facebook1pximg
Kursusfabrikkens logo
Kontakt
Kursusfabrikkens blog

E-mail marketing er ikke dødt

Nyhedsbrev_skabelon

Er nyhedsbrevet ikke dødt?

Hvor har vi hørt det mange gange over de seneste år. Men alligevel bliver det ved med at eksistere. Det er for mange virksomheder en uundværlig kontaktflade og salgskanal. Så hvad er det egentlig for noget med alt den snak om døde nyhedsbreve? Og er der hold i det?

Læs med og bliv klogere på e-mail marketing og nyhedsbreve anno nutiden.

Det korte svar er ja – og nej. Og nu tænker du måske: Jamen, det giver da ingen mening.

Så lad os uddybe svaret. Nyhedsbrevet, som vi engang kendte det, er dødt. Det er bare ikke alle virksomheder, der ved det. Hvis du er en af de virksomheder, der stadig sender de samme ugentlige nyhedsbreve med strategien ”One size fits all”, så er det nu, du skal spidse ører.

E-mail markedsføring har så mange fordele og muligheder – hvis det vel og mærke er gjort rigtigt. Det handler ikke længere om at sende nyhedsbreve med samme frekvens, hvor alle modtagere får nøjagtig det samme indhold.

Nyhedsbreve anno moderne tid, handler om segmentering og personalisering med dynamisk indhold.

Segmentering af abonnenter

Lad os starte med at slå en ting fast. Det er ikke alle abonnenter, der interesserer sig for det samme. Derfor skal de ikke have det samme indhold i nyhedsbrevene. Punktum.

Medmindre du kun sælger et enkelt produkt, og kun har givet mulighed for sign-ups til markedsføring af det ene produkt, bør du tænke i målgrupper og segmenter.

Dine abonnenter skal ikke have det samme indhold. De skal have netop det indhold, der er relevant for dem. Ellers har dit nyhedsbrev groft sagt ingen værdi. Der findes i dag utallige måder, hvorpå du kan segmentere og opdele din målgruppe. Den nemmeste og mest præcise måde er at lade dem segmentere sig selv, eller anvende automatiske segmentering ud fra deres ageren i nyhedsbreve. Så hvis der altid klikke på dametøj, er det nok en dame som har tilmeldt sig nyhedsbrevet.

email marketing segmentering

Det kan du f.eks. gøre, når de signer sig op til dit nyhedsbrev, ved at give mulighed for at udvide tilmeldingen med interesser/kategorier. Udsender du f.eks. et nyhedsbrev om hus og have, kan du lade nye abonnenter vælge, om de er interesserede i at modtage e-mails om have, renovering, indretning eller noget helt fjerde. Du kan også give abonnenter mulighed for segmentering i din velkomstmail. Her kan abonnenter vælge, hvilke af dine kategorier, de er mest interesserede i.

En tredje mulighed er at bruge abonnenternes handlinger i nyhedsbrevene til segmentering. Dette kræver dog et ordentligt e-mailsystem. Du kan f.eks. bruge klik på links til at inddele dine abonnenter. Når de klikker på et link om f.eks. køkkenhaven, kan du sætte automatisk tagging op med tagget ”køkkenhave”. På den måde kan du sende havespecifikke nyhedsbreve til de personer, der tidligere har klikket på noget med have.

Personalisering og dynamisk indhold

Hvor tit har du modtaget et nyhedsbrev, hvor du har tænkt: ”Det er da slet ikke relevant for mig?”.

Og når det sker, plejer du så at:

  • Læse det og gøre det, der opfordres til
  • Læse det
  • Skimme og slette
  • Slette uden at læse det

Kan vi ikke hurtigt blive enige om, at vi er et sted ved 3 og 4? Det leder os videre til vores næste pointe.

Nyhedsbreve skal være personlige, relevante og dynamiske. Du skal helt sikkert ikke modtage samme nyhedsbreve som din kæreste, kollega eller chef. I har forskellige behov, og det er forskellige ting, der trigger jer til at handle.

Derfor kan vi ikke fastslå tydeligt nok, hvor vigtigt det er, at du målretter dine nyhedsbreve, laver forskellige varianter og kun sender e-mails, der faktisk har relevans. Og hvordan gør du så det?

Det kræver, at du kender din målgruppe, og at du har været god til at indsamle så meget data på dem som overhovedet muligt. Gerne gennem lead ads, slide-ins, site tracking på hjemmesiden, tidligere køb, handling i nyhedsbreve osv. Jo mere du ved om dine abonnenter, jo lettere er det at målrette dit indhold.

Det er også en fordel at arbejde med dynamisk indhold, der varierer efter hver enkelt modtager. Det kan f.eks. være ved at arbejde med navne-tags, bestemte farver til mænd/kvinder osv.

Mulighederne er mange, men sørg nu for at teste, at de virker efter hensigten. Der er ikke noget værre end at modtage en mail, hvor der står ”Hej ”#name””.

Vi håber, at du nu er blevet klogere på nyhedsbreve og e-mail markedsføring anno 2020. Hvis du trænger til at få skudt gang i jeres nyhedsbreve, kan du også deltage på vores kursus i e-mail markedsføring og Mailchimp. Her lærer du at arbejde med nyhedsbreve, og sign-ups om set her.

Seneste udgivelser på Kursusfabrikkens blog
Kursusfabrikken ApS