Google Trends - Kursusfabrikken.dk

Google Trends: Hvad, hvorfor og hvordan?

Google Trends er et virkelig smart, men ofte overset, værktøj fra Google. I dette indlæg giver vi en introduktion til Google Trends, så du hurtigt og nemt kan komme i gang med at bruge værktøjet. Vi forklarer, hvad Google Trends er, hvorfor du skal bruge det, og hvordan du kommer godt fra start.

Google Trends: Et overset værktøj

Inden for online markedsføring er Google langt mere og andet end en søgemaskine. I vores daglige arbejde bruger vi blandt andet Google Analytics til trafikmåling, Google AdWords til annoncering og Google Search Console til arbejdet med SEO.

Derudover bruger vi Google Trends. Du skal ikke fortvivle, hvis det er et nyt og fremmed værktøj for dig. Google Trends er måske et af de mest oversete værktøjer fra Google, og det er virkelig en skam. Der kan nemlig være brugbar og relevant information at hente i Google Trends for rigtig mange virksomheder.

Hvad er Google Trends?

Google Trends virker ved, at værktøjet indsamler data, der er baseret på søgninger på Google.

Med Google Trends kan du få et hurtigt overblik over, hvilke søgninger der er mest populære på hvilket tidspunkt og i hvilke geografiske områder.

Du kan for eksempel få svar på:

  • Er der noget tidspunkt på året, hvor der er flere søgninger efter mine produkter/services?
  • Er der nogle steder/regioner/lande, hvor der bliver søgt mere efter mine produkter/services end andre?
  • Er der nogle formuleringer/søgesætninger, der er mere udbredte end andre?
  • Hvad trender på Google lige nu? (Kan jeg udnytte det i min markedsføring?)

Du kan med andre ord bruge Google Trends til at blive klogere på, hvad der er populært og trender på nettet. I mange tilfælde kan det være særdeles brugbar viden i forhold til din markedsføring – både offline og online.

Hvorfor bruge Google Trends?

Google Trends er et genialt værktøj at bruge i planlægning af din markedsføring. Når du først har udarbejdet en søgeordsanalyse, kan du bruge Google Trends til at undersøge, på hvilket tidspunkt og i hvilke områder du skal skrue op for din markedsføring.

Hvis du for eksempel sælger løbeure, og du har analyseret dig frem til, at et af dine søgeord skal være ”Garmin løbeur”, kan du bruge Google Trends til at planlægge dine markedsføringskampagner.

Google Trends kan altså give en unik viden om, hvornår du f.eks. skal hæve dit budget i AdWords, og om der er geografiske områder, du skal målrette mod i din markedsføring.

Hvordan bruger man Google Trends?

I Google Trends kan du finde data tilbage fra 2004. Når du foretager en søgning på Google Trends, vil du som standard se data, der går fra 2004 til i dag. Derudover vil du se data fra hele verden og alle kategorier samt websøgning. Det kan du selvfølgelig ændre efter behov.

Menulinje Google Trends - Kursusfabrikken.dk

Lad os tage eksemplet fra før med søgeordet ”Garmin løbeur”. På nedenstående billede kan du se, at interessen for – og søgninger efter – Garmin løbeure har udviklet sig markant i løbet af de seneste 10 år.

Google Trends - Kursusfabrikken.dk

Hvis du skal bruge dataene fra Google Trends til at planlægge din markedsføring fremadrettet, vil det umiddelbart være mest oplagt at se et år eller to tilbage for at undersøge, om der er søgetendenser, du kan udnytte i din markedsføring.

Derfor ændrer vi årstallet til at gå fra juni 2014-juni 2016, og vi får nu nedenstående billede frem.

Google Trends - eksempel - Kursusfabrikken.dk

På grafen bliver det tydeligt, at det højeste antal søgninger efter ”Garmin løbeur”, i de seneste to år, er blevet foretaget i november-december. Det vil derfor være oplagt at bruge denne information til planlægning af din markedsføring og f.eks. hæve budgettet til annoncering i denne periode.

Hvis det er relevant for dig, har du også mulighed for at dykke ned i by/regioner og undersøge, om der f.eks. er nogle geografiske områder, du skal målrette mod i din markedsføring.

Vi håber, at du har fået øjnene op for Google Trends og har opnået en forståelse af, hvordan – og hvorfor – du skal bruge redskabet i dit arbejde. Rigtig god fornøjelse!