facebook1pximg
Kursusfabrikkens blog

10 tips til at skrive godt

10 tips til at skrive godt

Drømmer du om at skrive godt indhold, der fanger målgruppen og skaffer dig flere følgere og kunder?

Læs de 10 tips, som du kan følge, når du vil skrive godt indhold til din målgruppe.

1. Hvad er dit why?

Før du går til tasterne er det vigtigt, at du gør dig nogle overvejelser omkring dit formål. Hvad er dit why? - og her mener vi din virksomhed og ikke dit personlige formål i livet. De fleste virksomheder ved, hvad de laver, nogle ved endda, hvordan de skiller sig ud. Men få ved, hvorfor de laver det, de laver.

People don’t buy what you do, they buy why you do it.”

Dit why findes ved at gentage spørgsmål “hvorfor” og på den måde finde frem til, hvorfor I gør, som I gør i din virksomhed. Ved at finde frem til jeres why, finder I frem til dét, der både skiller jer ud af mængden og den ekstra værdi, I kan tillægge jeres produkter og services. Når du kender dit why kan du blive skarpere i din kommunikation til din målgruppe og formidle fortællinger, der skarpt iscenesætter den værdi, som du kan tilbyde din målgruppen gennem dine produkter.

Eksempel - Find dit why

Vi sælger fitness abonnementer
Hvorfor?
Fordi fitness er en populær aktivitet
Hvorfor?
Fordi det er fleksibelt og giver styrke både udenpå og inden
Hvorfor?
Fordi du får mere tid og overskud til det, du gerne vil i hverdagen og du får det bedre med dig selv

2. Få styr på målgruppen

Når du har styr på dit why og den værdi, som du kan tilbyde målgruppen, skal du finde ud af, hvem din målgruppe er. Hvordan kan du bruge dit why til at skabe fortællinger, der taler ind i målgruppens behov og udfordringer?

Når vi snakker om målgrupper er der mange tilgange. I har formentlig relativt godt styr på, hvem jeres målgruppe og typiske kunde er. Men derfor er det stadig uhyre vigtigt, at du, inden du begynder at taste løs, som minimum gør dig nogle tanker omkring følgende parametre, når du vil skrive godt indhold til din målgruppe:

  • Hvem? - Hvem er dine læsere? - Køn, alder, interesser, osv.
  • Hvad? - Hvad vil din målgruppe gerne høre noget om? Hvad interesserer din målgruppe sig for? Hvad motiverer dem?
  • Hvornår? - Hvornår er de interesseret i dit indhold? Herunder også hvor de er interesseret i at høre om dig.
  • Hvorfor? - Hvorfor har de valgt at følge med i dit indhold? Hvilke indsigelser kunne de potentielt have mod dine produkter eller services?
målgruppe

TIP: Jo bedre du kender dine kunder, desto større chance har du for at få succes med din content marketing.

Du skal altså vide, hvad der fanger din målgruppe, før du kan skabe relevant indhold, der gør, at de stopper op og læser dit budskab.

Her er relevant indhold nøgleordet. For hvis vi kender vores målgruppe, så kan vi skabe indhold, der rammer ind i deres hverdag med bestemte behov og udfordringer, som gør det forståeligt og relaterbart for dem.

Lad os tage et eksempel.

Du har lavet dit forarbejde og fundet frem til en målgruppe, der primært består af kvinder i alderen 25-35 år, der interesserer sig for sport. For at konkretisere det yderligere, har du opbygget en persona. Det er Kristina, som er 29 år og bor centralt i Aarhus. Kristina interesserer sig for sport og motion, hvor hun godt kan lide at gå i fitness og melde sig på hold, da det motiverer hende til at komme afsted. Hun tager i fitness efter arbejde, da hun bruger træning som et frirum og til at få energi og overskud til at lave andre ting, som hun godt kan lide. Kristina følger med i din virksomhed, fordi hun får inspiration til træning og bliver motiveret af de nye hold og ved at se andre træne.

Hvis vi gerne vil ramme Kristina med noget relevant indhold, der tiltrækker hendes opmærksomhed, så ved vi altså nu, at vi skal tale til en fællesskabsfølelse ved at vise smil og mennesker, der hygger sig samtidig med, de får sved på panden. Vi skal formidle budskab omkring, at gennem træning får du mere overskud og energi til at lave andre ting. Her kan vi eventuelt fokusere på, at det kan være et frirum i en travl hverdag.

..See the point? Ved at vi kender vores målgruppe, kan vi skabe indhold der er relaterbart for målgruppen, som øger chancerne for, at vores målgruppe lægger mærke til os i mængden.

3. Brug aktivt sprog

Når vi så bevæger os mod tasterne efter at have lavet vores forarbejde, så skal vi sørge for at skrive i et aktivt sprog med brug af verber frem for verbalsubstantiver. Det er et simpelt lille trick, der gør underværker, når det kommer til at skabe indhold, der er spændende at læse.

Ved at skrive i et aktivt sprog indikerer du handling frem for passivitet. Derudover er det mere fængende for læseren og gør, at læseren har nemmere ved at forestille sig selv gøre det, du beskriver. På den måde fremmer vi handlekraft og motivation i stedet for stilstand og passivitet.

Grammatik-nørderi

Et verbalsubstantiv er et udsagnsord, der er blevet til et navneord. Et lille trick er, at du kan undgå at skrive ord med endelserne -ing og -else, da det ofte er verber omdannet til navneord. Her kommer et par eksempler:

aktivt sprog

Kan du se forskellen? Det er meget nemmere for læseren at forholde sig til, hvis sproget er aktivt.

4. Gør dit indhold relevant

Brugeren bliver mødt med 100.000 indtryk hver dag. Hvorfor skulle de lige vælge at læse dit indhold? Vi har nævnt det før. Relevant indhold.

Du bliver nødt til at gøre det relevant for brugeren, hvis du skal have en chance for, at de læser det. Du skal tale i øjenhøjde, så du viser, at du forstår den situation, målgruppen står i. Det handler altså om at finde det, der er relevant for brugeren. Dette kaldes også for sweetspot, som er et udtryk for det punkt mellem, hvad du som virksomhed gerne vil kommunikere og det, som din målgruppe er interesseret i at høre noget om. Dér inde i midten, hvor de to overlapper, dér finder du dit sweetspot.

sweetspot
“Dit indhold skal ikke handle om dig selv. Det skal handle om dine kunder og de ting, der holder dem vågne om natten”
- Joe Pulizzi, stifter af Content Marketing Institute.

Du kan læse mere om sweetspot i vores blogindlæg omkring content marketing her.

Modtageren i fokus

En metode til at tvinge dig selv til at skabe modtagerorienteret og relevant indhold er ved at skrive mere du end vi.

Ved at skrive du i stedet for vi, kommer vi væk fra det afsenderorienteret “mig, mig, mig”-perspektiv. Vi taler i højere grad til målgruppen og viser, at vi forstår målgruppen og understøtter dem. Vi skal altså væk fra opslag med sætninger som:

“Vi er så glade for, at vi nu kan præsentere vores nye produkt.”

Falder i søvn

Lige til at falde i søvn over, ikke?

Pointen herfra er, at når du læser dit opslag igennem inden offentliggørelse, skal de røde alarmklokker gerne blinke og larme, når du ser ordet “vi”. Ved at du er opmærksom på ikke at være afsenderorienteret, tvinger du dig selv til at tænke over, hvordan du kan formidle dit budskab med udgangspunkt i din målgruppe frem for dig selv.

Vil du blive bedre til at skrive til din målgruppe? Vi udbyder både kursus i content marketing og kursus i sociale medier, hvor du får praktisk erfaring med at fange målgruppen med godt indhold.

Du kan læse mere om, hvordan du kan bruge personalisering i din markedsføring til at skabe relevant indhold i vores blogindlæg her.

5. Det vigtigste først

Når du skriver indhold, er det ikke de samme regler der tæller som rundt om middagsbordet.
Vi gemmer ikke det bedste til sidst. Vi skal gerne servere vores mest attraktive dessert som det første, så vi øger chancerne for, at vores målgruppe bider på og griber efter kirsebærret på toppen. Dog skal vi stadig sørge for at gemme en del af svaret på vores enten spørgsmål eller problemstilling, så vi lokker dem til at læse mere og blive i vores univers.

konklusion først

En god, gammel, men stadig yderst aktuel, klassiker, som du kan have i baghovedet, når du skriver, er journalistens gode ven; nyhedstrekanten. Du skal altså følge nyhedstrekantens budskab om at give konklusionen først, når du vil skrive godt indhold. Du øger chancerne for at fange målgruppen ved at gøre det skarpt, opsigtsvækkende og tydeligt.

nyhedstrekant

6. Skriv i et sprog din målgruppe forstår

Du kender det sikkert. Du vil gerne formidle, hvad du brænder for og hvordan du kan hjælpe læseren med din viden og produkter. Men det er ofte her det går galt. Når du forsøger at kommunikere din fagdygtighed og viden til målgruppen. Her skal du være opmærksom på ikke at tale i fagtermer og udtryk, som din målgruppe ikke kan forstå og relatere til. Husk på, at du ofte ved mere end læseren. Du skal tale i øjenhøjde til læseren og formidle din viden gennem, hvilken værdi det kan give til læseren og de udfordringer læseren står i. Du skal altså tage udgangspunkt i læserens perspektiv.

Herunder er der en række gode råd, som du skal huske på, når du vil gøre dit indhold let spiseligt for målgruppen i et sprog, der er til at forstå.

Gode råd til at kommunikere til målgruppen

  • Brug enkle ord
  • Opdel lange sætninger
  • Undgå indskudte sætninger
  • Lav overskrifter og afsnit
  • Opløs lange sammensatte ord
  • Brug tegnsætning der understøtter læseforståelsen
  • Vær bevidst om dit ordvalg
  • Brug triggerord, der fanger målgruppen
  • Brug call to actions, så læserne ikke er i tvivl om, hvad du vil have dem til

Når vi snakker om sprog, skal du også være opmærksom på, hvilket sprog din målgruppe taler på den konkrete platform, du udvikler indholdet til. Er det hverdagssprog med brug af mange emojies? Eller er det mere professionelt og distanceret? Vi vil argumentere for, at du altid skal forsøge at tale i øjenhøjde til din målgruppe og forsøge at bryde den distance, der kan være mellem læser og afsender. Dog er der forskel på medier og kommunikationsformer. Det er ingen hemmelighed, at vi kommunikerer anderledes på Instagram end på LinkedIn. Så når du skaber dit indhold, så vær opmærksom på, hvor du vil kommunikere til din målgruppe og hvordan.

Vil du have praktisk erfaring med, hvordan du kommunikerer til din målgruppe på hvilke platforme? Vi udbyder et 2-dages kursus i Sociale Medier, som klæder dig på til at skabe godt indhold til de forskellige platforme.

7. Tænk ud af boksen

Målet med at skabe godt indhold er først og fremmest at få målgruppen til at læse det, vi skriver. Og spørgsmålet til en million kroner: hvordan gør vi så det?

Udover at være relevant og interessant for din målgruppe, så handler det om at tænke ud af boksen. Der er mange udbydere om buddet, så du skal skille dig ud af mængden. Du skal tænke kreativt i forhold til, om der er andre måder, du kan få formidlet dit budskab på? Kreativitet er ikke kun i brugen af det visuelle. Du kan også tænke kreativitet ind i dit indhold. Måske du kan bruge storytelling til at opsætte en relaterbar historie, der vækker minder for læseren? Eller måske du kan bruge humor, der vækker opsigt og giver brugeren lyst til at interagere og dele med sine venner?

Når du gerne vil bruge humor i dit indhold, så husk at tænke på målgruppen. Det handler ikke om at bringe den seneste far-joke, der florerer på kontoret - nej det handler om at tænke på, hvad målgruppen synes er underholdende og god læsning, som kan fange deres opmærksomhed. Når det er sagt, så skal du også huske på at forbinde humoren til virksomheden, da det skal passe ind og give mening ift. virksomhedens image.

8. Call to action (CTA)

Hvad vil du gerne have brugeren til at gøre? Hvis du ikke kommunikerer, hvad de skal gøre, så gør de ingenting. Og modsat, hvis du kommunikerer fem forskellige ting, du vil have brugeren til, så gør de heller ingenting. Derfor er det vigtigt, at du er tydelig i dit budskab og formidling om, hvad du ønsker, at brugeren skal gøre efter at have læst dit indhold. Det kan være, du vil have brugeren til at læse mere, bestille, tilmelde sig, se videoen, kontakte dig osv.

Det handler om at holde brugeren i hånden undervejs og give en god oplevelse med dig.

Call to action

9. Skab blikfang med det visuelle

I kunsten af at skabe godt indhold kan du med fordel også tænke det visuelle indover. Faktisk kan det visuelle spille en stor rolle i at få brugeren til at læse vores indhold. Det visuelle kan altså fungere som blikfang og dermed tiltrække opmærksomhed på vores indhold.

Det er vigtigt at sige, at der skal være en tydelig synergi mellem tekst og valg af billede eller video. Det må ikke stikke i ti forskellige retningerne. Det skal tydeligt afspejle og ikke mindst understøtte hinanden.

Du kan overveje, om der endda skal lidt grafisk tekst på dit billede, som kan være med til at skabe en interesse hos brugeren. Teksten på billedet kan samtidig fungere som CTA, som brugeren klikker på.

10. Få det store overblik

Sidst men bestemt ikke mindst, så handler dét at skrive godt indhold også om at have et overblik over, hvad der før har virket og hvad der skal ske fremover. Det indebærer altså, at du bliver nødt til at være nysgerrig på, hvad der tidligere har givet en god respons blandt dine tiltag.

Vær nysgerrig på, hvorfor det ene opslag med videoen af den loyale kunde klarede sig bedre end opslaget med billedet af den nye produktkategori. Var det fordi teksten var bedre? Var det relevant indhold for målgruppen? Kunne målgruppen måske endda relatere til den loyale kunde?

Ved at gå på opdagelse og være nysgerrig på tidligere tiltag lærer du, hvad der skiller sig ud i både den gode og dårlige ende af skalaen, som giver dig en indikator på, hvad du skal gøre fremover.

Derudover bliver det gode indhold skabt af, at det er underlagt strategisk planlægning og struktur, der er med til at øge kvaliteten af dine tiltag. En metode til at skabe overblik og struktur over dine tiltag er ved at have en redaktionel kalender.

Du kan finde en skabelon til en redaktionel kalender. Sådan en kalender består af felter, der fortæller noget om det konkrete indholds formål, tekst, grafik og status, som du nemt kan opbygge i Excel.

Vi håber, at du er blevet klogere på, hvordan du skriver godt indhold, der fanger målgruppen. Hvis du vil have hands-on praktisk erfaring med dét at skabe fængende indhold, der skaber konverteringer, så kan du læse mere om vores kurser via billederne nedenfor.

TIP: Vi har skrevet en praksisnær bog omkring Online markedsføring, hvori du kan lære meget mere om strategisk opbygning, indholdsstrategier, sociale medier og effektmåling af dine opslag. Læs mere om bogen her, og hent din smagsprøve.

Find et kursus, der kan hjælpe dig med at skabe godt indhold!

Content markeding kursus
SoMe Manager
Digital Marketing Manager
Digital strategi

Del siden med dit netværK

Seneste udgivelser på Kursusfabrikkens blog