kursusfabrikken google adwords

Hvad er Google AdWords?

Er du i tvivl om, hvad Google AdWords er, og hvordan du arbejder med online annoncering? Overvejer du, om Google AdWords skal indgå i din markedsføring? I dette indlæg giver vi en introduktion til Google AdWords og hjælper dig godt på vej.

 

Hvad er Google AdWords?

Google AdWords er kort fortalt et værktøj til online annoncering. Princippet bag er, at du køber annonceplads af Google. Annoncerne vil blive vist på f.eks. søgenetværket og/eller displaynetværket.

 

Displaynetværket

Hvis du køber og opsætter annoncer på displaynetværket, vil de blive vist på hjemmesider, der har solgt annonceplads til Google. Det er den slags annoncer, som du typisk vil se i toppen og i siderne på diverse hjemmesider.    

Hvad er Google AdWords - Displaynetværket - Kursusfabrikken.dk
Med denne annonceform kan du ramme potentielle kunder. Det er dog vigtigt at pointere, at det ikke er personer, der aktivt har søgt efter dine produkter.

 

Søgenetværket

Hvis du derimod vælger at annoncere på søgenetværket, vil du ramme de personer, der har et behov, og som aktivt har søgt efter dine produkter.

Annoncer på søgenetværket er de søgeresultater på Google, som ligger øverst og typisk også i bunden af siden, når du foretager en søgning på Google.

Hvis du f.eks. søger efter “LinkedIn kursus”, får du vist nedenstående skærmbillede.

AdWords søgenetværk - Kursusfabrikken.dk

De fire øverste resultater er annoncer fra Google AdWords, hvilket tydeliggøres med den lille boks med teksten “Annonce” under overskriften.

Hvis en potentiel kunde trykker på en annonce, koster det annoncøren et beløb for dette klik. Størrelsen af dette beløb afhænger blandt andet af konkurrencen på søgeordet, kvalitetsresultatet, hvad konkurrenterne er villige til at betale for en topplacering osv.

 

Hvordan fungerer Google AdWords?

Du har nu fået besvaret spørgsmålet: Hvad er Google AdWords? Derfor er det tid til at dykke ned i, hvordan Google AdWords virker.

AdWords fungerer som en aktion, hvor den, der byder højest på et søgeord, kommer til at ligge i toppen af søgeresultaterne. Ud over konkurrencen på prisen giver Google hvert søgeord et kvalitetsresultat, som også har betydning for placeringen.

Det smarte ved Google AdWords er altså, at du som annoncør kun betaler, hvis nogen faktisk klikker på din annonce, og du bestemmer selv, hvad du vil give pr. klik.

En god tommelfingeregel at gå efter, hvis du vil have succes med AdWords, er, at du skal gå efter at ligge i top fire. Grunden til dette er, at meget få potentielle kunder kigger flere sider igennem, og du risikerer derfor at blive overset, hvis du ligger for langt nede.

 

Hvad koster annoncering gennem AdWords?

Som annoncør styrer du helt selv, hvad budgettet for AdWords skal være. Du kan løbende justere klikprisen, og hvad dit dagsbudget skal være. 

Når det er sagt, afhænger prisen selvfølgelig af konkurrencen på søgeordene. Et godt værktøj, til at undersøge konkurrencen, er Google Keyword Planner.

Når du vælger at annoncere gennem AdWords, er det vigtigt, at du hele tiden tilpasser og optimerer dine annoncer og kampagner, så de rammer din målgruppe bedst muligt, og du dermed får mest ud af dit markedsføringsbudget.

Med AdWords handler det ikke om at få så mange klik som muligt. Det handler om at få så mange relevante klik som muligt, så de i sidste ende kan omsættes til et køb. Det er derfor altafgørende, at potentielle kunder finder det, de faktisk søger, når de klikker på dine annoncer.

 

Hvad er forskellen på Google AdWords og SEO?

Under AdWords-resultaterne (med “Annonce”-tagget), finder du de organiske søgeresultater.

Som virksomhed betaler du ikke for placeringen af disse, men du kan gennem arbejdet med søgemaskineoptimering (SEO) opnå en topplacering. 

Hvis du vil vide mere om søgemaskineoptimering, og hvordan du kommer i top i de organiske søgeresultater, kan du læse vores begynderguide til SEO.

 

Hvorfor skal du vælge at annoncere på AdWords?

Her er fem gode grunde til at opsætte din AdWords-konto allerede i dag:

  1. Du kan målrette din markedsføring og annoncering direkte til den relevante målgruppe og derved få mest muligt ud af markedsføringsbudgettet.
  2. AdWords er et “Pay-per-click” produkt. Du betaler kun, hvis potentielle kunder aktivt trykker på dine annoncer.
  3. Du styrer selv, hvor meget du vil betale pr. klik/kunde, og hvad du maksimalt vil bruge om dagen.
  4. Det er let at komme i gang og opsætte din første kampagne.
  5. AdWords kan nemt kobles sammen med Google Analytics, hvor du kan måle effekten af dine annoncer og derved finde ud af, hvilke der fungerer, og hvilke der skal optimeres.

Vi håber, du har fået besvaret spørgsmålet: Hvad er Google AdWords? Det kan også være, at du er blevet interesseret i Google AdWords og de muligheder, det giver?

Så kan vi hjælpe dig godt i gang med arbejdet på vores dagskursus i Google AdWords. Hvis du allerede har erfaring og gerne vil udvikle dine kompetencer, så har vi også et dagskursus i Google AdWords udvidet