facebook1pximg
Kursusfabrikkens logo
Kontakt
Kursusfabrikkens blog

MailChimp: Lister, grupper, segmenter og tags

få styr på Mailchimp abbonenter

Hvis du vil arbejde professionelt med MailChimp, er det vigtigt, at du fra start får godt styr på dine abonnenter – og inddeler dem strategisk.

Med den rigtige strategi og kategorisering bliver det nemlig langt nemmere at udsende og segmentere dine nyhedsbreve til præcis de personer, det enkelte nyhedsbrev er relevant for.

MailChimp har mange inddelings- og sorteringsmuligheder, og programmet kan langt hen ad vejen sættes op til at udsende nyhedsbreve automatisk, bl.a. baseret på dine modtageres handlinger.

Læs med her i indlægget og bliver klogere på, hvordan du strategisk opbygger og inddeler dine modtagere.

Liste, gruppe, segment og tag – det hurtige overblik'

I MailChimp har du mange forskellige muligheder for at inddele, kategorisere og segmentere dine modtagere.

Den måde, du inddeler dine modtagere på, har betydning for, hvordan du kan bruge MailChimp. Derfor er det vigtigt, at du allerede fra start sætter dig ind i, hvordan dine abonnenter skal tilføjes og inddeles.

For god ordens skyld får du her et hurtigt overblik over de vigtigste muligheder:

lister grupper segmenter

Liste: Den samlede liste, der omfatter alle abonnenter. Listen er det højeste niveau i MailChimp (ud over konto). Det er en oversigt over alle de personer, der har tilmeldt sig nyhedsbrevet.

Gruppe: Kategorier inden for hver enkelt liste. Det er en mulighed for, at dine abonnenter selv kan kategorisere sig efter interesser og præferencer, når de tilmelder sig.

Tag: Tags er en form for mærkater, som du kan tilføje ud fra informationer, som kun du kender.

Segment: Segmenter kan filtrere abonnenter ud fra præferencer, engagement, aktivitet m.m. Det er et specifikt udpluk af din liste, som har X til fælles.

Det virker måske en smule forvirrende og overlappende, men det er faktisk virkelig smarte funktioner, der kan hjælpe dig med at gøre din markedsføring mere målrettet.

Jo flere informationer, du har på dine modtagere i MailChimp, jo mere målrettet kan du markedsføre dig.

Liste

Hvis du vil have succes med e-mail markedsføring, kræver det først og fremmest, at du har nogle personer, du kan sende dine nyhedsbreve til.

Derfor skal du som det første oprette en liste i MailChimp.

I MailChimp kan du oprette lige så mange lister, du vil. Men for langt de fleste virksomheder giver det mest mening blot at have en enkelt liste, som kan segmenteres og grupperes efter behov.

Ved blot at have én enkelt liste kan du bevare et langt bedre overblik over dine abonnenter.

Samtidig hjælper det også til at holde dine omkostninger til MailChimp nede, hvis du bruger den betalte version af programmet. Den månedlige betaling til MailChimp afgøres nemlig også af det totale antal abonnenter, du har i din MailChimp-konto.

Det betyder, at du kan risikere at betale flere gange for de samme abonnenter.

Derudover kan du også risikere at sende dit nyhedsbrev flere gange til de samme personer.

Lad os tage et eksempel.

Hvis du for eksempel har tre forskellige e-bøger på din hjemmeside, der hver især er bundet op på én individuel liste, vil en person, der downloader alle tre e-bøger, blive registreret på tre forskellige lister.

Selvom det er samme mailadresse, der er brugt ved hentning af e-bøgerne, vil personen tælle som en ny abonnent hver eneste gang. Den samme person vil altså tælle for 3x abonnenter.

Så for at opsummere. Hold dig til én liste – medmindre det slet ikke giver mening.

OBS! Husk at have styr på lovgivningen, når du tilføjer personer manuelt, da de skal have sagt „Ja tak“ til at modtage dine nyhedsbreve. På www.forbrugerombudsmanden.dk kan du holde dig opdateret med den seneste lovgivning på området.

Gruppe

Grupper er en måde at organisere dine abonnenter, som typisk knytter sig til din signup-formular. Det er en mulighed for, at abonnenter selv kan kategorisere sig ud fra emner/kategorier, som du har defineret.

Hvis du følger vores anbefaling, og kun opretter en enkelt liste, vil det ofte være en god idé at opdele denne liste i grupper.

Lad os antage, at du ejer en webshop, der sælger produkter til hus og have.

Inden for din webshop vil der være mange forskellige produktkategorier. Her vil det altså være en god idé at give dine abonnenter mulighed for selv at angive, hvilke kategorier de er interesserede i, når de tilmelder sig nyhedsbrevet.

Du kunne med fordel inddele din liste i grupper som f.eks.:

  • Køkkenhave
  • Træer og planter
  • Vedligeholdelse af hus
  • Haveredskaber

Kunsten er ikke at finde så mange kategorier som muligt. Så bliver det uoverskueligt at tilmelde sig dit nyhedsbrev.

Kunsten er derimod at finde præcis de kategorier, der giver mening i forhold til din webshop, så sikrer de bedste forudsætninger for at sende relevante, målrettede nyhedsbreve.

Når du så skal udsende dine nyhedsbreve, har du blandt andet mulighed for at vælge, om du vil sende til hele listen, eller om du kun vil sende til en enkelt/flere af de definerede grupper.

Tags

Tags er forholdsvist nyt i MailChimp, og derfor er funktionen måske ikke så udbredt endnu. Men ikke desto mindre er det en virkelig god mulighed for at kategorisere dine abonnenter yderligere.

Husk – jo flere informationer, desto bedre mulighed for at sende de helt rigtige og relevante mails til dine modtagere.

Tags er en form for mærkater, som giver dig mulighed for at tilføje din egen abonnent-struktur til MailChimp. Det er en mulighed for, at du kan tilføje ekstra informationer om dine abonnenter, som kun du kender.

Tags er ikke prædefinerede, så du kan udarbejde og tildele dem, præcis som du ønsker. Det er altså en form for kategorisering, der giver et ekstra lag til din gruppeinddeling.

Først kan du lade dine abonnenter kategorisere sig selv i grupper, og derefter kan du tildele dem tags med yderligere informationer, efterhånden som du lærer deres adfærd at kende.

Når du har tilføjet tags til dine abonnenter, kan du udsende nyhedsbreve direkte til udvalgte tags, eller du kan bruge tags til at opbygge segmenter. Du kan også lave automatiserede mails, der udsendes, når abonnenter tildeles et bestemt tag.

Segmenter

I MailChimp kan du lave dine egne segmenter ved udsendelse, eller du kan bruge et af MailChimps præbyggede segmenter. Du kan finde de forskellige segmenter på flere måder, f.eks. når du skal opbygge en kampagne.

Du kan vælge imellem flere muligheder under præbyggede segmenter:

New subscribers (Personer, der har tilmeldt sig nyhedsbrevet inden for de seneste 7 dage)
Active subscribers (Personer, der har åbnet mindst 1 af dine seneste 5 nyhedsbreve)
Inactive subscriber (Personer, der ikke har åbnet dine seneste 5 nyhedsbreve)
Osv.
Med segmenter har du mange muligheder for at segmentere dine abonnenter, så du kan sende målrettede mails til et udsnit af din liste.

Det kan for eksempel være, at du gerne vil have fat i de personer, der har været inaktive ved de seneste udsendelser. Måske du kender denne form for mails som den klassiske ”Det er længe siden, og vi savner dig. Derfor får du her en rabatkode på dit næste køb”.

Mulighederne er mange, og derfor er det også nødvendigt, at du tænker dine mailflows igennem fra start til slut, inden du kaster dig over e-mail markedsføring. Hvis du ønsker en vejlednede hjælp til at komme godt fra start, kan du overveje vores kursus i Mailchimp.

Seneste udgivelser på Kursusfabrikkens blog
Kursusfabrikken ApS