For virksomheder kan det være en stor fordel, hvis medarbejderne formår at udvikle og vedligeholde professionelle LinkedIn-profiler. Medarbejderne er virksomhedens ansigt ud ad til, og det er langt fra kun virksomhedens egen LinkedIn-side, der er afgørende, hvis I vil opnå succes på LinkedIn.
Inden vi går i dybden med de enkelte sektioner, er det først og fremmest vigtigt at fremhæve, at de ord, du bruger på din LinkedIn-profil, har afgørende betydning for din synlighed.
Når du udfylder de enkelte sektioner på din LinkedIn-profil, skal du nøje overveje, hvilke ord du vil bruge. Ordene kan nemlig fungere som en række søgeord, som du kan blive fundet på.
Søgeord har afgørende betydning. På din private LinkedIn-profil kan du implementere og optimere søgeord flere forskellige steder. Det kan for eksempel være i den korte beskrivelse, under erfaring, overskrifter, kompetencer m.m.
Du skal altid sørge for, at de vigtigste søgeord er inkluderet i din faglige overskrift. Du må gerne bruge flere søgeord i overskriften.
Det kunne for eksempel se sådan her ud:
”Kommunikationsmedarbejder | Projektleder | PR & Journalistik | Presseansvarlig”
I langt de fleste beskrivelser på LinkedIn kan du skrive fritekster. Her kan du inkludere de søgeord, du gerne vil findes på.
Det er en fordel, hvis du bruger de vigtigste søgeord/kompetencer flere gange, så du fortæller LinkedIn, at netop disse ord er vigtige. Men husk på, at teksterne også skal læses af mange forskellige mennesker, og at de derfor gerne skal give mening for alle.
Der er mange ændringer, du kan foretage på LinkedIn. Nogle mere væsentlige end andre. Derfor vil vi i nedenstående fokusere på de optimeringer, som vi vurderer, er de vigtigste at foretage på din profil. Du vil derfor kunne lære om:
Når du skal udvælge dit profilbillede til LinkedIn, er det afgørende, at billedet er tydeligt, dvs. ikke pixeleret. Derudover giver det formentlig sig selv, at billedet skal være professionelt og målrettet erhvervslivet.
Det nytter altså ikke noget at uploade et feriebillede eller andre private billeder. Sørg for, at dit billede er vellignende og velegnet til en professionel sammenhæng.
At udarbejde et baggrundsbillede til din LinkedIn-profil er ikke altafgørende. Men ikke desto mindre kan det styrke helhedsindtrykket af din profil, når interesserede besøger den. Derfor vil vi alligevel anbefale, at du indsætter et baggrundsbillede, der giver mening i forhold til din branche.
Denne betegnelse er måske noget af det vigtigste, du kan udfylde på LinkedIn. Det er den, fordi du kan blive fundet på de enkelte stillingsbetegnelser, kompetencer og/eller virksomheder.
Ordene i din titel fungerer nemlig som en slags ’søgeord’, så det er langt fra ligegyldigt, hvad du skriver her.
Det er en god idé at skrive mere end blot din stillingsbetegnelse, hvis den skal sælge dig, virksomheden og dine kompetencer bedst muligt. Derudover er det vigtigt, at din overskrift kan stå alene, da overskriften bliver vist mange andre steder end på din profil.
Overskriften bliver vist, når:
Som det sidste i toppen af din profil skal du naturligvis også udfylde kontaktoplysninger. Husk at gøre dig selv så kontaktbar som overhovedet muligt. Udfyld derfor mailadresse, telefonnummer og adresse (region).
LinkedIn giver desuden mulighed for at tilføje tre websteder under kontaktoplysninger, som du kan bruge til at henvise til mere information om dig selv og virksomheden.
Det er altid en god idé selv at skrive tekst til de udvalgte links i stedet for at bruge LinkedIns standardbetegnelser. Hvis du vælger ”Anden”, kan du selv skrive titel på dine links.
Når du skal udfylde den korte beskrivelse på LinkedIn, er det vigtigt, at du nøje overvejer, hvad du vil lægge vægt på. Du skal både overveje beskrivelsen i forhold til relevante søgeord, men også i forhold til de kompetencer, du gerne vil promovere.
Det kan være svært at udfylde den korte beskrivelse. Vi anbefaler, at du starter din korte beskrivelse med en lille elevatortale:
Sørg altid for at skrive det vigtigste først. Hvis du skriver de vigtigste informationer til sidst, risikerer du, at besøgende aldrig når frem til dem.
Du har også mulighed for at tilføje andre elementer i beskrivelsen. Det kan for eksempel være relevante certifikater, en kort beskrivelse af produktioner eller opnåede resultater, der er særligt relevante.
Vær kreativ og find ud af, hvordan du kan vise, hvad du laver, og hvad virksomheden kan tilbyde.
Erfaring skal i grove træk udfyldes som et CV. Du skal udfylde relevant joberfaring fra tidligere ansættelser. Her skal der lægges vægt på ordet relevant.
Det er vigtigt, at du ikke overfylder din profil med irrelevante ansættelser.
En skabelon til ansættelser under ”Erfaring” kunne se således ud:
Du kan også tilknytte supplerende information til dine ansættelser. Du kan se et overblik over de forskellige muligheder her:
Et sidste råd, vi vil give, er, at du skal forsøge at skaffe anbefalinger. Anbefalinger skaber stor troværdighed. Det er en direkte stemme på dig og dine kompetencer.
Du har rig mulighed for selv at udvikle og præge din profil på LinkedIn. Det kan du gøre gennem forskellige sektioner, hvor du udvælger dem, der er relevante.
Du kan for eksempel tilføje informationer om frivilligt arbejde, organisationer, certificeringer, udgivelser, projekter og meget mere.
En vigtig pointe er dog, at kunsten ikke er at udfylde alle sektioner, men snarere at kunne udvælge de relevante sektioner og skabe en rød tråd.
Der findes selvfølgelig mange andre relevante punkter og sektioner at udfylde. Men dette var blot nogle af de mest væsentlige. Vi håber, du har opnået en forståelse for ikke blot sektionerne, men også betydningen af relevante søgeord.
Hvis du vil lære mere om LinkedIn og have indblik i, hvordan jeres virksomhed kan bruge LinkedIn professionelt til både employer branding, annoncering og kommunikation, så kan du deltage på vores dagskursus i LinkedIn.