Konverteringsoptimering til mobiler

Konverterings- optimering til mobiler

Mange virksomheder har udelukkende fokus på deres kunder, konkurrenter og markedet. Men de glemmer sig selv.

Både på grund af manglende ressourcer og manglende viden om, hvordan de skal optimere.

Det kan resultere i, at potentielle kunder falder fra.

Hvis du vil have succes online, er det afgørende, at du hele tiden optimerer for at øge chancen for, at flere af dine besøgende konverterer til kunder.

Et af de steder, du skal sætte ind, er på mobilerne. Flere og flere handler online, og du er derfor nødt til at have en mobilvenlig og -optimeret side, hvis du vil hamle op med konkurrenterne.

Konverteringsoptimering til mobiler - Kursusfabrikken.dk

Hvad er konverteringsoptimering?

Hvad er konverterings-optimering?

Konverteringsoptimering handler ganske kort om at få mest muligt ud af de besøgende, der allerede har fundet frem til din hjemmeside.

Modsat søgemaskineoptimering og Google Ads handler det altså ikke om at skabe mere trafik eller skaffe nye kunder.

Derimod er det essentielle at få det maksimale ud af dine besøgende, hvad enten du vil have dem til at købe en vare eller bestille en serviceydelse.

Hvordan fokus skal vægtes kan variere en del fra virksomhed til virksomhed, alt afhængigt af produkt, ydelse, prisklasse m.m.

Konverteringsoptimering - Kursusfabrikken.dk

Optimeringsmuligheder

Optimerings-muligheder

Opsætnings- og optimeringsmulighederne ændrer sig hele tiden. Det er derfor vigtigt, at du følger med.

Det kan du gøre ved at justere eller skifte ud på din hjemmeside, så den hele tiden fremstår interessant, opdateret og brugervenlig for dine besøgende.

Der er utallige muligheder for, hvordan du kan optimere dine online aktiviteter. Det kan eksempelvis være et nyt design eller ændring i funktionalitet.

Er du ny inden for konverteringsoptimering, er her en oversigt over nogle af de klassiske fejl, som du skal undgå.

Hvad du ikke skal gøre - Kursusfabrikken.dk
BONUSTIP! 🎉

Vil du vide mere om konverteringsoptimering? Så kan du læse vores guide “10 hurtige trin til konverteringsoptimering” her.

I vores bog ”Online markedsføring – Den store grundbog” har vi også skrevet et helt kapitel om emnet. Læs mere om vores bog her.

Optimering til mobiler

Det kommer formentlig ikke som nogen overraskelse, at internetbrug og -søgninger i stigende grad udbredes til flere forskellige enheder.

I DR´s rapport: „Medieudviklingen 2018“ blev det også tydeligt, at danskernes brug af internet via mobiltelefoner er steget de senere år.

Medieudviklingen - Kursusfabrikken.dk

I løbet af de seneste år er der derfor kommet et øget fokus på cross-device marketing, hvor markedsføringsfolk for alvor gør op med at se „mobilbrugere” og „desktopbrugere” som forskellige mennesker.

En mobilbruger kan hurtigt blive en desktopbruger og omvendt. Det er ikke to forskellige personer. Flere og flere bruger mobilen til at søge fra for derefter at købe via desktop senere i processen.

“48 % af alle forbrugere bruger deres smartphone til at researche, inden de foretager et køb”

– Hubspot.com

Det er derfor afgørende, at din mobilversion af hjemmesiden fungerer optimalt.

Det er vigtigt, at din mobilversion ikke bare er responsiv. Den skal også være adaptiv. Det betyder, at både design og funktionalitet skal tilpasses til mobilbrug.

“Over 40 % af alle online transaktioner foretages fra en mobil enhed”

– 99firms.com, marts 2019

Design til mobilerne

Mobiloptimering - Kursusfabrikken.dk

Når du designer til mobiler, er en god tommelfingerregel at placere det vigtigste inden for den ’naturlige’ zone.

Her er det let at navigere med tommelfingeren for både højre- og venstrehåndede.

I modsætning til desktopversionen skal action- og købsknapper gerne placeres i midten under det øvrige indhold i stedet for i højre side.

Alle undersøgelser viser, at mobilbrugere har lettest ved at anvende midten af skærmen.

Mobiloptimering - Kursusfabrikken.dk

Derudover skal du designe brede, klikbare områder på mobilerne, så du gør det så let som overhovedet muligt at bruge din side gennem en mindre skærm.

En sidste overordnet overvejelse er, at du hele tiden skal indtænke kontekst og brugssituation.

Du skal ikke bare ændre din hjemmeside til en mobilversion, hvor alle elementer og indholdet er placeret i en lang række efter hinanden, sådan at brugeren skal scrolle i en uendelighed.

Det vil med garanti give en dårlig brugeroplevelse, også selvom hjemmesiden er responsiv.

Lad os tage et eksempel.

Hvis du for eksempel har brug for en VVS’er og er i tvivl om, hvem du skal vælge, kan det være, at du undersøger forskellige muligheder på din desktop for at sammenligne ydelser, priser og referencer.

Men står du i en akut situation med en vandskade, vil du formentlig søge via din smartphone. Her er brugssituationen en anden, og mobilversionen bør derfor tilpasses efter, at det skal være nemt og hurtigt at skabe kontakt.

Mobiloptimering - Kursusfabrikken.dk
BONUSINFO! 🎉

Har du brug for hjælp til at komme sikkert fra start med konverteringsoptimering?

Så har vi et kursus i WordPress udvidet, som du kan læse mere om her! På kurset vil du få styr på, hvordan du optimerer din hjemmeside til mobilerne og meget andet.

6 forskelle på desktop- og mobilversioner

1 Prioritering af indhold

Hvor din desktopversion ofte vil omfatte en masse indhold og informationer, er det vigtigt, at din mobilversion kun omhandler de vigtigste funktioner og information.

Det er afgørende, at du skræller indholdet ind til benet, så det kun omfatter det vigtigste, især kontaktoplysninger, lokation, leveringstid m.m.

2 Vertikal frem for horisontal

Det overordnede design skal udarbejdes i to forskellige retninger, alt efter om du designer til desktop eller mobiler. Hvor desktopversionen skal designes horisontalt, skal mobilversionen designes vertikalt.

3 Knapper frem for ankertekst

På desktopversioner vil du ofte opleve langt flere links i form af ankertekst, der er integreret direkte i indholdet. For at lette læse- og brugervenligheden på mobilversioner vil links ofte forekomme som knapper eller tabs.

4 Footeren

Ligesom selve indholdet vil også footeren være skrællet ind til benet på de fleste mobilversioner, så den kun viser det vigtigste indhold.

5 Integration af telefon-funktioner

Selvom design til mobilversioner har flere begrænsninger og ofte volder prioriteringsudfordringer, har det også sine klare fordele. Det kan f.eks. være muligheden for integration af direkte opkald og beskeder samt en hurtig sammenkobling med Google Maps.

6 Tekst og grafik

På desktopversionen vil der ofte blive brugt forskellige grafiske elementer til blandt andet markedsføring, promovering og navigation. På mobilversionen vil disse elementer typisk blive fjernet, grundet pladsmangel, load hastighed, softwaresupport m.m.

Find et kursus, der kan hjælpe dig med optimering og webdesign!

WordPress udvidet kursus - kursusfabrikken.dk
WordPress kursus - kursusfabrikken.dk
kom på Analytics kursus
seo kursus - kursusfabrikken.dk

Vil du modtage vores nyeste indlæg og guides direkte i din indbakke?