Sidder du med ansvaret for din virksomheds Facebook-konto, og har du overvejet at bruge Facebook Business Manager? I denne guide kan du læse om, hvordan Business Manager fungerer, og hvordan du kommer i gang med at bruge det.
Facebook Business Manager er lavet med det formål at hjælpe virksomheder og bureauer med at styre deres annoncekonti og Facebook-sider fra ét centralt sted.
Inden Business Manager blev lanceret, har virksomheder været nødsaget til at arbejde ud fra én profil og give adskillige medarbejdere login-oplysninger til samme profil.
En af de helt store udfordringer, ved at styre sine Facebook-aktiviteter på denne måde, er, at det nærmest er umuligt for virksomheder at følge med i, hvad de forskellige administratorer laver. Det er samtidig heller ikke muligt at kontrollere, hvilket indhold den enkelte medarbejder skal have adgang til.
Med Facebook Business Manager kan man som virksomhed administrere sine sider og annoncekonti fra én platform. Business Manager gør det muligt at se, hvem der arbejder på hvad, og hvilke tilladelser den enkelte medarbejder har på de forskellige sider.
Virksomheden Jensens Sko ser sĂĄledes ud i Business Manager.
Læg mærke til den grå bjælke i toppen. Den vil altid være synlig, så længe du er logget ind i Business Manager. Det er derfor lettere at skelne mellem ens private Facebook-side og virksomhedssiden.
Inden din virksomhed skifter til Business Manager, er det vigtigt at vurdere, hvilke behov I har, og om et skifte er fordelagtigt for virksomheden.
Facebook anbefaler Business Manager, hvis I kan nikke genkendende til et af følgende punkter:
I det tilfælde, hvor du sidder med en enkelt Facebook side, og ikke skal have andre til at bidrage til den, så vil Business Manager ikke være oplagt at arbejde med.
For at hjælpe dig godt i gang er her en guide til opsætningen af Facebook Business Manager.
Hvis du vil oprette en Business Manager, er det første, du skal overveje, hvem der skal være administrator. Det er denne administrator, som får rettighederne til at tilføje personer til Business Manager og styre, hvilke sider og annoncekonti den enkelte skal have adgang til.
Et godt tip kan være at give to personer administratorrettigheder, så du tager forbehold for, hvis den ene medarbejder pludselig forlader arbejdspladsen.
NĂĄr administratoren er valgt, skal denne logge ind pĂĄ Facebook med sin private profil og gĂĄ til Business.Facebook.com. Herefter guider Facebook til installationen.
For at få adgang til Business Manager er den enkelte medarbejder nødt til at logge ind med sin private profil for at bekræfte sin identitet. Dette kan man evt. komme uden om ved at oprette nye Facebook profiler til medarbejderne med deres arbejdsmailadresser.
Når Business Manager er oprettet, skal der som det første tilføjes virksomhedssider.
I øverste fane vælges ”Virksomhedsindstillinger”, og under ”Aktiver og personer” vælges ”Tilføj nye sider”. Herefter kan du tilføje sider, som du allerede ejer, og tilknytte dem til Business Manager.
På billedet ses, at Jensens sko er ved at tilføje deres eksisterende Facebook side ved at søge den frem.
Herefter skal der tilføjes medarbejdere til de enkelte sider og annoncekonto.
Her skal du igen ind under ”Aktiver og Personer”. På den enkelte side kan du tilføje de personer, du ønsker.
Du søger personerne frem via den mail, de har brugt på Facebook.
Det er også i dette trin, at du kan vælge, hvilken rolle den enkelte medarbejder skal have på den pågældende side. Du kan vælge imellem: "Sideadministrator", "Sideredaktør", "Sideordstyrer", "Sideannoncør" og "Sideanalytiker".
NĂĄr en medarbejder forlader virksomheden, kan administratoren nemt fjerne vedkommendes privilegier og dermed deres adgang til virksomhedens sider og annoncekonti.
Når du skal tilføje en annoncekonto, foregår det ligesom, når du tilføjer personer. Du går ind under ”Virksomhedsindstillinger” og vælger "Annoncekonti”. Her kan du tilføje nye annoncekonti.
Du får tre muligheder at vælge imellem, når du opretter en annoncekonto:
Når du har oprettet dine annoncekonti i Business Manager, skal du tilføje hvilke personer, som skal have adgang. Dette gøres under ”Annoncekonti”, og der trykkes herefter ”Tilføj personer”.
Som det ses på billedet, er det i dette trin også muligt at tildele roller, alt efter hvilket adgangsniveau den enkelte skal have. Du kan vælge imellem "Annonceadministrator", "Annoncekontoannoncør" og "Annoncekontoanalytiker".
Ud over de muligheder, som er gennemgået her, rummer Business Manager en lang række andre funktioner. Du kan blandt andet tilføje Instagram-konti, produktkataloger, oprette projekter og meget mere.
Vi håber, at denne guide kan være dig til hjælp i dit arbejde med Facebook.
Hvis du ikke har den store erfaring med Facebook og de muligheder, Facebook giver, kan du deltage på vores grundlæggende Facebook kursus. Læs mere om vores dagskursus i Facebook her.
Vi udbyder også et kursus i Facebook med fokus på annoncering. Læs mere om vores dagskursus i Facebook annoncering her.