Hvis du ikke fortæller de besøgende præcis, hvad de får ud af at klikke på knappen, risikerer du at miste potentielle kunder. Derfor er det for webshops langt mere effektivt at skrive „køb nu“ eller „læg i kurv“. Derudover kan du også lege med forskellige knapfarver for at skabe blikfang.

Tip

For hjemmesider kan en „kontakt os“-knap på en underside være med til at øge konverteringen.

Den store grundbog om online markedsføring

Bog om online markedsføring

Vil du lære mere om Call to Action og konverteringsoptimering?

Vi har udgivet bogen “Online markedsføring – den store grundbog”. Du kan hente en gratis lightudgave af bogen her!