facebook1pximg
Kursusfabrikkens logo
Kontakt
Kursusfabrikkens blog

Jobsøgning på LinkedIn

Jobsøgning på linkedin

Det bliver fortsat mere og mere almindeligt, at arbejdsgivere og rekrutteringsbureauer bruger de sociale medier til at finde uddybende oplysninger om relevante kandidater.

Og her er LinkedIn den helt store spiller.

Med LinkedIn kan du skabe og forme en digital identitet, der kan styrke din jobsøgning.

”LinkedIn er et professionelt netværk med 1,8 mio. danske brugere. Det er den største online CV-database med ca. 20 % aktive jobsøgende. I rekrutteringsøjemed har LinkedIn efterhånden positioneret sig som en uundværlig platform.”

Kom i gang med LinkedIn

Når du skal oprette en profil på LinkedIn, har du utallige muligheder for at tilføje indhold og indstille din profil, så den er overskuelig og relevant.

Du skal f.eks. opdatere og tilføje oplysninger som:

  • Din faglige overskrift
  • URL
  • Kort beskrivelse
  • Erfaringer
  • Kompetencer
  • Og meget mere…

I denne artikel dykker vi ned i de vigtigste emner og indstillinger, som vil være relevante for langt de fleste.

Brug ordene strategisk

Når du udfylder de enkelte sektioner på din LinkedIn-profil, skal du nøje overveje, hvilke ord du vil bruge. Ordene kan nemlig fungere som en række søgeord, som du kan blive fundet på.

OBS! Søgeord har afgørende betydning. På din private LinkedIn-profil kan du implementere og optimere søgeord flere forskellige steder. Det kan for eksempel være i den korte beskrivelse, under erfaring, overskrifter, kompetencer m.m.

Når du skal udvælge søgeord til dine tekster, er det vigtigt, at du ikke bare gætter dig frem. Start med at lave lidt research i de stillingsopslag, du er interesseret i.

Her kan du blandt andet tjekke stillingsbetegnelse, kompetencevalg m.m. Sammenlign gerne flere forskellige jobopslag, så du kan finde de nøgleord, der går igen.

I langt de fleste beskrivelser på LinkedIn kan du skrive fritekster. Her kan du inkludere de søgeord, du gerne vil findes på. Det er en fordel, hvis du bruger de vigtigste søgeord/kompetencer flere gange, så du fortæller LinkedIn, at netop disse ord er vigtige.

Men husk på, at teksterne også skal læses af mange forskellige mennesker, og at de derfor gerne skal give mening for alle.

Det vigtigste at udfylde?

Din faglige overskrift er måske noget af det vigtigste, du kan udfylde på LinkedIn.

Det er vigtigt, at din overskrift kan stå alene, da overskriften bliver vist mange andre steder end på din profil.

Overskriften bliver f.eks. vist, når:

Du optræder i søgeresultaterne

  • Når du udvider dit netværk, bliver din overskrift vist i dine nye kontakters netværk
  • Når du laver statusopdateringer
  • Og nu til det store spørgsmål: Hvad gør du, når du er ledig?

Erfaringen viser, at en opdateret LinkedIn-profil og titel faktisk kan give konkrete henvendelser inden for kort tid. Hvis det vel og mærke er gjort rigtigt.

Du skal aldrig bare skrive ”Jobsøgende” eller ”Søger nye udfordringer” i din overskrift. Det er for uspecifikt og derfor er der ikke mange rekrutteringsfolk, der vil søge sådan.

Sørg i stedet for at inkludere de søgeord, som vil være relevante for de jobs, du søger.

En god overskrift kunne f.eks. se sådan her ud:

”Jobsøgende Kommunikationsmedarbejder | Projektleder | Journalistik & PR | Presseansvarlig”

Eller

”Grafisk designer søger job med fokus på webdesign, grafisk design, UX design og usability”

Du har 120 tegn til at sælge dig selv og dine kompetencer bedst muligt. Når du skriver din faglige titel, er det vigtigt, at du ikke bare gætter dig frem til relevante søgeord, men at du i stedet bruger de formuleringer, som du finder i relevante jobannoncer.

En kommunikationsmedarbejder kan f.eks. også hedde en Communication Manager, Kommunikationskonsulent, Kommunikationsrådgiver osv.

Gør dig kontaktbar

Du skal naturligvis også udfylde kontaktoplysninger. Husk at gøre dig selv så kontaktbar som overhovedet muligt. Udfyld derfor gerne mailadresse, telefonnummer og adresse (region).

LinkedIn giver desuden mulighed for at tilføje tre websteder under kontaktoplysninger, som du kan bruge til at henvise til mere information om dig selv. Det kan for eksempel være til en hjemmeside eller en blog.

Få det fulde ud af LinkedIn

Ovenstående er et lille udpluk af de informationer, du kan finde i vores LinkedIn guide.

Du kan finde den fulde guide her, hvor du vil kunne læse og lære om bl.a.:

  • Et digitalt visitkort
  • Googles betydning for din jobsøgning
  • Sociale medier, der styrker din jobsøgning
  • Den ultimative guide til din LinkedIn-profil
  • Udvid dit netværk – de forskellige muligheder

Vil du have ny viden og nye kompetencer?

Hvis du er ledig, har du mulighed for at søge om at få betalt en 6 ugers uddannelse igennem dit jobcenter eller din a-kasse.

Vil du gerne vide mere? Vi sidder klar til at besvare dine spørgsmål! Du kan kontakte os her!

Du kan også se vores spændende 6 ugers jobrettede uddannelser her!

Vi tilbyder Digital markedsføring, E-handel, Sociale medier og Kommunikation i praksis. Alle i samarbjede med Københavns erhvervsakademi og Aarhus erhvervsakademi.

Seneste udgivelser på Kursusfabrikkens blog
Kursusfabrikken ApS